עבור לתוכן העמוד
Menu

המאבק בין איראן לארה"ב על עיראק עולה שלב

ראש ממשלת עיראק החדש מוצטפא כאט'מי נכנס לתפקידו ומנסה לטפל במשבר הכלכלי הקשה ולהרגיע את הרחוב העיראקי במטרה להביא לבחירות מוקדמות • כאט'מי נהנה זמנית מתמיכה של ארה"ב ואיראן שהאינטרס שלהן כעת בעיראק הוא משותף להשיג יציבות כדי לשמור על האינטרסים שלהן

הממשלה החדשה בעיראק בראשותו של מוצטפא כאט'מי, ראש המודיעין העיראקי ועיתונאי לשעבר, יצאה לדרך אחרי שקיבלה את אישור הפרלמנט ביום רביעי שעבר והמטיף השיעי מוקתדא צדר נתן לה 100 ימים של חסד בתקווה שכאט'מי ימלא אחר הבטחותיו. איראן וארה"ב התפשרו סביב מועמדותו של כאט'מי לראשות הממשלה ונתנו "אור ירוק" למינויו בניסיון לייצב את המצב בעיראק שכלכלתה קורסת, על פי הערכות האו"ם המצב הכלכלי רק ילך ויחמיר בין היתר בגלל ירידת מחירי הנפט.

העיתונאי שהפך לראש ממשלה בעיראק

על פי פרסום ב"גארדיאן" הבריטי, מוצטפא כאט'מי נפגש לפני 3 חודשים עם מנהיג חזבאללה חסן נצראללה ועבר את "מבחן הקבלה" לתפקיד ראש ממשלת עיראק החדש. כאט'מי הואשם על ידי חלק מהמליציות הפרו איראניות כי בתפקיד ראש המודיעין העיראקי היה לו חלק בחיסול קאסם סולימאני.
המצב כעת הוא שארה"ב ואיראן מחזרות אחריו כדי לשמור על האינטרסים שלהן בעיראק.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התקשר ב-11 במאי לראש הממשלה כאט'מי,בירך אותו על תפקידו ועל הקמת הממשלה החדשה בעיראק והבטיח לו את תמיכת וושינגטון.

גם הנשיא האיראני חסן רוחאני התקשר לכאט'מי כדי לברך אותו על הקמת הממשלה החדשה.

הרכבת הממשלה אושרה בפרלמנט אך עדיין לא הסתיימה, משרדי האוצר והנפט עדיין לא אויישו בשרים בגלל מחלוקת שיעית-כורדית והפרלמנט אמור לדון באישור עוד 7 שרים בימים הקרובים.

מוצטפא כאט'מי צריך להלך בזהירות בין טהרן לוושינגטון מבלי לתפוס צד מסויים כדי לשרוד בתפקידו. כל הפלגים השונים בעיראק בוחנים אותו בקפדנות לראות האם באמת האינטרסים של עיראק עומדים כנגד עיניו או אג'נדה מדינית נסתרת שהם לא הצליחו לגלות עד עכשיו.

עד כה מוצטפא כאט'מי מנווט בהצלחה בשדה המוקשים הפוליטי בעיראק והוא מנסה שלא לעורר כעס של שום גורם פוליטי כדי לשרוד בתפקידו כראש ממשלה.
בהיעדר בחירות, ראש ממשלת עיראק החדש וממשלתו אינם מייצגים באמת את רצון העם העיראקי. מוצטפא כאט'מי הינו מועמד מוסכם של ארה"ב ואיראן הבוחשות במצב בעיראק.

כלפי חוץ משחק כאט'מי משחק נוקשה כי לא ירשה התערבות זרה בענייניה הפנימיים של עיראק אך ברור שאם יתפוס צד, לטובת ארה"ב או איראן, הוא יקצר את ימי שלטונו.

לכן הוא ינסה להחזיק את המקל משני קצותיו ולרצות את ארה"ב ואיראן כאחד, משימה קשה לכל הדעות.

 

טרור בחצר האחורית – איראן מהדקת את שיתוף הפעולה עם ונצואלה

מייד עם כניסתו לתפקיד, נפגש מוצטפא כאט'מי בנפרד, עם שגריר איראן ועם שגריר ארה"ב בבגדאד כדי לשמור על איזון.

שגרירי ארה"ב ואיראן הבהירו לו כי ארצותיהן רוצות להביא את עיראק למצב של יציבות.

בתום הפגישות הנפרדות עם שגירי איראן וארה"ב פירסם מוצטפא כאט'מי הודעה רשמית שבה הוא הודיע כי עיראק לא תשמש בסיס להתקפות וכי ממשלתו לא תאשר להשתמש בשטח עיראק לאג'נדות חיצוניות, רמז ברור לחיסול קאסם סולימאני בשדה התעופה בבגדאד ע"י ארה"ב ולהתקפות המליציות הפרו איראניות על השגרירות האמריקנית בבגדאד ועל הבסיסים הצבאיים האמריקנים ברחבי עיראק.

