עבור לתוכן העמוד
Menu

הרוסים בקמפיין נגד משטר אסד

אמצעי התקשורת הערביים מדווחים על קמפיין בעיתונות הרוסית המכפיש את נשיא סוריה בשאר אסד ומציג את משטרו כמושחת • נראה כי הנשיא פוטין מפעיל לחצים על הנשיא הסורי על רקע פגיעה באינטרסים של רוסיה בסוריה והמעורבות הגוברת של איראן במדינה

אמצעי תקשורת בעולם הערבי ציטטו בימים האחרונים פרסומים בתקשורת הרוסית על השחיתות במשטר הסורי. מדובר בצעד חריג שהעיתונות הרוסית תוקפת את הנשיא בשאר אסד שהינו בן בריתה של רוסיה, דבר שמעיד כי מדובר בהוראה מגבוה.

בפרסומים דווח על ציור יקר שרכש הנשיא בשאר אסד עבור רעייתו בשוי 30 מיליון דולר בזמן שהכלכלה הסורית נמצאת בהתדרדרות.

הדלפה נוספת לעיתונות הרוסית הייתה תוצאות סקר שעשה מכון מחקר המקורב לקרמלין שעל פיו רק 23 אחוזים מאזרחי סוריה תומכים בכך הנשיא בשאר אסד יתמודד בבחירות לנשיאות בשנה הבאה.

ההערכה היא כי מאחורי ההדלפות לתקשורת הרוסית עומדים משפחת מח'לוף הפרו-רוסית והקרמלין בתגובה על הצעדים שנקט נגדה המשטר הסורי בחודשים האחרונים שכוללים הקפאת כספים של המשפחה ותפיסת חברות מסחריות שלה דבר שיצר מתיחות גדולה בינה לבין משפחת אסד.

לפני כמה חודשים הוצת ברוסיה מלון השייך לראמי מח'לוף וראשי המשפחה מאשימים כי אנשיו של בשאר אסד הם שאחראים להצתה.

ראמי מח'לוף, בן דודו של נשיא סוריה בשאר אסד  מצד אימו נחשב לאחד האנשים החזקים והעשירים בסוריה, הונו הוערך בשנת 2011 ב-5 מיליארד דולר והוא חלק ממעגל המקורבים לנשיא הסורי.

על פי הדיווחים בתקשורת,מוחמד מח'לוף, דודו של בשאר אסד עזב את סוריה לרוסיה ובנו איהאב פוטר מתפקידו כמנהל האזור החופשי בסוריה.

המשטר הסורי נימק את הצעדים שנקט במסגרת מדיניותו למלחמה בשחיתות וגם נגד אנשי עסקים אחרים ננקטו סנקציות כדי להסתיר את המגמה האמיתית לפגוע במשפחת מח'לוף.

מאחורי הפעילות הזו עומדת אסמא אסד, רעייתו של הנשיא הסורי, העומדת בראש גוף המכונה" הלשכה הכספית של הארמון הנשיאותי" שמטרתה לפגוע באימפריית עסקים של משפחת מח'לוף.

 

מעשי שחיתות של בכיר חיזבאללה במוקד העניין בלבנון

משפחת מח'לוף חשודה גם כי הדליפה לתקשורת את פרטי העסקה המסחרית בין ממשלת דמשק לאיש העסקים מוהנד דבאע', בן דודתה של אסמאא אלאסד רעיית הנשיא הסורי,בנושא      "הכרטיס החכם".

אתר "אלמדן" דיווח ב-20 באפריל כי ברחוב הסורי יש הלם מהתדרדרות היחסים בין משפחתו של הנשיא בשאר אסד לבין משפחת דודו מוחמד מח'לוף שיש להן קשרים הדוקים ביניהן במשך עשרות שנים.

הסיבות למאבקי הכוח השונים

על פי גורמים סורים, התדרדרות היחסים נובעת מתחושה של משפחת אסד כי התעצם כוחם של ראמי מח'לוף ואחיו בתוך מערכת השלטון הסורית באופן שמאיים על הנשיא בשאר אסד ואחיו מאהר, זאת בעקבות הגדלת המענקים שמעניקה אגודת הצדקה "אלבוסתאן" למתגייסים בני העדה העלווית שמצטרפים לצבא ולכוחות הביטחון הסורים בשנים האחרונות.

