עבור לתוכן העמוד
Menu

רצח לוקמן סלים: איתות לממשל ביידן ומקרון

בלבנון נרצח עיתונאי שיעי בכיר הידוע כאחד המתנגדים הגדולים של ארגון חזבאללה ו"ציר הרשע" בראשות איראן • ההערכה בלבנון היא כי הוא חוסל על ידי ארגון חזבאללה • גורמי הביטחון הלבנונים מזהירים מתחילת גל חדש של חיסולים פוליטיים במדינה

העולם הערבי סוער וגועש בעקבות חיסולו ב-4 בפברואר של לוקמן סלים (58), עיתונאי וחוקר לבנוני ממוצא שיעי ואחד המתנגדים הגדולים של ארגון חזבאללה ושל סוריה ואיראן.

ביטוי נרחב לכך אפשר לראות באמצעי התקשורת הערביים וברשתות החברתיות.

לוקמן סלים נמצא ירוי במכוניתו לאחר שנחטף בדרום לבנון, באזור שנשלט לחלוטין על ידי ארגון חזבאללה.

המכונית ובה גופתו נמצאו באזור הכפר אלעודסייה דרומית לצידון, הוא נורה 4 פעמים בראשו ופעם בגבו כמה שנראה כמו "הוצאה להורג", על פניו היו סימני מכות, הטלפון הנייד שלו נמצא זרוק בצד הדרך והאקדח ותעודת הזהות שלו נגנבו.

על פי גורמים לבנונים, לפני כשנה פירסם לוקמן הודעה שבה הזהיר כי חייו בסכנה וכי אם ירצח הרי שהאחריות מוטלת על ארגון חזבאללה או ארגון "אמל" מכיוון שהם אלה שיעמדו מאחורי המעשה.

במשך שנים רבות היו איומים על חייו והוא היה קורבן להסתה מתמשכת מצד ארגון חזבאללה.

לפני כ-20 יום הוא העניק ראיון טלוויזיה שבו האשים את מנהיג חזבאללה חסן נצראללה ואת סוריה באגירת כמויות גדולות של אמוניום חנקתי בנמל ביירות לצורך הכנת חביות נפץ שאותן משליך המשטר הסורי ממטוסים על מפגינים מתנגדי המשטר בסוריה, הפיצוץ של המחסן שבו הוחזקו הכמויות הגדולות האלה הביא לפני חצי שנה לאסון הגדול בנמל ביירות.

מייד לאחר היעלמו של לוקמאן סלים פירסם ג'וואד נצראללה, בנו של מנהיג חזבאללה ציוץ בחשבון הטוויטר שלו שבו כתב: "הפסד של חלק (מהאנשים) הוא רווח ועונג לא צפוי ללא צער", לאחר שנמצאה גופתו של לוקמאן סלים הוא מחק את הציוץ מכיוון שבחלק מאמצעי התקשורת הערביים וברשתות החברותיות החלו להאשים את ארגון חזבאללה בחיסולו.

לאחר כמה שעות פירסם ארגון חזבאללה הודעה שבה הוא גינה את חיסולו של לוקמאן סלים וקרא ללכוד את הרוצים ולהענישם, אך אף אחד בעולם הערבי לא מאמין להודעה הזו.

הדעה הרווחת בלבנון היא שארגון חזבאללה אחראי לרצח, גורמים בחזבאללה מפיצים ידיעות ברשתות החברתיות כי ישראל היא שעומדת מאחורי הרצח כדי להכפיש את ארגון חזבאללה.

סלים תמך באורח חיים דמוקרטי בלבנון,הוא קרא לשחרר את לבנון "מהשוד של חזבאללה" ולא היסס להיפגש עם גורמים אמריקנים רשמיים שהגיעו לביקורים בביירות.

הוא הואשם כי הוא "סוכן אמריקני" ומי שתומך בקידום הנורמליזציה עם ישראל.

בדצמבר 2019 הפגינו פעילים של חזבאללה ותנועת "אמל" השיעית מול ביתו, השמיעו איומים כלפיו והניפו כרזות שעליהן נכתב כי הוא "בוגד".

רשת אל-ערביה הסעודית פירסמה כי תומכי חזבאללה גם השאירו בביתו מכתב איום על חייו וצירפו לו קליעים.

גורמי הביטחון הלבנונים מזהירים כי חיסולו של לוקמאן סלים עלול להצביע על גל חיסולים פוליטיים חדש בלבנון. גורמים בלבנון קושרים את עיתוי חיסולו להודעה שפירסמו ארה"ב וצרפת להאיץ את פירסום החקירה בנסיבות הפיצוץ הגדול שהיה בשנה שעברה בנמל ביירות.

שרי החוץ של ארה"ב וצרפת גם הדגישו את הצורך הדחוף להקים "ממשלה אמינה" בלבנון. במדינה פועלת ממשלת מעבר בראשותו של חסן דיאב, היוזמה המדינית של נשיא צרפת מייד לאחר הפיצוץ בנמל ביירות בכל הקשור לשינויים בלבנון ופתרון בעיות השחיתות וההשתלטות של גורמים אינטרסנטים על משאבי המדינה נכנסה לקיפאון עמוק, לבנון נמצאת במשבר פוליטי וכלכלי קשה ביותר והיא מתקשה לצאת ממנו זאת בנוסף להתמודדות הקשה נגד מגיפת הקורונה.

פרשנים בלבנון מעריכים כי ארגון חזבאללה מנסה באמצעות חיסולו של לוקמאן סלים לשלוח מסר אזהרה לנשיא החדש ג'ו ביידן ולנשיא צרפת מקרון כי ביכולתו לגרור את לבנון למרחץ דמים ולהתחיל בגל של חיסולים פוליטייים אם הממשלה החדשה שתקום בלבנון לא תהייה לרוחו.

לדבריהם,חסן נצראללה איננו מוכן לוותר על מעמדו כשליט האמיתי של לבנון ועל מעמדו של ארגונו.

הממשל האמריקני החדש נמצא כעת בשלב של הערכה מחדש של מדיניות ארה"ב במזרח התיכון והוא מגבש את המדיניות החדשה גם לגבי לבנון.

ארגון חזבאללה חושש גם מתוצאות החקירה בלבנון לגבי נסיבות הפיצוץ בנמל ביירות,הוא חושש שדו"ח החקירה יקשור אותו לפיצוץ למרות ההכחשות הנמרצות של מנהיג חזבאללה חסן נצראללה כי ארגונו קשור לפיצוץ ואיחסן טילים וחומרי נפץ במחסנים בנמל.

פירסום דו"ח החקירה מתעכב כבר זמן רב, ארה"ב וצרפת לוחצות להאיץ את פירסום הדו"ח וארגון חזבאללה מאותת באמצעות חיסולו של לוקמאן סלים כי הוא לא יעבור בשתיקה על כל ניסיון לפגוע בו.