עבור לתוכן העמוד
Menu

אבו מאזן: מהכחשת השואה להכחשת ההיסטוריה היהודית

תפיסת העולם שמציג אבו מאזן רואה בהיסטוריה של העם היהודי כתרמית, בקיומו כנשען על כזב, ועל בסיס מצע רעיוני אנטישמי זה היא שוללת מהעם היהודי כל בסיס לתביעה להגדרה עצמית • המאמר פורסם ב-2016

התקשורת הישראלית עסקה בשבועות האחרונים בהכרזתו של מחמוד עבאס (אבו מאזן), יו"ר הרשות הפלסטינית, נשיא מדינת פלסטין, מנהיג אש"ף ותנועת 'פתח', להגיש תביעה משפטית נגד אנגליה בגין אחריותה לפרסום הצהרת בלפור שפגעה בעם הפלסטיני.

לנאומו של אבו מאזן בנושא זה משמעות עמוקה יותר, והיא נוגעת לשאלת הזיקה ההיסטורית והדתית של העם היהודי לארץ ישראל.

ב-2 בנובמבר 1917 , שר החוץ הבריטי, הלורד ארתור ג'יימס בלפור, הביע תמיכה בהקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל. להלן נוסח ההצהרה שניתנה במסמך בחתימת ידו של בלפור ונמסר ללורד ליונל וולטר רוטשילד על מנת שיועבר להסתדרות הציונית:

משרד החוץ, 2 בנובמבר 1917

לורד רוטשילד היקר,

לעונג רב לי להעביר לידיך להלן, בשמה של ממשלת הוד מלכותו, את הצהרת ההזדהות עם השאיפות היהודיות הציוניות כפי שהוגשה לקבינט ואושרה על ידו:

"ממשלת הוד מלכותו רואה בעין יפה הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, ותשתדל במיטב מאמציה להקל על השגת מטרה זו, בתנאי ברור שלא ייעשה שום דבר העלול לפגוע בזכויות האזרחיות והדתיות של עדות לא יהודיות בארץ ישראל או בזכויות ובמעמד המדיני של יהודים בכל ארץ אחרת".

אודה לך אם תביא את ההצהרה לידיעת ההסתדרות הציונית.

בכבוד רב,

ארתור ג'יימס בלפור

הקבינט הבריטי אישר את נוסח ההצהרה ב-31 באוקטובר 1917, ומסמך המנדט של חבר הלאומים משנת 1922, שאשרר את החלטות ועידת סן רמו, כלל הצהרה זו ככתבה וכלשונה.

בנאום בפני הועדת הליגה הערבית ה-27 במאוריטניה ב-25 ביולי 2016, אשר הוקרא מפי שר החוץ ריאד אל-מאליכי, אמר אבו מאזן:

"עברו קרוב למאה שנים מאז פרסום הצהרת בלפור בשנת 2017, ועל בסיס הבטחה גורלית זו, הבטחה מידי מי שאין לו בעלות למי שאינו זכאי, הועברו מאות אלפי יהודים מאירופה וממקומות אחרים לפלסטין על חשבון בני עמנו הפלסטיני אשר חיו הם, אבותיהם וסביהם מזה אלפי שנים על אדמת מולדתם.

"ובהמשך לכך, שלטונות המנדט הבריטי והמעצמות באותה עת, אפשרו לתנועות הטרוריסטיות היהודיות לעקור, לסלק ולגרש קרוב למחצית מתושבי פלסטין ולמדינות השכנות ולמה שנשאר מפלסטין ההיסטורית. בעקבות הנכבה [האסון הפלסטיני בהקמתה של מדינת ישראל] הכוחות הישראליים החלה להרוס יותר מ-485ישובים וכפרים פלסטיניים, וכתוצאה מכך קרוב ל-6 מיליון פלסטינים חיים כיום בגלות ובפזורה.

"לאור זאת, אנו פועלים כדי לפתוח את תיקי הפשעים הישראליים שבוצעו נגד עמנו מאז סוף המנדט הבריטי בפלסטיני ועבור דרך מעשי הטבח שבוצעו בשנת 1948ולאחר מכן.

