עבור לתוכן העמוד
Menu

תוכנית למיגור הטרור הפלסטיני

עשר פעולות שיתווספו לפעילות ההתקפית שמבוצעת כבר היום על ידי גורמי הביטחון נגד תשתיות והתארגנויות הטרור, שביכולתם להפוך את מלחמתה של ישראל נגד הטרור הפלסטיני לאפקטיבית יותר

גל הטרור שפוקד אותנו מזה למעלה משנתיים, ושכבר הביא לרצח עשרות ישראלים, ולפציעתם של עשרות נוספים, היא, בין השאר, תוצאה של פעילות הרשות הפלסטינית.

המענה הישראלי לגל הטרור, איננו שונה מהמענה שניתן לפעילות טרור גם בשנים עברו. הואיל וצעדים אלו לא הביאו, ואינם צפויים להביא למיגור הטרור, נדרש לבחון דרכי פעולה חדשות, שיתווספו לפעילות ההתקפית שמבוצעת כבר היום על ידי גורמי הביטחון, נגד תשתיות והתארגנויות הטרור.

גישתה של ממשלת ישראל לרש"פ עד כה, משקפת את המתח בין הרצון להמשיך ולקיים את הרש"פ, ואף לחזקה, כדי שתנהל את חייה הפלסטינים, לבין ההכרה שבמעשיה ובמחדליה, היא תורמת באופן ממשי ומשמעותי להמשך הטרור.

בפועל, הדגש הישראלי ניתן לחיזוק הרש"פ תוך התייחסות מהשפה אל החוץ לתביעות לשינוי מדיניות הרש"פ בכל הנוגע לעידוד הטרור.

אנו מציעים בסדרת פעולות, שתהפוכנה את התביעות המוצדקות האלה, למשמעותיות ואפקטיביות יותר.

להלן יוצעו עשר פעולות שביכולתם להפוך את מלחמתה של ישראל נגד הטרור הפלסטיני לאפקטיבית יותר. שני אדנים מונחים בבסיס תפיסה זו: א) פגיעה ממשית בתשתית הטרור; ב) פגיעה ממוקדת, בגורמים המרכזיים שמניעים את הטרור, מבלי לגרום נזק או לפגוע באוכלוסייה הפלסטינית שאינה מעורבת בטרור.

הצלחת בהורדה משמעותית בהיקף הטרור, יאפשר נקיטת מהלכים לקידום האינטרסים המשותפים של ישראל והפלסטינים.

להלן ההצעות: 

  1. פעולה כירורגית לתפיסת כספי טרור: בשנת 2020, זכיתי להוביל מהלך מול הבנקים שפועלים ברש"פ שהביא לסגירתן של 35,000 חשבונות בנק של מחבלים. בעקבות אותו מהלך, שינתה הרש"פ את הדרך שבה היא מעבירה את תגמולי הטרור שהיא משלמת למחבלים ולמשפחותיהם. היום, התשלומים מתבצעים באמצעות מערכת ייעודית של כספומטים שפרוסים ברחבי האזורים הנתונים לשליטת הרש"פ. בתחילת כל חודש, הרש"פ מודיעה על מועד שבו המחבלים/משפחותיהם יכולים לגשת לכספומטים ולמשוך את הכספים. על פי ההערכה, באותם הימים, הכספומטים מלאים בכחמישים מיליון ₪.

    הרעיון המבצעי הוא פשוט. גורמי הביטחון ימפו את מיקום הכספומטים, שמצויים בסמוך לסניפי הדואר של הרש"פ, וכאשר מודיעה הרש"פ על מועד התשלום, יפעלו כוחות צה"ל לתפיסת כל הכספומטים.

    היתרונות של דרך פעולה זו הם רבים. ראשית, כל העולם מגנה את תשלומי הרש"פ למחבלים. תשלומים אלה אסורים על פי דין, וקיימת הבנה רחבה שמדובר בתשלומים שמעודדים טרור. תפיסת הכספים באופן המוצע, תבטיח פגיעה ממוקדת במחבלים. שנית, מערכת הכספומטים שהקימה הרש"פ לצורך תשלום תגמולי הטרור, מנותקת לחלוטין משאר המערכת הבנקאית ברש"פ, כך שהפגיעה לא צפויה לערער את המערכת הבנקאית. כדי למנוע חששות בהקשר זה, אפשר להעביר גם מסר מרגיע למנהלי הבנקים האחרים, שככל שהם נמנעים מלסייע לרש"פ לשלם את תגמולי הטרור למחבלים, אזי הם אינם צפויים להיפגע.

