עבור לתוכן העמוד
Menu

שינוי המדיניות של טורקיה – מדוע עכשיו?

הנשיא ארדואן הודיע כי נשיא המדינה יצחק הרצוג יבקר בחודש מרץ הקרוב בטורקיה וכי הוא רואה בביקור התפתחות חיובית ושלב חדש ביחסים בין טורקיה לישראל • ישראל חייבת לגלות זהירות רבה בהתקרבות מחדש לטורקיה, זוהי העת לדרוש מארדואן את סגירת משרד הזרוע הצבאית של חמאס בטורקיה שמכווין פיגועים נגד ישראל

נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח שלשום עם נשיא טורקיה ארדואן ואיחל לו בריאות ורפואה שלמה לאחר שנדבק בנגיף הקורונה.

השניים שוחחו על האפשרות שהם ייפגשו בקרוב, לא נמסרו פרטים נוספים, אך בשבוע שעבר אמר הנשיא ארדואן לאמצעי התקשורת בטורקיה כי הנשיא הרצוג יבקר באנקרה בחודש מרץ הקרוב.

 

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

 

ארדואן גם אמר כי טורקיה וישראל ידונו בקרוב בהעברת גז ישראלי לאירופה דרך טורקיה.

אחרי שחרור זוג הישראלים מורדי ונטלי אוקנין מכלא הטורקי,שנעצרו על לא עוול בכפם בטענה שהם סוכני המוסד הישראלי, היה ברור שהנשיא ארדואן יגבה מישראל את התמורה לשחרורם בעיתוי שמתאים לו.

ארדואן הכריז על מדיניות חוץ חדשה והחל לתקן את היחסים האזוריים שלו עם מצרים, עם איחוד האמירויות ועכשיו גם עם ישראל.

יחסי ישראל עם טורקיה בעשור האחרון היו סוערים והתאפיינו במשברים מדיניים, ישראל סיכלה ב-2010 ניסיון טורקי לפרוץ את המצור הימי על רצועת עזה ושלחה את לוחמי שייטת 13 להשתלט על הספינה הטורקית "מרמרה" בלב ים. ב-2016 סוכם על נרמול היחסים בין שתי המדינות, אך ב-2018 גירשה טורקיה את השגריר הישראלי מאנקרה והחזירה את שגרירה מתל אביב בעקבות הרג 61 פלסטינים שהתפרעו על גבול הרצועה במחאה על הכרת ממשל טראמפ בירושלים כבירת ישראל.

עכשיו החליט הנשיא ארדואן כי הזמן מתאים מבחינתו לשפר את היחסים עם ישראל ולגבות ממנה את התמורה לשחרור בני הזוג אוקנין,שר החוץ הטורקי התקשר לשר החוץ יאיר לפיד להתעניין בשלומו לאחר שנדבק בנגיף הקורונה,והנשיא ארדואן עצמו הודיע כי הנשיא יצחק הרצוג יבקר בטורקיה במהלך החודש ואף התקשר אליו לנחמו על מות אמו.

הנשיא ארדואן קיבל החלטה אסטרטגית לשפר את היחסים עם ישראל. מבחינתו העתוי כעת נוח יותר מכיוון שבנימין נתניהו איננו עוד בשלטון, גם הממשל בארה"ב התחלף ו"עסקת המאה" של טראמפ איננה על הפרק.

הנשיא ארדואן מתכנן החודש פעילות מדינית עניפה, הוא צפוי לבקר בסעודיה ואיחוד האמיריות ואוקראינה ולהיפגש עם נשיא רוסיה פוטין באנקרה.
ארדואן עושה מאמץ אדיר לסיים את המחלוקות האזוריות שהוא יצר ולנרמל את היחסים עם מצרים, איחוד האמירויות וישראל.

בראיון לטלוויזיה הטורקית אמר ארדואן כי " ישראל נקטה כמה צעדים הקשורים לשיתוף פעולה במזרח הים התיכון וטורקיה בתורה מוכנה לנקוט בצעדים הדרושים גם כן", הוא רואה בביקור הנשיא הרצוג בטורקיה "שלב חדש והתפתחות חיובית ביחסי ישראל-טורקיה."

ארדואן רוצה להאיץ את נרמול היחסים עם ישראל כדי לקיים דיונים על הפרויקט להעברת גז ישראלי לאירופה דרך טורקיה.

ארדואן הינו נציג בכיר של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית, הוא יודע שהיא ותנועת חמאס לא יאהבו, בלשון המעטה, את ההתקרבות מחדש של טורקיה לישראל אך הוא רואה את הישרדותו הפוליטית והשמירה על האינטרסים של טורקיה בראש סדר עדיפויותיו, הוא כבר גירש בחשאי בחודשים האחרונים מטורקיה מנהיגים של "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים לאחר עליית א-סיסי לשלטון ועצר את ההסתה נגד הנשיא המצרי בתחנות הטלוויזיה שלהם בטורקיה כדי לנסות ולהתפייס עם מצרים, ואכן, "האחים המוסלמים" וגם חמאס שומרים על שתיקה ואינם משמיעים שום מילה של ביקורת מצידם על טורקיה, על ניסיונותיה להתקרב למצרים ועכשיו גם לישראל.

ארדואן רוצה לשרוד בשלטון, המצב הכלכלי של טורקיה התדרדר, הלירה הטורקית איבדה יותר מ-40 אחוזים בתוך פחות משנה, האינפלציה עלתה ליותר מ-30 אחוזים, ארדואן איבד מכוחו הפוליטי ברחוב הטורקי.

מבחינת ישראל זהו הזמן הנכון ללחוץ שוב על הנשיא ארדואן לסגור את שלוחת הזרוע הצבאית של חמאס הפועלת מאיסטנבול.

