עבור לתוכן העמוד
Menu

מקווה מתחת לאל אקצא, מטבעות אומאיים עם ציור המנורה ומקורות אסלאמיים שמזהים את הר הבית עם מקום מקדש שלמה

העובדות מדברות: ספרו החדש של נדב שרגאי מתמודד עם השכתוב ההיסטורי ומחיקת העבר היהודי של הר הבית על ידי המוסלמים

 לאורך כ-1100 שנה, ועד מלחמת ששת הימים, זיהו עשרות היסטוריונים מוסלמים וחשובי חכמי הדת באסלאם את הר הבית כ'מקום מקדש שלמה'.  הם  גם דבקו בכתביהם, בתיאור ההיסטורי המקובל במחקר המודרני, של תולדות העם היהודי בירושלים ובהר הבית ובכורתו שם, תיאור שמבוסס על מקורות היסטוריים מגוונים.

 

מסכת עדויות זו – לצד ממצאים רבים נוספים מתחומי מחקר שונים המובאים בספר חדש שיצא זה עתה לאור – עומדת בסתירה להיסטוריה החדשה שהמוסלמים כותבים לעצמם בשנים האחרונות על הר הבית והמקדש. הנרטיב הפלסטיני-מוסלמי החדש מאמץ את העמדה שליהודים אין כל קשר לירושלים ולהר הבית, ושהמקדש 'השקרי' ('אל מזעום' – בלשונם) מעולם לא שכן שם. בכך נסוגים הפלסטינים ורבים אחרים בעולם המוסלמי מהאמת ההיסטורית שבה הכירו בעבר.

 

מידע מפורט על כך מתפרסם עתה בספרו החדש של נדב שרגאי, חוקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה – 'טרור אל אקצא – מעלילה לדם', שיצא לאור לאחרונה, בשיתוף הוצאת 'סלע מאיר'. הספר מתאר כיצד הפכה עלילת הדם השקרית 'אל אקצא בסכנה' מתעמולה והסתה שקרית בלבד, לפס ייצור של פיגועים רבים ( בעיקר פיגועי בודדים).

 

 פרק נרחב בספר מתמודד עם השיכתוב ההיסטורי המוסלמי, שכאמור, הופך בהדרגה לחלק מהנרטיב הפלסטיני. רבים מהמחבלים שביצעו או שניסו לבצע פיגועים בשנים האחרונות ('השהידים של אל אקצא') שאבו לגיטימציה  למעשיהם מהטענה שהולכת וקונה לה אחיזה בעולם המוסלמי של ימינו, ולפיה זיקת היהודים להר הבית שקרית ומזוייפת.

 

לצד מקורות היסטוריים – יהודים, מוסלמים, נוצרים ופגאניים, וממצאים ארכיאולוגיים רבים – בהם צילום של מקווה שהתגלה מתחת למסגד אל אקצא לאחר רעידת האדמה שמוטטה את המסגד ב-1927 או מטבעות אומאיים שעליהם הוטבעה תבנית מנורת המקדש –  נחשפים בספר שורה של מחקרים חדשים בעלי משמעות. מחקרים אלה מלמדים, שהיהודים חנכו ו'חפפו' את המוסלמים בהר הבית, בראשית ימי האסלאם שם, והכירו להם את המקום ואת גבולות אבן השתיה. מחקרים נוספים מלמדים כי בימי הבראשית של האסלאם, התקיימו קווי דמיון רבים בין טקסי הפולחן שנערכו על ידי המוסלמים בהר הבית, לבין אלה שנהגו במקדש.

 

לרכישת הספר:

לרכישה יש לפנות למייל – [email protected]
במייל נא לציין: שם המזמין, מספר עותקים וכתובת למשלוח דואר.
עכשיו במבצע – 98 ₪ – 45 ש”ח .
דמי משלוח – 20 ₪
ניתן לשלם באמצעות המחאה או העברה בנקאית.

עם קבלת התשלום יישלחו ספר וקבלה.

 

מצ"ב לקריאה הפרק המדובר: