עבור לתוכן העמוד
Menu

סוף ההבלגה האמריקנית בעיראק

ארה"ב תקפה בסיסים של המליציות השיעיות בגבול עיראק סוריה בתגובה על מותו של אזרח אמריקני בעיראק מירי רקטות של המליציות הנאמנות לאיראן • התגובה האמריקנית התקיפה באזור אלקאים אלבוכמאל היא חשובה, מדובר באזור שמשמש כגשר היבשתי להעברת אמצעי לחימה איראניים דרך עיראק לסוריה, האיראנים מודאגים

איראן הגדישה את הסאה באמצעות ההתקפות של המליציות הנאמנות לה בעיראק על בסיסים של הצבא האמריקני במדינה, דבר שהביא לפני כמה ימים למותו של קבלן אמריקני מפגיעת רקטה באחד הבסיסים, על פי גורמים עיראקים, עד כה היו כ-20 התקפות כאלה בחודשים האחרונים.

ארה"ב נאלצה להגיב צבאית, למרות שהנשיא טראמפ איננו מעוניין להסתבך בזירת המזה"ת לפני הבחירות לנשיאות, ותקפה באופן מוצלח 5 בסיסים של המליציות השיעיות בגבול סוריה-עיראק שבהן נהרגו 25 לוחמים ועוד עשרות נפצעו מקרב ארגון "גדודי חזבאללה" העיראקי שמשתייך לארגון העל של המליציות הקרוי "אלחשד א-שעבי".
התקפות המליציות הפרו איראניות על הבסיסים האמריקנים בעיראק הן תוצאה של יוזמה איראנית שמטרתה לנקום בארה"ב בעקבות הטלת הסנקציות על מגזר הנפט האיראני ורצון לסלק את הנוכחות הצבאית האמריקנית מעיראק.
האיראנים טעו כשהעריכו שהנשיא טראמפ יבליג על ההתקפות של המליציות השיעיות, ברגע שנהרג אזרח אמריקני לא הייתה לו ברירה אלא להורות על המתקפה האווירית על בסיסי המליציות השיעיות.
ההתקפה האמריקנית המוצלחת היא מכה למליציות השיעיות וליוקרתה של איראן שתומכת בהן,סביר להניח שההתקפות על הבסיסים האמריקנים ימשכו, המליציות השיעיות מחפשות נקמה ואיראן מעריכה שבסופו של דבר הנשיא טראמפ לא מעוניין בהסלמה ולכן ניתן יהיה להמשיך בתקיפות ואולי אף לעשות פעולה צבאית גדולה נגד היעדים האמריקנים בעיראק שתשפיל את הנשיא טראמפ ותרתיע אותו.

הקשר לישראל

האיראנים רואים בתקיפה האמריקנית של בסיסי המליציות השיעיות באזור מעבר אלקאים בגבול סוריה-עיראק משימה שבוצעה בשליחותה של ישראל שמנסה להחליש את המליציות השיעיות באזור שמאבטחות את העברת אמצעי הלחימה האיראניים העוברים מעיראק לתוך שטח סוריה.

על פי גורמים בעיראק, ישראל תקפה לפני כמה חודשים מטרות של אותן המליציות באזור בהן נהרג בכיר בחטיבה 45 של "אלחשד א-שעבי" בשם עבדאללה א-דבי.
ארה"ב יכולה הייתה להגיב בתקיפה על מטרות של המליציות השיעיות באזור אחר, התקיפה באזור אלקאים נתפסת על ידי האיראנים כמתואמת עם ישראל ויתכן שהיא מעידה על שינוי באסטרטגיה של ארה"ב שמנסה לסייע לישראל למנוע את ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה.

עיראק מודאגת מהתקיפות האמריקניות וחוששת שהיא תהפוך לזירת התגוששות צבאית בין ארה"ב, ישראל והמליציות השיעיות הנאמנות לאיראן.
ההסלמה האחרונה מגבירה את מצב חוסר היציבות בעיראק בעקבות התפטרותו של ראש הממשלה עאדל עבד אלהאדי, כתוצאה מלחץ המפגינים בעיראק, וחוסר היכולת של המערכת הפוליטית למנות לו מחליף על רקע ההתנגדות העזה למנות לתפקיד מועמד פרו איראני.

המליציות השיעיות גורסות כי התגובה הצבאית האמריקנית על מותו של האזרח האמריקני מירי הרקטות שנפלו לפני כמה ימים על הבסיס האמריקני ליד כרכוכ הייתה בלתי מידתית והיא מעידה על אסטרטגיה אמריקנית חדשה, הם נאחזים בדברים שאמר שר החוץ ישראל כץ כי "מדובר בנקודת מפנה במצב באזור".

ישראל צריכה להיות מרוצה מהתקיפה האמריקנית של כוחות "אלחשד א-שעבי" באזר אלקאים-אבולכמאל, האזור הזה הופך בהדרגה לגשר היבשתי הגדול שדרכו מעבירה איראן אמצעי לחימה טילים מדוייקים לסוריה ולחזבאללה בלבנון.

לא מן הנמנע שהאמריקנים מתואמים עם ישראל בנקודה הזו וגם הם רואים בנוכחות מליציות "אלחשד א-שעבי" באזור סכנה גדולה ליציבות באזור.
אסור לתת לאיראן ולמליציות שלהן בעיראק את התחושה כי הגשר היבשתי החדש הפך ל"אזור בטוח" שישראל וארה"ב חוששות לתקוף אותו.

הפנטגון הביע הערכה בהודעה שפירסם אחרי התקיפה האמריקנית על 5 בסיסי המליציות השיעיות בסוריה ובעיראק כי היא תביא להחלשת כוחן לתקוף את כוחות הקואליציה הבילאומית נגד דאע"ש.

יש לקוות שהפעילות האמריקנית נגד המליציות השיעיות באזור אלקאים אבולכמאל תימשך, הרמטכ"ל אביב כוכבי הביע לפני כמה ימים דאגה מהעברת הנשק האיראנית הבלתי פוסקת דרך עיראק לסוריה.

לישראל קשה להתמודד לבדה עם כוחות "משמרות המהפכה" האיראניים והמליציות השיעיות שמסייעות להם להעביר את אמצעי הלחימה מעיראק לסוריה ויהיה זה טוב עבורה אם ארה"ב תפעל גם היא נגד הכוחות האלה באזור אלקאים אבואלכמאל.

שר ההגנה האמריקני אספר אמר אמש כי בתדרוך עם הנשיא טראמפ עלו אופציות נוספות שבהן ארה"ב עשוייה לנקוט מבלי לפרט "כדי להגן על עצמנו ועל מנת להרתיע את המליציות או את איראן מהתנהגות רעה נוספת", כנראה שהאמריקנים נערכים לתגובה ובידיהם הפתעות נוספות.
בשורה התחתונה האמריקנים הציבו "קו אדום" בפני איראן והמליציות הנאמנות לה ועכשיו צריך לראות כיצד הן יגיבו.

.