שלוחת חמאס באיסטנבול

לזרוע הצבאית של חמאס יש משרד גדול באיסטנבול המאוייש בין היתר על ידי מגורשי "עסקת שליט" שגורשו מהשטחים לחו"ל כחלק מהעסקה ב-2011, חלק מהפעילות שלהם עוסק בהכוונת פיגועים בשטחי הגדה וניסיונות לגייס לשורות חמאס, חזבאללה ואיראן סטודנטים מקרב ערביי ישראל הלומדים או מבקרים בטורקיה.
עיתון "טיימס" הלונדוני דיווח לפני כשנה וחצי, מפי גורמי מודיעין בינלאומיים, כי באיסטנבול פועלת גם יחידה חשאית של חמאס בנפרד מהמשרד של חמאס, היא כפופה לזרוע הצבאית של חמאס ומדווחת ישירות לבכיר חמאס סמאח סראג' שמקבל הנחיות מיחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה.

על פי מקורות המודיעין של העיתון, היחידה החשאית התבקשה גם לרכוש חומרים דו שימושיים שישראל אוסרת על הכנסתם לרצועה מחשש שהם ישמשו לפיתוח אמצעי לחימה על ידי יחידת הפיתוח והטכנולוגיה של חמאס.

כמו כן, היחידה החשאית עוסקת בריגול נגדי נגד אירגוני טרור אחרים החשודים בחוסר נאמנות לחמאס.

הסבירות שטורקיה תנתק את קשריה של חמאס שמסבכת אותה מדי פעם עם הקהיליה הבינלאומית, איננה גבוהה,טורקיה באמצעות נשיאה ארדואן מובילה את ציר "האחים המוסלמים" במזה"ת שהיא תנועת האם של חמאס.

לפני כשנה וחצי סיבכה חמאס את טורקיה בפרשת הלבנת והברחת כספים לזרוע הצבאית ברצועת עזה באמצעות 2 משרדי חלפנות כספים גדולים באיסטנבול.
כתוצאה מכך הרשיע בית דין בסעודיה כ-60 פעילים של חמאס שהיו חברים ברשת הזו של הלבנת והברחת הכספים, הם נעצרו בהוראתו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן לאחר שישראל וארה"ב העבירו למודיעין הסעודי מידע מדוייק על פעילותם בסעודיה ובטורקיה, הם נדונו לעונשי מאסר של עד 15 שנים.

צאלח אלערורי מתאם הפעולות של החמאס נגד ישראל בצפון // צילום: אתר החמאס
צאלח אלערורי מתאם הפעולות של החמאס נגד ישראל בצפון // צילום: אתר החמאס

מי שאחראי על משרד חמאס בטורקיה הינו צאלח אלעארורי, מספר 2 בארגון המשמש כראש הזרוע הצבאית של חמאס בגדה ואיש הקשר לחזבאללה ואיראן, אולם נראה, על פי גורמים ברצועה, כי השלוחה החשאית באיסטנבול הינה פרוייקט אישי של יחיאס סינוואר והוא השתמש בה בעיקר למטרות של הזרוע הצבאית ברצועת עזה.

ישראל נכשלה עד כה במאמציה אצל שלטונות טורקיה להביא לסגירת שלוחת הזרוע הצבאית של חמאס באיסטנבול, היא מנסה להביא לסגירת המשרד באיסטנבול כבר כמעט כ-10 שנים. על פי גורמים בחמאס, הארגון מפעיל באיסטנבול חדר האזנה משוכלל לאמצעי תקשורת וקשר בישראל ומספק את המודיעין לחזבאללה ולאיראן.

את המשרד הזה מפעיל עבד אלחכים חנאני, נאמנו של בכיר חמאס צאלח אלעארורי, שבעצמו נאלץ לעזוב את טורקיה בעקבות לחץ אמריקני-ישראלי וכיום הוא ממוקם בשכונת א-דאחיה בביירות ומשם הוא מפעיל את המשרד באיטסנבול.

גורמי ביטחון בישראל אומרים כי קיימות ראיות לכך ששלוחת חמאס בטורקיה היא שגייסה וגם ציידה בנשק את השיח' פאדי אבו שחידם ממחנה הפליטים שועפט שרצח בעיר העתיקה בירושלים את האזרח הישראלי אליהו קיי בחודש נובמבר שעבר.

לשכת נשיא המדינה לא הכחישה ולא אישרה את דבריו של ארדואן על הביקור הצפוי של יצחק הרצוג בטורקיה, נראה כי הנשיא ארדואן מפעיל לחץ תקשורתי כדי שהביקור אכן ייצא לפועל עוד החודש. צריך מאוד להזהר מלתת לארדואן מתנות חינם ובמיוחד לא לפתוח עבורו את הדלת לבית הלבן, מדובר בנשיא הפכפכך שיכול להתהפך על ישראל בכל רגע ולהחליף את עורו כמו זיקית, ראינו זאת כבר בעבר.

צריך לקחת בחשבון גם כי התקרבות מחדש של ישראל לטורקיה תשפיע על היחסים האסטרטגיים של ישראל עם קפריסין,יוון ומצרים.

ישראל חייבת להגביר את הלחץ המדיני על טורקיה לסגור את משרד חמאס באיסטנבול המשמש להכוונת פעילות טרור בשטחי הגדה לפני שזה יקרה אין מה למהר בהידוק היחסים עמה.

המשרד הזה מפר את החוק הטורקי ואת החוקים הבינלאומיים, העובדה שנשיא ארדואן מאפשר לו להמשיך לפעול, למרות דרישות ישראל לסגור אותו ולמרות שישראל הציגה למודיעין הטורקי חומר מפליל על פעילותו, הופכת את טורקיה למדינה הנותנת חסות לארגוני טרור.