 

רמי מח'לוף ובאשר אל אסד
רמי מח'לוף ובאשר אל אסד

גירסא אחרת אומרת כי המחלוקות בין משפחת אסד למשפחת מח'לוף היא תוצאה של המאבק בין רוסיה לאיראן על ההשפעה בסוריה, דוויזיה 4 הסורית, הנחשבת כנאמנה לאיראן בפיקודו של מאהר אלאסד, קיבלה באחרונה את הפיקוח על מוסדות ופרוייקטים כלכליים של משפחת מח'לוף הנחשבת כמקורבת לרוסיה, כולל אזור הסחר החופשי שהיה באחריותו של איהאב מח'לוף.

המשטר הסורי נקט גם בסנקציות נגד אנשי עסקים אחרים, סאמר אלפוז ואיימן ג'אבר, שהשקיעו בשדות נפט וגז והנחשבים פרו-רוסים.

האם הסכסוך המשפחתי בין משפחת אסד למשפחת מח'לוף אכן הפך למאבק בהשפעה על הנעשה בסוריה בין איראן לרוסיה? עד כמה חריף המאבק הזה ומה יהיו תוצאותיו? האם הדבר משרת את האינטרסים של ישראל?

קשה מאוד להעריך כרגע את הדברים,הנשיא הסורי נעזר ברוסיה ובאיראן כדי להחזיר לעצמו את השליטה ברוסיה לאחר מלחמת אזרחים עקובה מדם, לרוסיה ולאיראן יש נוכחות צבאית וכלכלית בסוריה, בשאר אסד במילכוד, הוא תלוי רבות בנשיא פוטין וחייב לו את המשך הישיבה על כיסאו, הוא זה שהציל אותו ואת העדה העלווית שבועות ספורים לפני שמשטרו קרס במלחמת האזרחים.

 העובדה שהעיתונות הרוסית חושפת עכשיו את מעשי השחיתות שלו מעידה על מתיחות ביחסים בין המשטר הסורי לקרמלין, האם הנשיא פוטין מנסה ללמד לקח את הנשיא בשאר אסד כדי שיישר עמו קו? האם סר חינו של בשאר אסד בעיני הקרמלין?

פוטין ידוע בשיטות המתוחכמות שלו ולא מן הנמנע שהקמפיין התקשורתי הרוסי נגד בשאר אסד נועד לסחוט אותו ולאותת לו מה צפוי לו אם ימרה את פיו של הנשיא הרוסי.

 

המתיחות במפרץ: מפקד משה”מ קורא לפגוע בספינות ויחידות אמריקניות

על פי גורמים סורים,מה שהרגיז את הנשיא פוטין הוא עסקה שעשה הנשיא אסד עם איחוד האמירויות של  עשרות מיליוני דולרים כדי לפגוע בתיאום הרוסי-טורקי בעניין אידליב, פוטין רוצה לשמור על יחסים תקינים עם טורקיה.

גירסא נוספת טוענת כי הנשיא פוטין זועם על הנשיא הסורי המבזבז כספי עתק על מעשי שחיתות ועדיין לא שילם את החובות לרוסיה עבור הקמח שרכש ממנה.

רוסיה מודאגת מהמצב הכלכלי בסוריה שעלול למחוק את ההישגים הצבאיים שהיו לה בדיכוי מלחמת האזרחים, היא רוצה להקרין תמונה של יציבות בסוריה.

רוסיה לא תוותר על קשריה הכלכליים עם משפחת מח'לוף ומאידך איננה מעוניינת לוותר על בשאר אסד שנותן לה לגיטימציה להמשיך ולהישאר בסוריה כ"אורחת" של המשטר.

ניאלץ להמתין להתפתחויות הבאות כדי לקבל תשובות על השאלות האלה, ימים יגידו.

 

 

 

 

.