    אם הצעה זו תצא אל הפועל, יהיו לה מספר השלכות. ראשית, בלילה אחד, ישראל תוכל לתפוס את כל תגמולי הטרור שהרש"פ משלמת לאותו חודש – קרי כחמישים מיליון ₪. זאת תהיה הפעולה הפיננסית הגדולה ביותר, והמוצלחת ביותר, במלחמה של ישראל מול הטרור הפלסטיני. שנית המחבלים יאבדו את הכספים שלהם לאותו חודש. שלישית, הרש"פ תבין שהדרך החדשה שהיא המציאה לתשלום תגמולי הטרור, נחסמה.

  2. יש לפעול למעצרו והעמדתו לדין של רמזי ח'ורי, ראש הקרן הלאומית הפלסטינית: בשנת 2017 הכריז שר הביטחון דאז, אביגדור ליברמן, על הקרן הלאומית הפלסטינית ארגון טרור, וזאת בין היתר בשל מעורבות הארגון בתשלום תגמולי הטרור. למרבה הצער, אותה הכרזה הפכה לאות מתה. לא רק שלא בוצעו פעולות לחיסול הקל"פ, אלא שבינתיים, באופן מביש, במקום לעצור את חורי בגין היותו ראש ארגון טרור – עבירה שהעונש הקבוע לצידה הוא 25 שנות מאסר – מאן דהוא במערכת הביטחון אישר את כניסתו לישראל, בכבוד מלכים, כדי לייצג את הרש"פ באירוע של הקהילה הנוצרית בנצרת. אם מדינת ישראל מכבדת את הכרזת שר הביטחון שהקל"פ הוא ארגון טרור, אסור, בתכלית האיסור, לאפשר למחבל ח'ורי להסתובב חופשי.
  3. יש לפעול להכרזה על רשות האסירים של הרש"פ/אש"פ ושל המוסד לטיפול בשהידים כארגוני טרור: מטרתן המרכזית של ארגונים אלה היא לממש את התוכנית הנפסדת והבלתי חוקית של הרש"פ לתגמל מחבלים. מוסדות אלה הם שמוציאים אל הפועל את תוכנית הרש"פ לתגמול מחבלים, ותפקידם מעיד עליהם, כאלף עדים, שהם ארגוני טרור. עוד עובר להכרזה, והואיל וארגונים אלה עוסקים יום יום בביצוע עבירות, יש לפעול למעצרם של כל מנהלי ועובדי המוסדות האלה, ולתפיסה והחרמה של כל המחשבים ושאר תכולת המשרדים. מעצר עובדי ומנהלי המוסדות ותפיסת תכולת משרדיהם צפוי להניב תוצאות משמעותיות ומגוונות, הרבה מעבר לשיבוש, או אפילו חיסול, ולו זמני, של התשלומים.
  4. יש להפסיק לאלתר את מדיניות אי המעצר ואי ההעמדה לדין של בכירי הרש"פ שמסיתים לטרור: יש להודיע לרש"פ שמעתה, בכיר ברש"פ שמסית לטרור צפוי למעצר והעמדה לדין. במסגרת תפקידי כפרקליט איו"ש (2013 – 2016) זכיתי להוביל את שינוי המדיניות של התביעה הצבאית ביחס להעמדה דין של פלסטינים שמסיתים לטרור באמצעות הרשות החברתיות. למרבה הצער, הגם ששינוי המדיניות הביא למעצרם והעמדתם לדין של מאות מחבלים, אלה היו, לרוב, דגי רקק. לעומתם, בכירי הרש"פ/אש"פ, שאין חולק שהשפעתם על הרחוב הפלסטיני הרבה יותר משמעותית, המשיכו ליהנות מחסינות, אפילו כאשר קראו, באופן מפורש, לרצח ישראלים.

    ההסתה לטרור ברש"פ היא מרכיב מרכזי בהנעת המחבלים להשתתף בפעילות טרור. אם מדינת ישראל אכן חפצה בחיים, עליה לשנות את מדיניות המעצר וההעמדה לדין שלה.

