עבור לתוכן העמוד
Menu

הסכסוך אסד – מח'לוף מערער את המשך שלטונו של הנשיא

מחריף העימות בין נשיא סוריה בשאר אסד ורעייתו לבין בן דודו המיליארדר ראמי מח'לוף הנתמך ע"י רוסיה על רקע ההדלפות על מעשי השחיתות של באשר אסד • ההערכה בסוריה היא כי הנשיא הסורי ינקוט שורה של צעדים נגד ראמי מחל'וף ועסקיו במסגרת חיסול החשבונות וכי לא מן הנמנע כי יגלה אותו לחו"ל

הסכסוך במשפחת אסד בין הנשיא בשאר אסד ורעייתו אסמא לבין בן דודו המיליארדר ראמי מח'לוף תופס תאוצה ועל פי הערכות בעולם הערבי הוא הגיע לשבר בלתי ניתן לאיחוי מכיוון שבשאר אסד מתייחס לבן דודו, ששווי עסקיו מוערך בשווי של 6 מיליארד דולר, כמי שבגד באינטרסים של המשפחה השלטת בסוריה ובעדה העלווית.

ראמי מח'לוף הוא טייקון עסקים המתרחק מאמצעי התקשורת. ההופעה התקשורתית האחרונה שלו הייתה במאי -2011 בראיון שהעניק לעיתון "ניו יורק טיימס" שבו העביר מסר לישראל.

" לא תהייה יציבות בישראל אם לא תהייה יציבות בסוריה" הזהיר ראמי מח'לוף.

בצעד חריג ביותר פירסם ראמי מח'לוף בסוף השבוע שעבר סרטון ארוך בדף הפייסבוק שלו שבו הציג את עצמו כמי שנעשה לו עוול וביקש מהנשיא בשאר אסד לפרוס את חובותיו למדינה על ההכנסות מחברותיו המסחריות, הנאמדים בכ-100 מיליון דולר, ובראשן שתי חברות התקשורת SYRIA-TEL ו-MTN.

בהופעה המצולמת שלו ביקש ראמי מח'לוף מהנשיא אסד, שמסרב להיפגש עמו, לחלק את כספי המסים שהוא עתיד לשלם לקופת המדינה, לעניים ולפקח על כך באופן אישי.

האם התכוון  ראמי מח'לוף לבני העדה העלווית, שהוא ובשאר אסד נמנים עליה, או לרוסים שלהם חייב בשאר אסד כסף רב?

המשטר הסורי הגיב בהודעה חריפה על הסרטון והודיע בצורה נחרצת:"מדובר בכספים של המדינה וסוריה תגבה אותם בכל הדרכים החוקיות האפשריות".

גורמים סורים אומרים כי ראמי מחל'וף, המקורב לנשיא פוטין, נהג בפזיזות וכי קיבל את העצה לפרסום הסרטון מן הקרמלין אשר יחסיו מתוחים בשבועות האחרונים עם הנשיא בשאר אסד. בכך שרף, לדבריהם, מח'לוף כל סיכוי אפשרי להתפייס עם בשאר אסד ועם רעייתו אסמה שמובילה את המאבק הכלכלי נגדו.

להערכתם, צפוי שהמשטר הסורי יטיל סנקציות על ראמי מח'לוף כמו איסור לצאת מהמדינה, עיקול כספים, הלאמת החברות המסחריות שלו, מעצר ואפילו הגלייה לחו"ל, כפי שהנשיא חאפז' אלאסד הגלה בזמנו את אחיו הצעיר רפעת אלאסד לחו"ל ב-1983 שם הוא שוהה עד עצם היום הזה.

בהופעה מצולמת נוספת בדף הפייסבוק שלו ב-3 במאי הודיע ראמי מח'לוף כי גורמי הביטחון הסורים החלו לעצור מנהלים ופקידים בחברות המסחריות שלו.

מוחמד,אביו של ראמי מח'לוף שוהה ברוסיה ביחד עם אחיו חאפט' שם יש להם עסקים רבים. הנשיא חאפט' אלאסד, אביו של בשאר, הוא שהפך את משפחת מח'לוף לאימפריה כלכלית אדירה ואבי המשפחה קיבל בסוריה את הכינוי "מר עשרת האחוזים" כמי שידוע בכך שהוא לוקח עמלה של 10 אחוזים על כל עסקה שהוא עושה.

שורש הסכסוך איננו באמת החובות הכספיים של ראמי מח'לוף למדינה הסורית, אלא  מה שנתפס כקריאת תיגר של ראמי מח'לוף על מנהיגותו של בשאר אסד בנוסף לחובות הכספיים הגדולים של המשטר הסורי לרוסיה בסך 3 מיליארד דולר, בעוד בשאר אסד ממשיך במעשי השחיתות שלו ובזבוז כספים ראוותני כמו רכישת ציור יקר בלונדון עבור רעייתו בסך 30 מיליון דולר.

