עבור לתוכן העמוד
Menu

הזמן לשנות את המשוואה: להגיב לאיראן גם אם לא נפגעו אזרחים ישראלים

סא”ל (מיל’) עו”ד מוריס הירש התייחס במשדר המיוחד של ערוץ 14: "לא יכול להיות שהתגובה שלנו לאיראן תלויה בשאלה האם מתו יהודים במהלך המתקפה או לא" • עוד התייחס הירש למינוי של רוה"מ הרשות הפלסטינית החדש ואמר: "זו ההזדמנות שלך לגנות את המתקפה ולהראות שאתה לא תומך במחבלים"

סא”ל (מיל’) עו”ד מוריס הירש, מנהל היוזמה לאחריות ורפורמה ברשות הפלסטינית במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, לשעבר ראש התביעה הצבאית באיו"ש, התראיין (יום ראשון) במשדר המיוחד של ערוץ 14 בנושא מתקפת הטילים של איראן על ישראל והתייחס לתגובה ישראלית אפשרית: "מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להיות מותקפת בצורה כל-כך חריפה, גם אם התוצאה היא מינורית. זה נותן תחמושת לאויב להמשיך לתקוף אותנו כאילו אין מחיר. עם זאת, הייתי מציע לא להסתכל על התזמון – אלא על התגובה עצמה. כל צעד צריך להיות בשיקול דעת אסטרטגי, תוך התחשבות חכמה באינטרסים מול ארה"ב ומול השותפים האזוריים שלנו".

לדברי הירש, המבחן הישראלי בתגובה לאיראן אינו יכול להיות פגיעה ממשית באזרחים ישראלים: "לא יכול להיות שהם מנסים לפגוע באזרחי המדינה, למעשה, עם יותר מ-700 התראות אמש ולמעלה מ-300 טילים בלילה אחד, ורק בגלל שיש לנו את היכולת ליירט את כל האיומים – אנחנו לא נגיב". לטענתו, זו לא המשוואה הנכונה, שכן חייבים לצאת מתוך הנחה כי בעצם התחלת המתקפה – אכן חלה פגיעה באזרחים הישראלים – ולהגיב בהתאם.

עמדת הרש"פ אודות התקיפה האירנית – חידה?

עוד התייחס הירש, מנהל היוזמה לאחריות ורפורמה ברשות הפלסטינית במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, לעובדה כי מדינת ישראל ממשיכה להעביר כספים לרשות הפלסטינית על אף העלויות הגבוהות של ההגנה הישראלית ממתקפת הטילים של איראן. "בראשית אוקטובר 2023, ממש לפני הטבח, הועברו למעלה מ-900 מיליון ₪ על ידי הממשלה לרשות הפלסטינית. מצב זה הוביל להוצאה של למעלה מ-8 מיליארד ₪ רק מתחילת השנה", הסביר הירש, והוסיף: "לצערי הרב, אין לנו מושג מה קורה מאז, הרי שיש גורמים בממשלה שלא מוכנים לחשוף את הנתונים הכלכליים. אפילו הרשות הפלסטינית יותר שקופה בעניין זה. הממשלה חייבת להסביר לציבור כמה כסף הועבר ומועבר לרשות".

כזכור, שבועיים אחרי התפטרותו של ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתיה, לבקשתו של יו"ר הרשות אבו מאזן, נכנס לתפקיד ראש ממשלה חדש, מוחמד מוסטפא. בצל המתקפה האיראנית, פנה הירש למוסטפא, אשר במסגרת תפקידו אמון על רפורמה נרחבת בכל תחומי השליטה של הרשות הפלסטינית: "צריכה להיות שאלה אחת פשוטה לראש הממשלה הפלסטיני החדש – האם אתה הולך לגנות היום, בקולך ובערבית, את המתקפה האיראנית? זו ההזדמנות שלך להראות שאתה עומד עם ארה"ב וסעודיה, או שאתה תומך במחבלים ובמשטר האייתולות באיראן".