עבור לתוכן העמוד
Menu

לאן נעלם ראמי מח'לוף?

המליארדר הסורי ראמי מח'לוף הפסיק את המתקפה התקשורתית שלו על בן דודו הנשיא בשאר אסד • בנו של שר ההגנה הסורי לשעבר טוען כי רוסיה התערבה בסכסוך וכי כספו ורכושו של ראמי מח'לוף יחולקו בהסכמה והוא יעזוב את סוריה

בשבועיים האחרונים נעלם המיליארדר הסורי ראמי מח'לוף מכותרות אמצעי התקשורת הערביים. בן דודו של הנשיא בשאר אסד והמסוכסך עמו הוריד פרופיל לחלוטין והפסיק את שידור הסרטונים ופירסום הפוסטים בדף הפייסבוק שלו שבהם תקף את הנשיא אסד ומקורביו והאשים אותם כי הם פועלים להשתלט על עסקיו.

הסכסוך המתוקשר בינו לבין הנשיא אסד גרם נזק קשה לכלכלה הסורית. משפחת מח'לוף שולטת בכ-60 אחוזים מהכלכלה הסורית, כשפרץ הסכסוך לאמצעי התקשרת גרם הדבר לירידה חדה של שער הלירה הסורית ולהתחזקותו של שער הדולר.

המשטר הסורי הטיל עיקול על כל חשבונות הבנק של ראמי מח'לוף ובני משפחתו,הפסיק את המסחר בבורסה הסורית במניות חברת התקשורת שלו SYRIATEL ועצר עשרות פקידים מהחברה כדי לאלץ אותו לשלם מיסים בסך 200 מיליון דולר שלטענתו הוא חייב לקופת המדינה.

נראה כי הרקע לסכסוך הינו מאבק כוחות בין משפחת אסד למשפחת מחל'וף שששולטת בכלכלה כבר עשרות שנים, רעייתו של הנשיא הסורי, אסמא (אלאח'רס) אסד, רוצה להעביר בהדרגה את העסקים המשותפים עם משפחת מח'לוף לבני משפחתה שלה.

מח'לוף מקובל מאוד על בני העדה העלווית שאליה הוא משתייך והסכסוך שלו עם הנשיא הסורי פגע במעמדו של בשאר אסד, הפחות אהוד בקרב בני העדה השלטת.

המצב הכלכלי קשה מאוד בסוריה ובני העדה העלווית סובלים ממצוקה כלכלית קשה בעוד הנשיא הסורי מנהל אורח חיים ראוותני ומבזבז הון עתק על רעייתו.

הנשיא בשאר אסד נזהר מאוד שלא לחצות את הקוים האדומים ולפגוע פיזית בבן דודו ראמי מח'לוף, בעיקר בגלל אינטרס כספי, מח'לוף מסתיר בחשבונות בנק סודיים בחו"ל עשרות מיליארדי דולרים שבהם שותף הנשיא הסורי, בלעדיי מח'לוף הוא איננו יכול להגיע לכספים האלה.

ב-17 בחודש נכנס לתוקף "חוק קיסר" האמריקני המרחיב את הסנקציות על המשטר הסורי, המנה הראשונה של הסנקציות כללה הטלת סנקציות על 39 אישים וגופים במשטר הסורי ובראשם הנשיא בשאר אסד ורעייתו.

נראה כי הנשיא הרוסי פוטין  חושש מאוד שהסנקציות האמריקניות החדשות על המשטר הסורי יפריעו לו לקטוף את פירות השקעתו בסוריה ועלולות למוטט את משטר אסד, לפיכך הוא החליט לפעול בכמה מישורים,אחד מהם הוא לסיים את הסכסוך בין הנשיא אסד לבין בן דודו המיליארדר ראמי מח'לוף.

איש העסקים פיראס טלאס, בנו של  שר ההגנה הסורי לשעבר מוצטפא טלאס, המתגורר באיחוד האמירויות ובעל מקורות טובים בהנהגה הסורית הנוכחית, טען בראיון שהעניק ב-28 ביוני לערוץ "פראנס 24" כי רוסיה התערבה בסכסוך בין הנשיא בשאר אסד למיליארדר ראמי מח'לוף והסמיכה מתווך מיוחד שיחלק את הכספים והרכוש של ראמי מח'לוף ל-4 בעלי עניין, כל הצדדים הבטיחו לשמור על שתיקה בנושא, כעת עובד המתווך הרוסי עם צוות של רואי חשבון ועורכי דין למפות את הרכוש והכסף הרב לקראת חלוקתו.

לדבריו, הוסכם עקרונית כי חלק מהכסף יועבר לרוסיה כדי לכסות על חובות המשטר הסורי לרוסיה, חלק אחר יועבר לנשיא בשאר אסד ולאחיו מאהר המשמש בתפקיד מפקד דיוויזיה 4 והשאר ישאר ברשותו של ראמי מח'לוף בתנאי שהוא ומשפחתו יעזבו את סוריה.

מוחמד מח'לוף, אביו של ראמי, שהקים את האימפריה הכלכלית האדירה עוד בימיו של הנשיא חאפט' אלאסד, מתגורר ברוסיה, יש לו שם אימפריית עסקים והוא מקורב מאוד לקרמלין.

אין אישור משום מקום אחר למידע הזה שמסר  פיראס טלאס, אולם ראמי מח'לוף והמשטר הסורי או הקרמלין לא הכחישו אותו נכון לשעה זו.

הנשיא בשאר אסד צפוי להרוויח מפשרה עם המליארדר ראמי מח'לוף, כעת אין לו שום גישה לעשרות מליארדי הדולרים המוסתרים בחו"ל, אם יקבל חלק מהכסף הוא יוכל לסגור חלק מחובות המשטר לסוריה ומשפחת רעייתו תוכל להשתלט על עסקיה הענפים של משפחת מח'לוף בסוריה.

בכך ימצא לעצמו הנשיא הסורי שותפים חדשים שעימם יכול לעשות עסקים על חשבון העם הסורי בגיבוייה של רוסיה.