עבור לתוכן העמוד
Menu

הסלמה? אסד תוקף את פוטין, פוטין משיב אש

נמשכת המלחמה התקשורתית בין רוסיה לסוריה וחבר פרלמנט סורי תוקף את רוסיה ואומר כי המשך שלטונו של בשאר אסד הינו הערבות היחידה להמשך הנוכחות הרוסית במדינה • הנשיא פוטין משחק משחק כפול מול בשאר אסד, אך בסופו של דבר הוא יודע כי אין לו בן ברית אחר בסוריה מלבדו

העימות בין המיליארדר ראמי מח'לוף בן דודו של הנשיא הסורי לבין בשאר אסד נכנס להפוגה זמנית. לאחר שפרסם מח'לוף  2 סרטוני וידאו ארוכים בדף הפייסבוק שלו, הוא שומר על שתיקה.

ב-10 במאי הוא פירסם פוסט בדף הפייסבוק שלו שבו ביקש מאללה "להסיר את העוול שנגרם לו".

גם חברת התקשורת שבבעלותו SYRIATEL פירסמה בחשבון הטוויטר שלה ציוץ קצר של הבעה חרטה שבו נכתב "החזרה מהשגיאה היא מעלה" שמתפרש בסוריה כהתנצלות של ראמי מח'לוף, המזוהה כבן ברית של רוסיה, בפני הנשיא הסורי.

לא מן הנמנע שהעימות בין ראמי מח'לוף לבין בשאר אסד הוא תוצאה של יוזמה רוסית אשר דחפה את איש התקשרות לצאת למתקפה ברשתות החברתיות כדי להביע את מורת רוחו של הקרמלין מבשאר אסד ולאותת לו כי היא שוקלת להגיע להבנות עם ארצות הברית על פתרון פוליטי בסוריה בהתבסס על החלטות האו"ם.

 

הנשיא אסד עובר למתקפה

 

אולם, דוקא המשטר הסורי פתח עכשיו במתקפה על רוסיה בעקבות ההכפשות בעיתונות הרוסית בשבועות האחרונים שתיארו את משטרו של בשאר אסד כמשטר מושחת.

ח'אלד אלעבוד, מזכ"ל מועצת העם הסורי (פרלמנט) וחבר המועצה פירסם פוסט בדף הפייסבוק שלו תחת הכותרת "מה יקרה אם הנשיא אסד יכעס על פוטין"? שבו הזכיר לרוסיה את ההישגים שהשיגה בכך שתמכה במשטרו של בשאר אסד וכי הישארותו של בשאר אסד בשלטון הינה הערבות היחידה להמשך נוכחותה בסוריה.

"הנשיא אסד לא היה זקוק לפוטין כדי להביס את הטרור, הוא רצה להגן על איראן וחזבאללה מעימות ישיר עם ארה"ב בשטח סוריה".

הוא איים כי המשטר הסורי יכול להתנגד לנוכחות הצבאית הרוסית בסוריה באמצעות מלחמת גרילה ופניה לאו"ם כי מדובר ב"כיבוש".

"מה יקרה אם המודיעין הסורי יציב בהרים עשרות אלפי לוחמים המתנגדים לכיבוש הרוסי שיתחילו בפעולות נקם בכוחות צבא רוסיה בעקבות ההתערבות הרוסית, במיוחד של פוטין, בעניינים הפנימיים של סוריה"? כתב אלעבוד.

ברור שהדברים שפירסם ח'אלד אלעבוד באו לאחר שקיבל "אור ירוק" מגורמי הביטחון הסורים, כזכור אנו עוסקים במשטר דיקטטורי, נראה כי הנשיא הסורי מנסה לאותת לקרמלין  כי איננו חושש מרוסיה למרות היותה מעצמת על וכי לא ניתן לדלג עליו בקלות.

אולם המשטר הסורי איפשר גם לכותבים סורים אחרים המזוהים עם המשטר "לאזן" את ההתקפה החריפה של ח'אלד עבוד על הקרמלין במסגרת "חופש הביטוי".

וודאח עבד רבו, עורך עתון "אלווטן", כתב מאמר תחת הכותרת "טיפשות פוליטית" שבו ליגלג על המאמרים והפרשנויות על מתיחות כביכול בין רוסיה לסוריה, ועל "הנביאים והרואים בכוכבים" שיודעים את העתיד.

"מי שעומד מאחורי הפרסומים האלה הן מדינות ואופוזיציות שרוצות להשקיע בידיעות האלה לקראת הבחירות הצפויות בסוריה ולהטיל ספק בעומק הקשרים בין רוסיה לסוריה במישור האסטרטגי והאישי".

נביל צאלח, חבר מועצת העם הסורית, מתח ביקורת על ח'אלד אלעבוד וכתב:

"למרות שהבעת את דעתך האישית אין זה מן החוכמה לאיים על הנשיא פוטין ועל הצבא הרוסי מכיוון שאתה נושא בתפקיד רשמי במועצת העם".

המשטר הסורי אימץ את כללי המשחק הכפול הרוסי ושידר אף הוא מסרים כפולים לעבר של הנשיא פוטין כפי שהעיתונות הרוסית והקרמלין עשו בשבועות האחרונים ביחס למשטר הסורי.

המשטר הרוסי וגורמים שונים ברוסיה המקורבים למעגל מקבלי ההחלטות ניסו להפעיל לחצים על הנשיא בשאר אסד כשהם משתמשים באמצעי התקשורת והטילו ספק גדול בטוהר המידות שלו וביכולתו להמשיך ולהנהיג את העם הסורי.

כל זאת נעשה במקביל לסכסוך המתוקשר שיזם המיליארדר ראמי מח'לוף עם הנשיא הסורי בשאר אסד וכאמור יתכן שרוסיה עמדה מאחוריו.

מתחילת חודש אפריל פורסמו בעיתונות הרוסית מאמרי ביקורת נגד הנשיא בשאר אסד, בעיקר באמצעי תקשורת המזוהים עם יבגני בריגוזין, איש העסקים המקורב לנשיא פוטין, כמו כן פורסמו תוצאות סקרי דעת קהל שנעשו בסוריה שמעידים על אכזבה גדולה מהנשיא אסד בגלל מעשי השחיתות שלו וכי רוב הציבור בסוריה איננו תומך בכך שימשיך בתפקידו כנשיא אחרי הבחירות הבאות בסוריה.

הקרמלין, לעומת זאת, הכחיש רשמית כי קיימת מתיחות בין הנשיא פוטין לבין הנשיא בשאר אסד.

כל הפרסומים האלה היו מתוזמנים עם הדרישה הרוסית מהנשיא בשאר אסד לכסות את חובותיו הכספיים לרוסיה המסתכמים ב-3 מיליארד דולר בעוד הוא ממשיך באורח חיים ראוותני ובזבזני.

רוסיה רוצה שהנשיא הסורי ימנע מבזבוז כספים, ישקם את הכלכלה הסורית ויאפשר לאנשי עסקים מרוסיה להשקיע בפרוייקטים בסוריה.

זו אחת המטרות העיקריות למתקפה עליו באמצעי התקשורת בסוריה,רוסיה לא הצליחה להקים בסוריה שום כוח פוליטי חלופי לנשיא בשאר אסד שאפשר לסמוך עליו כי יוביל רפורמות במדינה.

בשורה התחתונה, הנשיא פוטין, ראש הקג"ב לשעבר, שולט היטב ברזי הלוחמה הפסיכולוגית והמסרים הכפולים, אין לו למעשה שום ברירה אחרת אלא לעבוד עם הנשיא בשאר אסד.

כדי להשיג את האינטרסים הרוסיים בסוריה, הוא השתמש באמצעי התקשורת העומדים לרשותו כדי להפעיל לחצים כבדים על בשאר אסד ולהעביר לו את המסרים הדרושים במטרה לרכך אותו.

אין לשלול את האפשרות של מפגש קרוב בין הנשיא פוטין לנשיא אסד שבו יחייכו השניים למצלמות כדי להזים את השמועות ואת ההכפשות על קרע ביניהם, האינטרסים המשותפים גוברים על הכל וההצגה חייבת להימשך.