עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מקווה לייצב את לבנון תחילה ואח"כ את עיראק

נשיא לבנון הטיל על ד"ר חסאן דיאב להקים ממשלה חדשה, דיאב נתמך על ידי ארגון חזבאללה ותנועת "אמל" השיעית • גם אם תוקם ממשלה חדשה ספק רב אם הקהילה הבינלאומית תסייע לממשלה הנתמכת ע"י ארגון טרור ברחוב הלבנוני יש התנגדות רבה והלכי הרוח הם כי האינתיפאדה תימשך

האינתיפאדה בלבנון שפרצה ב-17 באוקטובר נמשכת במקביל למאמצים להקים ממשלה חדשה. נשיא לבנון, מישל עון הטיל ב-19 בדצמבר על ד"ר חסאן דיאב להקים את הממשלה החדשה.

 

ארגון חזבאללה, תנועת "אמל" ו"הזרם הלאומי החופשי"(של מישל עון) רצו שראש הממשלה לשעבר סעד אלחרירי ירכיב את הממשלה החדשה בגלל שהוא מקובל מבחינה בינלאומית אך הוא סירב, לכן בחירתו של חסאן דיאב הייתה בבחינת ברירת מחדל.

מיהו חסאן דיאב?

חסאן דיאב, יליד 1956, היה שר החינוך והתרבות בממשלת נג'יב מיקאתי בין השנים 2011-2014, יש לו תואר ד"ר בהנדסת מחשבים והיה ממיסדי מכללת ההנדסה באוניברסיטת ט'פאר במוסקט שבעומאן,בשנת 2006 מונה לסגן הנשיא באוניברסיטה האמריקנית בביירות.
הוא ידוע כבעל קשרים הדוקים עם ארגון חזבאללה ותנועת "אמל" השיעית.

דיאב לא הצליח לזכות לתמיכה נרחבת של חברי הפרלמנט במיוחד מקרב חברי הפרלמנט הסונים. 44 חברי פרלמנט נמנעו מלהביע תמיכה באף מועמד להרכבת הממשלה,דבר שמעיד שיתכן שהמשבר הפוליטי בלבנון ימשך עוד זמן רב.

הטלת הרכבת הממשלה החדשה על חסאן דיאב לא עצרה את ההפגנות ברחובות, לאחר שקט יחסי התחדשו בימים האחרונים ההפגנות נגד מינויו של חסאן דיאב להקים את הממשלה החדשה, המפגינים הם מסיעות "אלמוסתקבל" של סעד אלחרירי וסיעת "הכוחות הלבנונים" של סמיר ג'עג'ע שטוענים שלמרות שחסאן דיאב הוא מוסלמי סוני הרי שהוא מייצג את האינטרסים של ארגון חזבאללה ושל איראן.

גם אמצעי התקשורת בארה"ב ובאירופה הכריזו כבר בשבוע שעבר על חסאן דיאב כמי שבכוונתו להקים ממשלה חדשה הנתמכת על ידי ארגון חזבאללה.
למרות שחסאן דיאב הודיע כי בכוונתו להיענות לדרישות המפגינים ולהקים ממשלת טכנוקרטים עצמאיים, הוא נחשב כפוליטיקאי הנתמך על ידי חזבאללה והרחוב הסוני והנוצרי מסרב לקבלו.

חסאן דיאב ינסה להקים ממשלה אך צפוי להיתקל בקשיים, סיעת "אלמוסתקבל" וסיעת "הכוחות הלבנונים" כבר הודיעו שלא ישתתפו בממשלה החדשה,אין ספק שהדבר יקשה על הקהילה הבינלאומית לקבל את הממשלה החדשה כמי שמייצגת את העם הלבנוני ולסייע לה מבחינה כספית כדי שתוכל לצאת מהמשבר הכלכלי העמוק שבו היא נתונה,ארגון חזבאללה מוגדר כ"ארגון טרור" והקהיליה הבינלאומית לא תוכל לתמוך בממשלה הנתמכת על ידו ומייצגת את האינטרסים שלו.
יום לאחר הטלת הרכבת הממשלה החדשה על חסאן דיאב הגיע ללבנון דיוויד הייל, עוזר שר החוץ האמריקני לעניינים מדיניים, ונפגש עם נשיא לבנון מישל עון.
הוא לא הביע את עמדתו בקשר למינויו של חסאן דיאב אך הדגיש את הצורך לשים קץ לשחיתות השלטונית, הקמת ממשלה שתבצע רפורמות והשמירה על שלומם של המפגינים.

חסאן דיאב עצמו הכחיש במסיבת עיתונאים שיזם כי הוא קשור לחזבאללה והבטיח להקים ממשלה המורכבת ממומחים בתוך שישה שבועות, הוא העריך כי ממשלתו תזכה לתמיכה כספית מארה"ב ומאירופה לאור העובדה שהוא עומד לבחור שרים מומחים.

דיאב מתכוון להקים ממשלה בת 20 שרים בלבד, לעומת ממשלת סעד אלחרירי שמנתה 30 שרים,אבל הממשלה שלו תכלול גם נציגים של ארגון חזבאללה.

לאן פני הדברים?

ארגון חזבאללה ממשיך למשוך בחוטים של הזירה הפוליטית בלבנון. על פי ההנחיות שקיבל מאיראן הוא עושה הכל כדי לייצב את המצב הפוליטי בלבנון באמצעות הרכבת ממשלת חדשה, בדיוק כפי שקורה בעיראק, גם שם נאלץ ראש הממשלה עאדל עבד אלמהדי הפרו איראני להתפטר בלחץ ההפגנות ברחוב.
עכשיו הציבה איראן את קוסיי א-סוהייל, השר החינוך הגבוה, שהינו גם כן פרו איראני כמועמד להרכבת הממשלה החדשה בעיראק, הרחוב מתנגד ובעיראק יש כבר הפגנות נגדו.

המחאה העממית ברחוב הלבנוני היא נגד השחיתות והמצב הכלכלי הקשה אבל גם נגד המעורבות האיראנית במדינה והעובדה שארגון חזבאללה מסרב להתפרק מנשקו ובשל כך הקהיליה הבינלאומית מסרבת לסייע כלכלית ללבנון לצאת מהמשבר הכלכלי העמוק שבו היא נמצאת.

לבנון הייתה מודל מוצלח של יצוא "המהפכה האסלאמית" מאיראן, אבל המודל הזה התמוטט ועכשיו איראן מנסה לשקם אותו מחדש.
יתכן שחסאן דיאב יצליח להרכיב ממשלה חדשה, אבל הזיהוי שלו עם חזבאללה מציב סימן שאלה גדול האם הקהיליה הבינלאומית תהייה מוכנה לשתף פעולה עם ממשלה כזו כדי לסייע לה להיחלץ מהמשבר הכלכלי העמוק במדינה.

ושאלה נוספת היא האם הממשלה של לבנון שצפויה לקום תחזיק מעמד נוכח ההתנגדות החזקה ברחוב הלבנוני לחסאן דיאב בתפקיד ראש הממשלה? הלכי הרוח ברחוב הלבנוני הם כי האינתיפאדה העממית לא תדעך בקרוב.

.

.