  5. ביטול כל אישורי המעבר/כרטיסי אח"מים VIP של בכירי הרש"פ: האפשרות לקבל תעודת VIP, שמקל מאוד על תנועות מחזיקיו, היא זכות שניתנת על ידי, וברשות מלאה, של מדינת ישראל. כדי לאפשר לבכירי הרש"פ לפעול לקידום השלום, הסכימה מדינת ישראל להעניק לגורמים מסוימים את אותן התעודות. אבל אם אינה מקיימת את חובותיה ואף תורמת באופן משמעותית ומעודד טרור, אזי אין כל סיבה להמשיך ולהעניק לבכירי הרש"פ זכויות יתר.
  6. החרמת כלי נשק בלתי חוקיים: ב-14 באוגוסט 2023, דיווחה הרש"פ באמצעות סוכנות הידיעות שלה, על מעצרים ותפיסת מצבור נשק גדול בג'נין. מדובר בנשקים בלתי חוקיים שהוחזקו על ידי גורמים בלתי מזוהים. ההימצאות של כמויות גדולות של נשקים בלתי חוקיים ברש"פ הוא דבר ידוע. באמצעות נשקים אלה, מבצעים המחבלים את מעשי הטרור שלהם. בהתאם, יש לדרוש מהרש"פ להציג תוכנית פעולה סדורה לאיסוף כלי הנשק הבלתי חוקיים והעברתם לצה"ל צורך השמדה. תוכנית הפעולה חייבת לכלול לפחות 2 ערים גדולות, בכל חודש, כך שמצד אחד, הרש"פ תוכל למקד מאמץ רב באזורים מצומצמים, ומצד שני, ניתן יהיה ליישם את התוכנית המהירות מריבית.
  7. יש להודיע לרש"פ, תוך עידכון האמריקאים, שניתנת בזאת התראה אחרונה לביטול מוחלט של התוכנית לתגמול מחבלים. באם לא יבוטל התוכנית, באופן מלא, ובהודעה פומבית של מחמוד עבאס, תוך פרק זמן קצוב, ואם לא תעשה כן, מדינת ישראל תינקוט בצעדים כלכליים נוספים נגד הרש"פ, וזאת מעבר לאלה הנגזרים מחוק הקיזוז. מותר לציין, שעצם קיומו של מדינות כזו מצד הרש"פ מהווה הפרה מהותיות ויסודית של הסכמי אוסלו.
  8. יש להודיע לרש"פ, תוך עידכון האמריקאים, שעליה לחדול מכל ההסתה לטרור, ובכלל זה האדרת מחבלים. אם לא תעשה כן, יהיה על מדינת ישראל לנקוט בצעדים ממשיים נוספים על מנת לאלץ את הרש"פ לפעול בעניין זה. מותר לציין, שעצם השמעת ההסתה לטרור מצד גורמי הרש"פ מהווה הפרה מהותיות ויסודית של הסכמי אוסלו, ואין כל סיבה לצפות שמדינת ישראל תמשיך לממן את הרש"פ, כאשר בכיריה ואמצעי התקשרות שלה, מסיתים לרצח יהודים, ומהדרים מחבלים שרצחו יהודים.
  9. פצו את הקורבנות ולא את המחבלים: המציאות המשפטית בישראל מעודדת נפגעי טרור שלא לתבוע את נזקיהם. למרות שהרש"פ/אש"ף מודה באחריות הישירה והעקיפה לטרור ומעשי טרור שהביאו לרצח של אלפי בני אדם, הנפגעים מורתעים מלתבוע את נזקיהם, וזאת ממספר סיבות. שתים מהסיבות העיקריות הן הגובה הנמוך של הפיצוי שבתי המשפט נוהגים לפסוק לטובת הנפגעים וחוסר הוודאות בדבר האפשרות לממש פסקי דין.

    כדי לתקן מציאות זו, הונחה של שולחן הכנסת הצעת חוק שמקבעת את רעיון הפיצויים העונשיים בחקיקה הישראלית, קובעת סכום מינימום לפסיקת פיצויים – 10 מיליון ₪ – ואף קובעת שניתן יהיה לממש ולפרוע את פסקי הדין מתוך הכספים שמדינת ישראל גובה ומעבירה לרש"פ. הצעת החוק מממשת את העקרון של מתן פיצויים לקורבנות ולא למחבלים. בטרם סיום מושב הקיץ של הכנסת זכתה הצעת החוק לרוב מוצק בקריאה ראשונה. אם הרש"פ וזרועותיה יבינו שמדינת ישראל אינה מתכוונת להשלים עוד עם מצב בו היא נדרשת לשאת בעצמה בעלויות תוצאות הטרור – מדי שנה מדינת ישראל משלמת, רק באמצעות הביטוח הלאומי, כחצי מיליארד ₪ בקצבאות לנפגעי טרור, וזאת מבלי לקחת בחשבון את הסכום שמשולם על ידי משרד הביטחון – ובכוונתה לפתוח את הדלת להגשת מאות תביעות שעלולות להביא לחיוב הרש"פ לשלם מאות מיליוני ₪ לנפגעי הטרור, הרי שייתכן ויהיה בכך כדי להרתיע אותה. לכל הפחות אף אם תושג רק הרתעה חלקית, עצם פיצוי נפגעי הטרור, מצדיק לבדו את קידום המהלך.

  10. גיוס מדינות ערב להעברת מסר לרש"פ, שעליה לחדול מדרך הטרור, וניסיונותיה להכשיל את המאמצים לשפר את איכות החיים של כל אוכלוסיית המרזח התיכון.