עבור לתוכן העמוד
Menu

עם סיום ביקור האפיפיור – חשש מתגובה צבאית אמריקאית בעיראק

ממשלת עיראק חוששת מתגובה צבאית אמריקנית בעקבות ההתקפה של המליציות הפרו איראניות על בסיס "עין אלאסד" האמריקני בעיראק • ההערכה כי ההתקפה התעכבה בגלל ביקור האפיפיור בעיראק

נראה כי הנשיא ג'ו ביידן איננו ממהר להתקפל מול הלחצים האיראניים, הדיפלומטיים והצבאיים כאחד. בסוף השבוע שעבר האריך הנשיא אמריקני בשנה את "מצב החירום המיוחד" של ארה"ב מול איראן בנימוק כי איראן עדיין מהווה איום יוצא דופן על ארה"ב ובגלל המשך תמיכתה בשלוחותיה הטרוריסטיות במזה"ת, הודעה על כך נמסרה לקונגרס. במקביל לכך, הודיעו דוברים רשמיים של ממשל כי ארה"ב ממשיכה לבדוק מי עומד מאחורי המתקפה ברקטות על הבסיס האווירי האמריקני הגדול "עין אלאסד" בעיראק בסוף השבוע שעבר.

ההערכה היא שמליציית "גדודי חזבאללה" הנתמכת על ידי איראן היא שביצעה את המתקפה בתגובה על ההפצצה האמריקנית על מתחם המליציות הפרו איראניות בגבול עיראק סוריה.

שר ההגנה האמריקני ללויד אוסטין אמר ב-7 במרץ כי ארה"ב תגיב על התקפת הרקטות על בסיס "עין אלאסד" בעיראק בזמן שתבחר וכי הוא "מקווה שאיראן תעשה את הדברים הנכונים".

התקיפה בסוריה

צילומי הלווין שפירסמה רשת CNN ב-28 בפברואר של האתרים שהפציצו מטוסי חיל האוויר האמריקני, בגבול סוריה עיראק, לא הותירו ספק כי הייתה זו תקיפה רצינית על המליציות הפרו איראניות בעקבות ההתקפות החוזרות ונשנות שלהן על הבסיסים האמריקנים בעיראק ועל שגרירות ארה”ב בבגדאד.

המתחם שהותקף שייך לשתי מליציות פרו איראניות , “גדודי חזבאללה” ו “סייד אלשהודאא", שתיהן משתייכות למסגרת הגג “אלחשד א-שעבי” הנתמכת על ידי איראן והן חשודות על ידי האמריקנים כי אנשיהן הם אלה שתוקפים באופן קבוע יעדים אמריקנים בעיראק.

האמריקנים פעלו על סמך מודיעין מדוייק ממנגנוני המודיעין שלהם וגם מידע שהגיע מעיראק.

הנשיא האמריקני ניסה שלא ל”מתוח את החבל” יתר על המידה מול איראן ולהביא להסלמה גדולה בעיראק שבה מוצבים חיילים אמריקנים. החזית האמיתית של ארה”ב היא בעיראק מול המליציות הפרו איראניות ולא בסוריה.

בהפצצה האמריקנית במזרח סוריה נהרגו 22 בני אדם, על פי גורמים סורים 17 מהם היו לוחמים של המליציות הפרו איראניות. סוריה גינתה את “ההתקפה הפחדנית” וגם רוסיה הצטרפה לגינוי.

נראה כי הנשיא ביידן ניסה באמצעות התקיפה של המליציות הפרו איראניות בסוריה להעביר מסר לאיראן כי הוא בעד דיאלוג מדיני אולם ארה”ב עדיין שומרת בידיה את האופציה הצבאית ולא תאפשר פגיעה באזרחיה או בחייליה.

הנשיא ביידן הורה על תקיפה בסוריה , חודש לאחר כניסתו לתפקידו, כדי לבנות הרתעה מול איראן ולשים קץ להתקפות של המליציות הנאמנות לה על מטרות אמריקניות בעיראק.

חששות  ממתקפה אמריקנית

המסר ההרתעתי של הנשיא ביידן לאיראנים באמצעות התקיפה בסוריה היה ברור: כל פגיעה באמריקנים בעיראק תיענה בתגובה צבאית מיידית, אולם, איראן אינה מתכוונת לוותר והמליציות שלה הגיבו בתקיפת בסיס "עין אלאסד" האמריקני בעיראק.

לכן, גובר החשש בעיראק כי התגובה האמריקנית על התקיפה של המליציות על בסיס "עין אלאסד" היא רק שאלה של זמן. להערכת גורמים בכירים בממשלת עיראק, התקיפה האמריקנית התעכבה בגלל ביקורו ההיסטורי של האפיפיור בעיראק.

איראן ממשיכה בהתקפות, באמצעות המליציות הנאמנות לה, על היעדים האמריקנים בעיראק משתי סיבות:

א.המשך הנקמה בארה"ב בעקבות חיסולו של קאסם סולימאני במגמה להביא לנסיגת חיילי ארה"ב מעיראק על פי החלטת הפרלמנט העיראקי לפני יותר משנה.

ב. הפעלת לחץ על ממשל ביידן להסיר את הסנקציות מעל איראן ולחזור להסכם הגרעין מ-2015.

הממשל האמריקני איננו מעוניין בהסלמה במדינה, אך אם הוא לא יגיב על ההתקפה על בסיס "עין אלאסד" יתפרש הדבר כחולשה של הנשיא ביידן אשר מנסה לבנות את ההרתעה של ארה"ב.

איראן מתכוונת להמשיך בהתקפות על היעדים האמריקניים בעיראק. זוהי החלטה אסטרטגית של המנהיג העליון ח'מינאי והנשיא ביידן צריך להחליט אם הוא נגרר למשחק "החתול והעכבר" האיראני בעיראק שמטרתו להתיש את ארה"ב, בסופו של דבר לא תהייה לו ברירה והוא יצטרך להורות על תקיפה צבאית בעיראק למרות התנגדות ממשלתה החוששת מהסלמה גדולה במדינה השסועה.

לא מן הנמנע שהנשיא ביידן מנסה מצדו לשחק במשחק "המקל והגזר"בבגדאד בכל הקשור איראן כדי לנסות ולרכך אותה. בסוף השבוע שעבר דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית "אירנא" כי ארה"ב נתנה "אור ירוק" לעיראק להפשיר כספים איראניים בסך שישה מיליארד דולר שהיו מוקפאים בבנק המסחר העיראקי וכי איראן מנסה לקבל מדרום קוריאה ויפאן עוד סכום של כ-7 מיליארד דולרים שהוקפא והיווה תשלום עבור קבלת נפט מאיראן, הכל באישורו של ממשל ביידן.