עבור לתוכן העמוד
Menu

האם ישראל ערוכה לאפשרות שאיראן תשבור את כללי המשחק?

בכיר אמ"ן לשעבר מזהיר: "בטהרן מתלבטים האם לפעול ישירות נגד ישראל. חייבים לקחת בחשבון פעולה משמעותית יותר ממה שידענו עד עכשיו" • עוד הוא טען בריאיון לגל"צ: "אין צורך להיכנס לבהלה, ישראל ערוכה לכל תרחיש"

בעקבות האיומים מטהרן לאחר חיסול הבכירים האיראנים בשבוע שעבר, במערכת הביטחון נערכים לשלל תרחישים: מירי רקטות, דרך פגיעה במטרות ישראליות בחו"ל ועד לשיגור טילים בליסטיים מאיראן. בראיון הבוקר (ד') לספי עובדיה ויניר קוזין בגלי צה"ל, תא"ל במיל' יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, לשעבר רח"ט המחקר באמ"ן  ומנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגיים, התייחס לכוננות השיא בישראל ולתוכניות האיראניות בטווח הקצר.

"עד עכשיו האיראנים פעלו במסגרת כללי משחק מוסכמים בנינו לבינם, כאשר הם הפעילו את שלוחותיהם נגדנו באסקלציה מבוקרת, ואילו ישראל פעלה לפגוע בתשתיות ששימשו לחימוש אותן שלוחות. כאשר האיראנים מתחו את כללי המשחק, גם אנחנו הגבנו בהתאם", מסביר תא"ל קופרווסר ומוסיף: "כעת, האיראנים מתלבטים בשאלה האם להעלות את הרף באמצעות פעולה ישירה שלהם נגד יעדים ישראלים, או לחזק את השלוחות עם כלים חדשים שיפעלו נגדנו". לדבריו, צמרת השלטון האיראני מתמודדת עם לחצים פנימיים כבדים לבחור באפשרות הראשונה – פעולה ישירה נגד ישראל. "זה ישנה את כללי המשחק באמצעות כניסה ישירה של איראן לתוך המערכה, ולכן ישראל חייבת להיות ערוכה לכך", קופרווסר מסביר.

באשר לאפשרות שאיראן תישאר בקו המדיניות הנוכחי על מנת להימנע מעימות ישיר עם ארה"ב, אומר מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגים לשעבר כי "האיראנים מאמינים כי הלכידות בין ישראל לארה"ב נפגעה לאחרונה, ולכן גוברים הלחצים הפנימיים באיראן לשינוי קו המדיניות הנוכחי. צריך לקחת בחשבון כי האיראנים יכוונו לפעולה יותר משמעותית ממה שראינו עד עכשיו – מפגיעה בשגרירויות ועד למתקפות סייבר". עם זאת, החוקר מאמין כי ישראל ערוכה מול כל אפשרות איראנית: "אין צורך להיכנס לבהלה מיותרת, בנינו את הכוח של מדינת ישראל בדיוק כדי להתמודד עם הסוג הזה של האיומים".

קופרווסר, בעברו, ראש חטיבת המחקר באמ"ן, התייחס גם לסוגיה של מינוי תא"ל במיל' אלי בן מאיר כראש צוות התחקירים בנושא המודיעין בפיקוד הדרום: "הדבר הראשון שחייבים לעשות בתפקיד כזה נכון לעכשיו הוא לאסוף את כל המידע על מה שקרה לפני ה-7 באוקטובר, ולתחקר את הגורמים הרלוונטיים בנוגע להתנהלותם לפני הטבח. אלו דברים שצריך לבדוק אותם כל עוד זה לא מאוחר מדי".