"על רקע ציון יום השנה הטרגי, לאחר קרוב למאה שנים לטבח ההיסטורי של אדמתנו ומשאבי עמנו, ונוכח המשך האסון הזה ללא פתרון, אנו מבקשים מהמזכירות הכללית של הליגה הערבית לסייע לנו להכין תיק משפטי כדי להגיש תביעה נגד ממשלת בריטניה בגין פרסום הצהרת בלפור, ומימושה בהיותה שלטון המנדט לאחר מכן, דבר שהביא לאסון של העם הפלסטיני, לגירושו ולמניעתו מלחיות במולדתו ולהקים את מדינתו העצמאית כמו שאר עמי האזור.

"לאור זאת, וכל עוד העוול נמשך נגד בני עמנו, לא תהיה מחילה למי שזממו נגדו, והביאו אותו למצב של גירוש, אסונות וטרגדיות, ומנעו ממנו לחיות חיים טבעיים במולדתו ולהשיג את מדינתו העצמאית בעלת הריבונות".

אבו מאזן התייחס בשנה האחרונה להצהרת בלפור גם בהזדמנויות נוספות. בנאום בפני הפרלמנט האירופי בבריסל ב-23 ביוני 2016 אמר אבו מאזן:

"עברו כבר מאה שנים מאז הצהרת בלפור שפורסמה ב-1917, ו-68 שנים מאז הנכבה [האסון הפלסטיני בהקמת מדינת ישראל], אשר במהלכה ביצעו הכוחות הישראליים בשנת 1948 מעשי הרג וטבח נוראיים, ואשר גרמה לגירוש מאות אלפים מבני עמנו השלווים והפכה אותם לפליטים, והם מחקו מעל פני האדמה יותר מ-488 כפרים וישובים, בהם חי עמנו מזה אלפי שנים.

"בשנת 1967 ישראל כבשה את העיר אל-קודס המזרחית ושאר אדמות הגדה המערבית ורצועת עזה, וכתוצאה מכך נעקרו מאות אלפים מבני עצנו ועדיין עמנו נותר נאנק תחת הכיבוש.

"ובקיצורו של דבר, למצער ניתן לומר בנוגע לתמונת המצב הפלסטינית, כי המולדת, העם, המורשת, הזהות והישות הגיאופוליטית הפלסטינית היו נתונים לטבח היסטורי ולשוד שאין לו תקדים במאה העשרים, והוא עדיין נמשך במאה ה-21 לעיני ולמשמע הקהילה הבינלאמית והכוחות בעלי ההשפעה".

בנאום לעם הפלסטיני לרגל תחילת חודש הרמדאן ב-5 ביוני 2016, אמר אבו מאזן:

"כבר עברו מאה שנים מאז הצהרת בלפור שפורסמה בשנת 1917, ו-68 שנים מאז הנכבה [האסון הפלסטיני בהקמת מדינת ישראל] ו-49 שנים מאז כיבוש אל-קודס ושאר אדמות הגדה המערבית ורצועת עזה, ועדיין עמנו נאנק תחת הכיבוש.

"הכוחות הישראליים ביצעו בשנת 1948 פשעים של רצח וגירוש מאות אלפים מבני עמנו השלווים, ומחקו מעל פני האדמה יותר מ-485 כפרים וישובים פלסטיניים,אשר בהם חי עמנו מזה אלפי שנים.

בנאום אבו מאזן לרגל יום השנה ה-68 לנכבה ב-14 במאי 2016, אמר אבו מאזן:

"הנרטיב הציוני הקולוניאליסטי אשר היה דומיננטי מאז הצהרת בלפור חוזר על עצמו. הנרטיב הכוזב הזו, המתבסס על האמירה: אדמה ללא עם לעם ללא אדמה,מתעלם מהחלטות האו"ם, ובפרט מהחלטה 194 העוסקת בזכויות הפליטים הפלסטינים, שכן ארץ זו לא הייתה ולו יום אחד ללא עם, שהרי אנו נטועים בסלעיה,באדמתה ובהריה מאז תחילת הציביליזציה, הכתב והמצאת האלף בית הכנעני הפלסטיני לפני יותר מששת אלפי שנים. הקמת אש"ף בשנת 1964 ותחילת המהפכה הפלסטינית בשנת 1965 לא הייתה אלא השתקפות למורשת התרבותית שאנו נושאים ברוחנו דור אחר דור".

