עבור לתוכן העמוד
Menu

הבית בתל חי 13

בליבה של שכונת קטמון הישנה, בפינת הרחובות תל-חי ורחל אמנו, ניצב "בית מילקן", אחד מבנייניה המרהיבים של ירושלים. הבניין המשלב הדר ארכיטקטוני ועבר היסטורי ייחודי, הוכרז אתר שמור על-ידי עיריית ירושלים.

תולדותיו של הבית נפתחות עם הקמתו בשנת 1932 על-ידי ערבי נוצרי עשיר בן למשפחה ירושלמית ידועה של המאה הקודמת. שנתיים לאחר מכן נמכר הבניין לאדריכל הגרמני, אשר תכנן את המקום. בשנות החמישים של המאה הקודמת השתכנו בבניין מספר משפחות של עולים חדשים, ולבסוף קבעה בו שגרירות אורוגוואי את ביתה עד שנת 1982.

כאשר נרכש הנכס על-ידי שני קבלנים צעירים, הוחלט להזיז את הבניין כדי לאפשר את הקמתו של בית דירות בצדו. רעיון ההזזה של 1,500 טון אבן, אשר עלה לראשונה בתמימות ילדותית על-ידי בתו הצעירה של אחד מבעלי המקום, התבצע על-ידי צוות מומחים בפולין. הבניין הופרד מיסודותיו והוזז באיטיות רבה על גבי מסילות מיוחדות למרחק של כעשרים מטר, בשיטה הנדסית אשר הופעלה בפעם הראשונה בישראל למטרה זו. במהלך השיפוצים בבניין נשמרו בקפידה מאפייניו הארכיטקטוניים המקוריים: הקשתות הגותיות החיצוניות והמרפסת המרהיבה המשקיפה על פני הגן הפורח המקיף את המבנה המרשים.

חנוכת בית מילקן נערכה בשנת 1991 עם כניסתו של המרכז הירושלמי לענייני ציבור למשכן של קבע. המרכז הירושלמי הינו מכון מחקר עצמאי ללא כוונות רווח הפעיל משנת 1976, ועוסק בחקר מדיניות ובעניינים מרכזים העומדים על סדר היום של מדינת ישראל והעולם היהודי. תכניות המחקר העיקריות של המרכז הן יחסי החוץ של ישראל, הסכסוך הישראלי-ערבי, יחסי ישראל והתפוצות, סוגיות מדיניות, אסטרטגיות וביטחוניות במזרח התיכון, ירושלים והתהליך המדיני, הפורום למשפט בינלאומי, המאבק בדה-לגיטימציה של ישראל וב-BDS, ויחסי ישראל-אירופה. המרכז הירושלמי מנוהל על-ידי חבר נאמנים ועמיתים מרחבי העולם בראשותו של נשיא המרכז. פרופ' דניאל י. אלעזר המנוח כיהן בתפקיד זה מאז ייסד את המרכז ועד פטירתו בסוף שנת 1999. החל מראשית 2000 מכהן ד"ר דורי גולד כנשיא המרכז. המנהלת הכללית של המרכז היא חיה הרשקוביץ.