ההדלפות של מעשי השחיתות של בשאר אסד התפרסמו בשבועיים האחרונים בעיתונות הרוסית.

ראמי מח'לוף נתפס בעדה העלווית בסוריה כדמות חיובית המסייעת לעניים ועוסקת במעשי צדקה והעסקתם של בני העדה בחברות המסחריות שלו בניגוד לבשאר אסד הנתפס כמושחת.

חלקה של רעיית הנשיא בסכסוך

אסמה אסד, רעייתו של הנשיא הסורי שחלתה בסרטן, איננה מרוצה מהתנהלות משפחת מח'לוף והיא מתייצבת במלוא כוחה והשפעתה לצדו של בעלה.

התנהלותה מזכירה את התנהלות המלכה ראניה בירדן.

היא פועלת לשלב את קרובי משפחתה (ממשפחת אח'רס) ולשלבם בהשקעות ובחברות המסחריות הסוריות במקום בני משפחת מח'לוף.

הקרע של בשאר אסד עם בני משפחת מח'לוף יצר וואקום שאותו מנסה אסמא אסד למלא באמצעות בני משפחתה כמו אביה פוואז אלאח'רס, בן דודה איש העסקים מוהנד אלדבאע' או קרוב משפחתה טריף אלאח'רס.

נראה שלחזית הפעילות העסקית בסוריה עומדים להיכנס בני משפחת אלאח'רס במקום בני משפחת מח'לוף.

הערכה בסוריה היא שאסמא אלאסד סימנה כמטרה את ההשתלטות על  2 חברות התקשורת של ראמי מח'לוף  SYRIATEL ו-MTN , הנהנות מרווחים גדולים ומנזילות כספית גבוהה, כנקמה על ההדלפות של בני משפחת מחל'וף נגדה ונגד בעלה על מעשי שחיתות והעברת השליטה בהן לבני משפחתה.

לאן פני הדברים?

משפחת מח'לוף, שהייתה במשך שנים רבות אחד מעמודי התווך של המשטר הסורי ומסמלי השחיתות שלו ,עמדה לצדו של הנשיא בשאר אסד, שעמו הייתה לה גם שותפות מסחרית בחלוקת הרווחים, לאורך כל מלחמת האזרחים מ-2011  ועד לפני כמה חודשים. גם בתקופות הקשות ביותר שלה, משפחת מח'לוף הקימה בין היתר בכספה מליציה מזויינת( שביחה-בערבית) שעזרה לבשאר אסד לדכא את מתנגדי המשטר.עקב כך הטילו עליה הממשל האמריקני והאיחוד האירופי סנקציות כלכליות.

נראה כי המתיחות נוצרה בעקבות המחלוקת בין הקרמלין לנשיא בשאר אסד בכל הקשור לעתידה של סוריה.

על פי גורמים ברוסיה ובסוריה כאחד, הנשיא פוטין מעוניין להחליף את הנשיא בשאר אסד כדי לרצות את האופוזיציה הסורית ולייצב את המצב הפנימי בסוריה, הפיתרון חייב להיות מקובל גם על הקהיליה הבינלאומית וטורקיה, זהו האינטרס האמיתי של רוסיה ויש לה מחלוקות קשות עם איראן בנושא הזה, לכן היא רוצה לצמצם את הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה ומתעלמת מהמכות הצבאיות שישראל מנחיתה על יעדים איראניים בסוריה.

מאידך גיסא, הנשיא בשאר אסד מקורב יותר לאיראן מאשר לרוסיה והביקור האחרון של שר החוץ האיראני ג'וואד זריף בדמשק ופגישתו עם בשאר אסד נועדו לאותת למוסקבה כי בשאר אסד נהנה מתמיכה איראנית מסיבית והא איננו ממהר לוותר עליה.

נראה שבני משפחת מח'לוף תומכים בעמדתו של הנשיא פוטין בכל הקשור להחלפתו של הנשיא אסד.

המשטר הסורי נזהר מההדלפות וכל הפרסומים בתקשורת מקורם בקרמלין או במשפחת מח'לוף, קשה לדעת באלו צעדים ינקוט המשטר הסורי כלפי משפחת מחל'וף.

המשטר הסורי איבד כל רגע של נחת לאחר שהנשיא  הצליח להחזיר לעצמו את השליטה ברוב חלקי המדינה בעזרת רוסיה ואיראן. הופעתו המצולמת של ראמי מח'לוף ברשת הפייסבוק היא שיחת היום בסוריה כשהיא מלווה בבדיחות על המשטר, אחת הבדיחות מגדירה את הסכסוך בין משפחת אסד למשפחת מח'לוף כ" ריב הגנבים".

נכון לשעה זו, אף אחד  בסוריה לא יודע מה יילד יום ולאן צועד המשטר והאם נכונות הידיעות על כוונת הנשיא פוטין להביא להחלפתו של בשאר אסד. הדברים יתבררו בשבועות הקרובים.