עבור לתוכן העמוד
Menu

משבר המים: עיראק מבקשת את הגברת הזרם מטורקיה

האו"ם מגדיר את עיראק כ'מדינה החמישית הכי פגיעה בעולם' לשינויי אקלים, לאחר שכבר היו עדים לכמות שיא של גשמים נמוכים וטמפרטורות גבוהות בשנים האחרונות

עיראק העבירה בקשה לטורקיה ב-16 ליולי להגברת זרימת המים במורד הזרם לאורך נהרות החידקל והפרת, מכיוון ששתי המדינות מתמודדות עם בצורת ומתחים על ניהול משאבים.

בגדד מתלוננת באופן קבוע על כך שסכרים שנבנו במדינות שכנות משפיעים על מפלס הנהר שלה.

שר המים, מהדי אל-חמדאני והנציג המיוחד של נשיא טורקיה לעיראק, ויסל ארוגלו, דנו ב"כמויות מים המגיעות לעיראק דרך החידקל והפרת" מתורכיה, נאמר בהצהרה עיראקית.

חמדני ביקש מטורקיה בשיחת וידאו  "לבחון מחדש את כמויות המים המשתחררות, על מנת לאפשר לעיראק להתגבר על המחסור הנוכחי במים", הוסיף.

ארוגלו אמר כי יעביר את הבקשה לרשויות המים באנקרה "להגדיל את כמויות המים המשתחררות בימים הקרובים, על פי העתודות הזמינות (של טורקיה)", לפי ההצהרה העיראקית.

שני הצדדים הסכימו ש"משלחת טכנית" עיראקית תבקר בטורקיה ואפשרה "להעריך את עתודות הסכר הטורקי באתר".

האו"ם מגדיר את עיראק כ'מדינה החמישית הכי פגיעה בעולם' לשינויי אקלים, לאחר שכבר היו עדים לכמות שיא של גשמים נמוכים וטמפרטורות גבוהות בשנים האחרונות.

נושא ניהול משאבי המים העלה את המתיחות בין בגדד לאנקרה.

ב-12 ליולי , שגריר טורקיה בעיראק, עלי ריזה גוני, עורר זעם כשהאשים את העיראקים ב"בזבוז" משאבי מים, וקרא בטוויטר ל"צעדים מיידיים לצמצום הפסולת", כולל "מודרניזציה של מערכות ההשקיה".

חמדני השיב כי אנקרה נוטלת על עצמה "הזכות לצמצם את מכסת המים של עיראק".

עיראק ראתה שלוש שנים של בצורת ברציפות וצמצמה בחצי שטחים חקלאיים מעובדים עבור 42 מיליון תושביה.

"מאגרי המים ירדו ב-60% בהשוואה לשנה שעברה", אמר היום (רביעי) גורם ממשלתי, כך דיווחה סוכנות הידיעות העיראקית., מפלס המים שהגיעו מהחידקל והפרת היו כשליש מהממוצע במאה האחרונה, לפי הנתונים.