עבור לתוכן העמוד
Menu

דיווח: הצבא העירקי טובח בכורדים

מקורות כורדיים מסרו כי הצבא העירקי מבצע מעשי זוועה במקומות אותם כבש מידי הכורדים ללא קרב

על רקע התקדמות הצבא העירקי לכירכוכ וכיבוש השטחים אותם החזיקו הכורדים, מתרבים הדיווחים על טבח הנעשה בכורדים במקומות מסוימים, בדומה למעשיהם של מחבלי דאעש על ידי יחידות של הצבא העירקי

אחת התפתחויות החמורות בצפון עיראק, מן הימים האחרונים, היא כיבושה של עיר המפתח בעיראק כירכוכ, ללא קרב בידי צבא עיראק השיעי מידי הכורדים. התברר כי שוב הפילוג הפנים כורדי עומד בעוכריהם של הכורדים.

כירכוכ נתפסה בידי הכורדים בעימות שהיה בינם לבין דאעש, אבל לאחר נפילת מוסול, במערכה שבה השתתפו הכורדים לצד כוחות הממשלה, נפתחה הדרך לפני בגדאד להחזיר את עיר הנפט החשובה לממשלה המרכזית.

מה קרה באמת? התברר כי מפקד כוחות קודס השיעיים, קאסם סוליימאני, אשר בא לסוליימאניה כדי להביע תנחומים למשפחת טלבאני התומכת הממשלה המרכזית בבגדאד, ומתנגדת לעצמאות הכורדית, הגיע עמה להסכם על פינוי כירכוכ, וחלוקת רווחי הנפט בין בגדאד לסוליימאניה. כוחות פשמארגה העיראקיים בכירכוכ היו תחת פיקוד סוליימאניה ופינו את העיר.

אבל כמובן, מי שמאמין להסכמים עם מיליציות דמו בראשו. מי שנספח לצבא עיראק היו המיליציות השיעיות למיניהן שהן תחת פיקודו של סוליימאני. הם ביצעו טבח בעיר, וחרגו מגבולות העיר אל שטחים נוספים. כוחות פשמארגה שנשארו מאחור באזורים אליהם לא היה צבא עיראק אמור להגיע – נטבחו, ונערפו ראשים כמנהג דאעש, רק בלי הסרטים.

בכירכוכ, הנמצת תחת הנהגת משפחת ברזאני, קיבלו את ההתפתחות הזאת בתדהמה. את ההתנהגות של משפחת טאלבני בסוליימאניה הם כינו בגידה, אבל את מדיניות ארה"ב הם קיבלו בתדהמה.

התברר כי אל צבא עיראק נספחו מדריכים אמריקניים, ובאחד המקרים יחידה של פשמארגה נמנעה מקרב, ו-ויתרה על מוצב אחרי שהבחינה בצד העיראקי חיילים אמריקנים.

זה עתה החליטו הכורדים, במשאל עם ברוב של יותר מ-,90% ללכת בנתיב העצמאות, ופירוש הדבר סיומו הרשמי של עידן הסכמי סייקס-פיקו שעל בסיסם הוקמו מדינות ערב המודרניות. מדינה כורדית בעיראק מסכנת את שלמותן של תורכיה, ואיראן, שגם בהם אוכלוסייה כורדית גדולה, ותביא לידי פירוקה הרשמי של סוריה.

ישנה בעיה מיוחדת במדיניות של ארצות הברית. היא בעלת ברית גם של הכורדים וגם הממשלה בבגדאד. אבל יש הבדל גדול: הממשלה בבגדאד היא שיעית, והשיעים רואה בארצות הברית את השטן הגדול. אנשי המיליציות השיעיות שנכנסו לכירכוכ רמסו את דגל ארצות הברית.  שיתוף הפעולה הנוכחי של השיעים עם ארה"ב הוא מסיבות טקטיות תועלתניות. הכורדים אוהבים את ארצות הברית. קשה להעריך לאן יובילו את הכורדים תחושות האכזבה והבגידה מצד ארצות הברית, אם לא תחול בהקדם חשיבה מחדש בכל המדיניות האמריקנית בעיראק.

כירכוכ הייתה עד עכשיו מחסום בפני הקשת השיעית. היום היא חלק ממנה.