עבור לתוכן העמוד
Menu

החמאס מבקש לפתוח חזית בצפון בתיאום עם החיזבאללה

ארגון טרור פועל בתיאום מלא עם איראן וחיזבאללה כדי לפתוח חזית בצפון

תנועת חמאס עוסקת בחודשים האחרונים בהכנות לפתיחת חזית נוספת מול ישראל מדרום לבנון.

המגמה הזו, שנולדה כבר לאחר האינתיפאדה השנייה, קיבלה בחודשים האחרונים תנופה מחודשת בהשראה איראנית של הגנרל קאסם סולימאני, מפקד יחידת "אלקודס" ב "משמרות המהפכה" האיראניים לאור הקשיים של חמאס לפעול נגד ישראל משטחי הגדה ורצועת עזה וכהכנה לפתיחה של חזית נוספת מול ישראל במקרה של עימות צבאי ברצועת עזה.

בחמאס פעלו בשנים האחרונות להגביר את כוחה בתוך מחנות הפליטים בלבנון כשהיא משתמשת בכספים שקיבלה מאיראן למען מטרה זו, את הפעילות הזו ריכז עד לפני כמה חודשים עלי ברכה נציג חמאס בלבנון.

באחרונה, הוטלה המשימה הזו על צאלח אלעארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס שעבר להתגורר בשכונת א-דאחיה בבירות שבלבנון בתוך המתחם של חיזבאללה.

אלעארורי שימש עד לפני שמונה לתפקידו החדש כסגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס כאחראי על הזרוע הצבאית של חמאס בגדה.

הוא היה אחראי על המשרד של חמאס באיסטנבול שבטורקיה ומשם הפעיל חוליות טרור של חמאס בגדה, בין היתר מייחסת לו ישראל את האחריות לחטיפת ורצח 3 הנערים הישראלים בצומת גוש עציון בקיץ 2014 ואת הפעלת חוליית החמאס משכם שרצחה את בני הזוג איתם ונעמה הנקין ז"ל באוקטובר 2015.

בלחץ ישראלי, לקראת חתימת הסכם הפיוס עם טורקיה, התבקש אלעארורי לעזוב את טורקיה והוא עבר לקטאר לתקופת מה אך נאלץ לעזוב אותה גם כן על רקע המשבר בין קטאר למדינות ערב המתונות שהאשימו אותה בעידוד ומימון טרור במזה"ת ובתמיכה בארגון חמאס ובתנועת "האחים המוסלמים".

אלעארורי, הגיע ללבנון עם כמה עשרות פעילים של חמאס מקטאר, הוא קיבל את חסותו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נצראללה, התמקם בשכונת א-דאחייה והפך לאיש הקשר העיקרי של חמאס עם איראן וחיזבאללה, במסגרת זו הוא ביקר כמה פעמים באיראן במהלך החודשים האחרונים כדי לתאם בין היתר את הפעילות החדשה של חמאס בדרום לבנון.

לאלעארורי יש קשר הדוק למזכ"ל חיזבאללה חסן נצראללה והוא מתאם איתו את הפעילות החדשה של חמאס בלבנון.

ראש השב"כ, נדב ארגמן, דיווח לממשלה ב-10 בספטמבר 2017  כי תנועת חמאס מקימה מאחז חדש בלבנון וכי היא מעמיקה את הקשרים האסטרטגיים שלה עם הציר השיעי בהובלת איראן ומבססת בחסותה את המאחז החדש שלה.

 

 

 

 

האם ישראל פועלת בחשאי למנוע את הקמת המאחז?

 

מזכ"ל חיזבאללה השיח' חסן נצראללה האשים בנאום שנשא ב-19 בינואר את ישראל בניסיון לחסל את מוחמד חמדאן, בכיר בתנועת חמאס המתגורר בצידון שבלבנון שנפצע ב-14 בינואר באורח קל ממטען חבלה שהוטמן מתחת למושב במכוניתו.

נצראללה אמר כי מדובר ב "התחלה מסוכנת שאי אפשר לשתוק עליה וכל הסימנים מעידים על כך שהאויב הישראלי עומד מאחורי הפיצוץ. אם יתברר שישראל עומדת מאחורי הפיצוץ על לבנון להתייחס לכך כהפרה של ריבונותה וכתוקפנות כלפי המדינה".

יום לאחר נאומו של מזכ"ל חיזבאללה, חשף עיתון "אל-אח'באר" הלבנוני המזוהה עם חזבאללה ב-20 בינואר כי מנגנוני הביטחון של לבנון פענחו את ניסיון ההתנקשות בחייו של בכיר חמאס, מוחמד חמדאן בצידון וכי המודיעין הישראלי עומד מאחורי הפעולה.

עפ"י הדיווח בראש צוות החיסול שמילכד את מכוניתו של מוחמד חמדאן עמד איש עסקים לבנוני, תושב טריפולי שבלבנון בשם מוחמד בייתיה.

