עבור לתוכן העמוד
Menu

ההזדמנות של ארה"ב: לנטוש את הדיקטטורים ולחבור אל העמים הערבים

חיסולו של סולמאני יכולה לעורר גלי הדף גדולים בעיקר בעיראק ולהוביל את ארה"ב לכיוון של עזיבת בעלות בריתה הפרו איראניות לטובת הכורדים • לדברי פנחס ענברי על המפגינים להקים הנהגה מוכרת כדי שיוכלו להתמודד על ליבה של ארה"ב

אחרי כל רעידת אדמה, ישנן רעידות משנה, שכמה מהם אף יכולות להיות חזקות מאוד. חיסולו של קאסם סולימאני היא רעידת אדמה גדולה וחזקה וכעת מתפנים לספוג את רעידות המשנה, שהן יהיו חזקות לא פחות. לפי מקורותי ארה"ב מובילה מהלך של התנקות מבעלי בריתה המסורתיים בעיראק, האישים והתנועות הפרו איראניות שעמדו לצדה לאחר סילוקו של סדאם חוסיין.
הברית התהדקה במלחמה נגד דאע"ש, והגיעה לשיאה בדיכוי הכרזת העצמאות של הכורדים בצפון עיראק כאשר לעיני הכורדים הנדהמים הם ראו מולם את המדריכים האמריקנים לצד המיליציות השיעיות הפרו איראניות היוצאים נגדם.

כאשר פרצה ה"אינתיפאדה" של השיעים הערבים בעיראק נגד איראן ב-1 באוקטובר נאמר לי על ידי מקורות סוניים בהפגנות, כי אחת הבעיות הניצבות בפניהם להביע תמכיה בארה"ב היא הקשר שלה עם הכוחות הפרו איראנים בעיראק. הם הביעו תקווה כי ארה"ב תחליט לתמוך במפגינים ותנטוש את בעלי בריתה תומכי איראן – וזה מה שקורה עכשיו.

ערב חיסולו של סולימאני, מסרו לי אותם מקורות כי בעומאן מתנהלות שיחות לא רשמיות בין גורמים אמריקניים לבין גורמים שתוארו כמקורבים לנשיא רוחאני. מקורותיי לא ידעו בדיוק על מה מתנהלות השיחות, חוץ מכך שאנשי רוחאני ביקשו התחייבות אמריקנית שהם לא יפגעו במשטר האייאתולות ובכל התפתחות עתידית, האייאתולות יישארו.

כעת מתברר כי בעת שהתקיימו השיחות האלה, טרח סולימאני בהקמת רשת טרור מיוחדת לתקוף מטרות אמריקניות באזור כולו. לאחר שחוסל, האיראנים ועושי דברם כמו נסראללה, הודו כי מעתה יתמקדו בהוצאת האמריקנים מן המזרח התיכון.

אפשר להסביר זאת בשני דרכים – בעוד שיחות עומאן נועדו להסדיר את יחסי ארה"ב ואיראן כדי להבטיח יציאה שקטה ובטוחה של ארה"ב מן המזרח התיכון, פעל סולימאני להכשיל את השיחות כדי למנוע הישג מרוחאני, או מכיוון שנודע לו כי ארה"ב רוצה לנטוש את האזור – ומטרתו הייתה להוציא אותה בצורה מושפלת ולא בכבוד. לנגד עיניו עמדה הדוגמא של ההתקפות על המרינס האמריקנים בלבנון שגרמה לנשיא רייגן להסתלק מלבנון.

מקורותיי הסונים מסרו לי כי סולימאני גם פעל עמוקות בקרב הבדווים בדיר א-זור בסוריה אשר תמכו בדאע"ש, על מנת להעבירם למחנה הפרו איראני ולהשתתף בהתקפות על צבא ארצות הברית.

לאן יתפתח הקרע בין ארה"ב לבעלי בריתה הקודמים הפרו איראניים? מה שכבר ברור, אם הגה הנשיא טרמפ ביציאה מעיראק, הוא כבר לא חושב כך. אתמול דחה טראמפ את קריאת הפרלמנט העיראקי ליציאת ארה"ב מעיראק ויש להניח כי יתחזק כעת הקשר עם הכורדים, אשר ננטשה לטובת המיליציות הפרו איראניות ע"י ארה"ב.

הנשיא הכורדי של עיראק, כבר עכשיו לא מציית להוראות של תומכי איראן ואיננו נשמע להוראות מטהראן.

השאלה כעת היא – האם יצליחו המפגינים להקים הנהגה מרכזי ומוכרת שתהיה כתובת אמינה לארה"ב? זה בידם, וימים יגידו.

מה שארה"ב אולי מתחילה להבין הוא שאת האינטרסים שלה היא לא תוכל להבטיח בקשר עם דיקטטורים אכזריים. כעת, יש לה חלון הזדמנויות להבטיח את מעמדה עם העמים הערביים, ולא עם הדיקטטורים.