עבור לתוכן העמוד
Menu

משבר הקורונה: ממלכתיות או המשך המאבק

הוויכוחים בתוך הרשות הפלסטינית לגבי דרכי המאבק בנגיף הקורונה ממחישים את המאבקים הדומים בעולם הערבי, ואת השינוי שהתחוללו בימי הסער הערבי. באופן כללי אפשר לומר שבעוד הסער הערבי פורר את המסגרות של המדינות לטובת מיליציות שונות ומשונות, הרי הצורך לגייס כוחות ואמצעים למאבק במגפה החזירו את חשיבות  המסגרות הממלכתיות הישנות על חשבון המיליציות. בלבנון למשל […]

הוויכוחים בתוך הרשות הפלסטינית לגבי דרכי המאבק בנגיף הקורונה ממחישים את המאבקים הדומים בעולם הערבי, ואת השינוי שהתחוללו בימי הסער הערבי.

באופן כללי אפשר לומר שבעוד הסער הערבי פורר את המסגרות של המדינות לטובת מיליציות שונות ומשונות, הרי הצורך לגייס כוחות ואמצעים למאבק במגפה החזירו את חשיבות  המסגרות הממלכתיות הישנות על חשבון המיליציות.

בלבנון למשל המדינה וחיזבאללה מתחרות ביניהן מי יוביל את המלחמה בקורונה. צבא לבנון הממלכתי מטיל עוצר, אבל גם חיזבאללה נוקט פעולות דמויות ממלכתיות על מנת להכויח כי לא רק הממשל המרכזי שולט אלא גם  רעיון "ההתנגדות" והמיליציות.

יומן החדשות של רדיו פלסטין 7.4.20 המחיש את הוויכוח הזה בתוך הרשות הפלסטינית. סגנו של אבו מאזן בפתח', מחמוד אל-עאלול, התראיין לרדיו פלסטין ואמר כי המאבק בכיבוש לא יכול להתבטל בגלל המאבק בקורונה, ולפיכך יש ל"שביבה" של הארגון את מעמד הבכורה במאבק.

הוא סיפר כי ה"שביבה" של פתח' מגייס מתלמדים במקצועות הרפואה והאחיות ומכשיר אותם לטיפול בקורונה – כלומר: פתח' מפקיע מן המדינה את סמכויותיה על מנת לשמר את המיליציה גם בתקופה שבה חשיבות הממלכתיות חוזרת למודעות של הערבים בשל הצורך להתארגן בשעת חירום.

מייד אחרי הריאיון הזה, הופיע מקורב אחר של אבו מאזן, מי שהיה ראש ממשלה, מוחמד מוסטפא, מנהל קרן ההשקעות הפלסטינית כיום, ואמר דברים הפוכים לחלוטין. הוא אמר כי בעוד 3 חודשים תישאר הרשות הפלסטינית ללא מזומנים, ורק מאמץ ממלכתי יכול לשמור על התקציב.

בעיה נוספת הנושפת בעורפה של הרשות הוא החשש מקריסה כלכלית והצורך לגייס למאמץ את היכולות הכלכליות של הקהילה העסקית הפלסטינית, ואת המאמץ הזה יכולה לרכז רק הממשלה. הוא לא אמר דבר על "המאבק בכיבוש" וכל עניינו היה איך לשרוד את המגפה.