על פי גורמים עיראקים, כאט'מי מעריך כי גם ארה"ב ואיראן מעוניינות ברגיעה בעיראק, כל אחת מסיבותיה היא. הכלכלה האמריקנית במצב גרוע בגלל מגיפת הקורונה והנשיא טראמפ ניצב בפני בחירות לנשיאות בחודש נובמבר הקרוב והוא זקוק לרגיעה במזה"ת כדי לנצח בבחירות, ואילו איראן נמצאת אף היא במצב כלכלי קשה בגלל מגיפת הקורונה, חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני פגע קשות במעמדה בעיראק והיא מעוניינת ברגיעה כדי לנסות ולשקם אותו.

לכן, בהחלט יש לארה"ב ולאיראן אינטרס לשמור על ממשלת כאט'מי כגורם מייצב בעיראק התורם לרגיעה שלה זקוקות שתיהן.
ההערכה בעיראק היא כי מוצטפא כאט'מי יפעל לעריכת בחירות מוקדמות ככל האפשר כדי לנסות לייצב את המדינה בתהליך דמוקרטי לגיטימי.

הניסיון לרכך את המפגינים

אחת המשימות של כאט'מי היא להרגיע את הרוחות בעקבות מהומות הדמים בעיראק שנמשכו כמה חודשים במחאה על המצב הכלכלי הקשה והשחיתות בצמרת השלטונית.

בניגוד לעמדת איראן, הוא הורה לשחרר את כל המפגינים שנעצרו במהלך המהומות והורה על הקמת ועדת חקירה שתחקור את נסיבות האירועים האלימים במדינה והרג המפגינים.

אולם, ישנם גורמים בעיראק המנסים להביך את ראש הממשלה החדש ולהתסיס את השטח, וביומים האחרונים התחדשו ההפגנות בבגדאד ובדרום המדינה ואלפים יצאו לרחובות, במהלך פיזור המפגינים נהרג אחד מהם.

כאט'מי מיהר לצייץ בטוויטר את הדברים הבאים: "אנו מחוייבים למה שהבטחנו לעמנו, לכבד את זכויות האדם, את זכות ההפגנה בדרכי שלום, השמירה על המפגינים וההתחשבנות עם כל מי שתוקף אותם,עריכת רפורמות וקיום בחירות חופשיות ונקיות".

על פי הוראה של כאט'מי, סגרו כוחות הביטחון של עיראק את משרדי מליציית "ת'אר אללה" במחוז בצרה ועצרו 5 מחבריה והחרימו את נשקם על רקע עימות בינם לבין המפגינים שבמהלכו נורה למוות אחד המפגינים ו-5 אחרים נפצעו.

ב-12 למאי דווחה סוכנות הידיעות "אלעף" כי במסגרת הצעדים להקטנת ההשפעה האיראנית בעיראק הוסר ציור קיר ענק של מפקד כח אל קודס ושותפו האני אל מוהנדס בסמוך לשדה התעופה, המקום בו מצאו את מותם מטילים אמריקניים.תמונת קאסם סולימאני

לאחר מספר שעות ופעילות ענפה ברשתות החברתיות הוצב במקום ציור קיר חדש תמונה חדשה של האני אל מוהנדס בה לא מופיע קאסם סולימאני.
התמונה החדשה זכתה לברכתה גולשים ברשתות החברתיות ולתגובות חיוביות על ממשלת מוסטפא אל-קאזמי .

הרשויות בעיראק מסרו ל"אלעף" כי הציור הוסר בכוונת מכוון בגלל שניזוק קשות בגלל הרוחות העזות שפקדו את הבירה וכי הציור עם תמונתו של סולימאני צפוי לחזור בקרוב אל פאתי שדה התעופה הבינלאומי.

מוחמד אל-עועבי, דובר בכיר של המיליציה השיעית הגדולה בעיראק כתב בציוץ בחשבון בטוויטר "מדוע אין לך שום דימוי של חאג' קאסם. אם אין לכם צבע, אנו נביא לך צבע ואם אתם חוששים מתגובות למעשה אני מתפלל לבשורה לאבו מהדי. הם לא מאמינים (קורעים) את דמותו, ואם אתם לא יודעים מה העניין בענייני הלוחמים, אתם במצוקה בגלל עמדתכם, ומכריחים אותם או לוחץ עליהם. "

כאט'מי שלח מסרים למפגינים כי בכוונתו לטפל על פי החוק בכל מי שהרג מפגינים בחודשים האחרונים, הוא פירסם הנחיות חדשות לכוחות הביטחון של עיראק והזהיר מפני הפגיעה במפגינים באמצעים אלימים שיענו בעונשים כבדים.

זהו אחד המבחנים החשובים של כאט'מי, הרחוב העיראקי מצפה ממנו למעשים ולא רק להבטחות, הוא רוצה שאלה שהרגו מפגינים יעצרו, יחקרו ויועמדו לדין.
אסור לכאט'מי להיגרר אחרי פרובוקציות ולשלוח את כוחות הביטחון שלו להתעמת בכוח עם המפגינים, הכדור במגרש של כא'טמי והליכה בכיוון של הענשת אלה שהרגו מפגינים בהחלט יכולה לחזק את מעמדו ברחוב העיראקי.

.