לבייתייה אין שום רקורד ביטחוני ומעולם לא נעצר, הוא עסק בעסקים בהולנד ולהערכת גורמי הביטחון הלבנונים גויס ע"י המוסד הישראלי בחו"ל, זמן קצר לאחר ניסיון ההתנקשות הוא הצליח לצאת בטיסה משדה התעופה בבירות לאמסטרדם.

גורמי הביטחון של לבנון עצרו חשוד אחד שקשור לפרשה והם ממשיכים בחקירה.

 

לאן פני הדברים?

 

אין ספק שמדובר בהתפתחות מסוכנת לישראל המעידה על כך שההנהגה החדשה של חמאס ששיקמה לחלוטין את יחסיה עם איראן, לאחר המשבר שיצר מנהיג חמאס ח'אלד משעל עם איראן וסוריה בשנת 2011. התנועות משתפות פעולה באופן מלא עם "משמרות המהפכה" האיראניים וארגון חיזבאללה בתוכנותיהם ליצור את "טבעת החנק" נגד ישראל מכל הכיוונים ולפתוח מולה חזיתות חדשות.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, אמר בשבוע שעבר כי ישראל עוקבת אחרי "הידידות והתיאום בין הנציג הבכיר של חמאס צאלח אלעארורי לבין חיזבאללה ונצראללה וכי לכל התפתחות  תהיה תשובה הולמת".

נראה כי חמאס מבקשת לנצל את מחנות הפליטים בדרום לבנון כדי ליצור חזית נוספת כדי שתוכל לאיים על ישראל במקרה של עימות ברצועת עזה ולשגר משם רקטות לעבר ישראל, או לשגר חוליות שיחדרו לתוך צפון ישראל לצורך פיגועי הרג או מיקוח.

לפני יותר מ-10 שנים היו כמה מקרים של ניסיונות שיגור של רקטות ממחנות הפליטים בדרום לבנון לעבר ישראל ע"י גורמי חמאס וארגון החזית העממית-המפקדה הכללית של אחמד ג'בריל ששיתפו פעולה בינהם.

עפ"י נתונים שפרסמה הלשכה לסטטיסטיקה בלבנון בחודש יולי 2-17 כ-36 אחוזים מהפליטים הפלסטינים במדינה מתגוררים באזור צידון, מדובר במאגר כוח אדם פוטנציאלי גדול עבור תנועת חמאס שממנו ניתן לגייס חוליות שיפעלו נגד ישראל.

המדיניות הביטחונית הישראלית היא למנוע כל ניסיון של איראן לפתוח חזיתות נוספות מול ישראל, כך פועלת ישראל למנוע מאיראן לפתוח חזית נוספת מולה ברמת הגולן.

במסגרת הזו , עפ"י מקורות זרים, חיסלה ישראל ב-18 בינואר בתקיפת מסוקים את ג'יהאד מורנייה, בנו של ראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה לשעבר עימאד מורנייה, לאחר שמונה למפקד גזרת רמת הגולן.

ביחד עמו נהרגו 6 לוחמים של הארגון וגם בכיר איראני, הקולונל עלי טבטאי.

ב-20 בדצמבר 2015 חוסל בדמשק המחבל סמיר קונטאר, בכיר בחזבאללה שהקים אף הוא תשתית טרור מקומית של הארגון ברמת הגולן.

החשש של חמאס וחיזבאללה הוא שישראל מחדשת את המלחמה החשאית שלה בדרום לבנון כדי למנוע את הקמת המאחז החדש של חמאס.

מזכ"ל חיזבאללה השיח' חסן נצראללה אמר בנאומו האחרון כי "אסור להתיר לישראל לחזור לפעולות הרצח והחיסול בלבנון".

עפ"י גורמים בלבנון, בשנים האחרונות הפסיקה ישראל את פעולות החיסול שלה בדרום לבנון, באמצעות המוסד, מחשש שהדבר יביא להסלמה ולפעולות נקם של חיזבאללה וגם עקב  העובדה שארגון חיזבאללה וגורמי הביטחון הלבנוניים הצליחו לחשוף כמה רשתות ריגול של ישראל שפעלו בלבנון וחבריהן הועמדו לדין.

אם אכן ישראל אחראית לניסיון החיסול של בכיר חמאס מוחמד חמדאן בעיר צידון, סביר להניח שמדובר באזהרה ישראלית שמכוונת לחמאס וחיזבאללה להפסיק את הפעילות החדשה נגד ישראל.

לכן, המגמה החדשה של חמאס וחיזבאללה עלולה בהחלט להצית מלחמה חשאית חדשה בדרום לבנון, שר הביטחון אביגדור ליברמן הכחיש באופן רפה ועקיף כי ישראל קשורה לניסיון חיסולו של מחמוד חמדאן בצידון אך מאידך גיסא הוא הדגיש כי "לכל התפתחות תהייה תגובה הולמת".

מה שנותר עתה הוא להמתין ולראות מהן ההוראות החדשות שיגיעו מאיראן לחמאס ולחיזבאללה בעקבות ניסיון חיסולו של מחמוד חמדאן, בכיר חמאס בצידון, הן שיקבעו האם תפתח מלחמה חשאית חדשה בדרום לבנון.