אבו מאזן רואה ביהודים "נטע זר" בארץ ישראל והוא שולל לחלוטין את הזיקה היהודית ההיסטורית והדתית לארץ ישראל. לטענתו, העם הפלסטיני היה קיים ב"פלסטין" משחר ההיסטוריה של האנושות, וחייו השלווים הופרעו לראשונה בידי זרים – היהודים – עם תחילת הפעילות של התנועה הציונית, המבוססת על מצע רעיוני כוזב.

דברים אלה עולים בקנה אחד עם ספרו של אבו מאזן מ-1984 "הפנים האחרות: הקשרים החשאיים בין הנאציזם לציונות", בו הכחיש את השואה, וטען כי היהודים עשו שימוש מניפולטיבי ושקרי בה כדי להשתלט על פלסטין.

להלן קטעים מהספר שתורגמו בידי דר' אדי כהן ופורסמו באתר "מידה":

"נראה שהאינטרס של התנועה הציונית הוא לנפח את המספרים של אלה שנספו במלחמה, כדי שהרווחים שהיא חפצה בהם יהיו גדולים ככל האפשר. דבר זה גרם לה לקבוע את המספר הזה [שישה מיליון] בדעת הקהל העולמית, כדי שזו תחוש יותר נקיפות מצפון ויותר אהדה כלפי הציונות".

"כאשר דנים בחשיבה הציונית המוצהרת, שחסידי הציונות מאמינים בה בשכנוע רב, אנו מוצאים כי הציונים מאמינים בטוהר הגזע היהודי, כפי שהיטלר האמין בטוהר הגזע הארי. הציונות קוראת למצוא פתרון שורשי ונחרץ לשאלה היהודית באירופה באמצעות ההגירה לפלשתינה. גם היטלר קורא לכך ומממש זאת … דוד בן גוריון הגדיר את התנועה הציונית כתנועת הגירה בלבד, וכל מי שאינו מהגר הוא כופר בתורה ולכן אינו נחשב יהודי".

"ידוע מאוד כי המניע של האנטישמיות הוא הרדיפה והדיכוי, וזה בהחלט דבר רצוי לתנועה הציונית. המסקנה מהרעיונות האלה היא כי ניתן אור ירוק לכל גזען בעולם, בראש ובראשונה היטלר והנאצים, לעשות ביהודים כרצונם, כל עוד זה מבטיח הגירת פרטים לפלשתינה. והתנועה הציונית גם לא הסתפקה במתן אור ירוק – אלא היא אף ביקשה עוד קורבנות, כדי להשתוות עם הקורבנות של עמים אחרים במלחמה. זאת מפני שהיא סבורה שהעלאת מספר הקורבנות שלה תגביר את זכויותיה בתום המלחמה, כשמחלקים את השלל".

תפיסת העולם שמציג אבו מאזן רואה בהיסטוריה של העם היהודי כתרמית, בקיומו כנשען על כזב, ועל בסיס זה היא שוללת מהעם היהודי כל בסיס לתביעה להגדרה עצמית. אבו מאזן מבטא אפוא גישה אנטישמית, והוא מאשר את התביעה הפלסטינית לזכות על כל ארץ ישראל הבאה לידי ביטוי במחויבות הבלתי מתפשרת שלו ליישום מה שהפלסטינים מכנים "זכות השיבה".

התבטאויותיו אינן מבשרות נכונות להגיע להסכם שלום על בסיס של פשרה היסטורית, אלא המשך במאבק בשלבים עד לחיסולה של מדינת ישראל. על כך קיים קונצנזוס בזירה הפלסטינית של הארגונים החברים באש"ף, וכן לחמאס, לג'יהאד האסלאמי ושאר הארגונים הפלסטיניים האסלאמיים שטרם הצטרפו לאש"ף.

פורסם באוגוסט 2016