עבור לתוכן העמוד
Menu

תוכנית הפעולה הפלסטינית למאבק בהצהרת טראמפ

מאבק בכמה חזיתות ועמידה איתנה - האם יצליח אבו מאזן לשבור את הכרזת טראמפ?

רשות הפלסטינית מכינה כעת תוכנית פעולה רדיקלית כדי לנצל את מה שנראה לה, כחידוש האהדה לבעיה הפלסטינית, שהתעוררה בעקבות הכרזת הנשיא טראמפ על ירושלים.

תכנית זו, המבוססת במידה רבה, על דרך הפעולה שלה, מטיפה דרך רשת האירגוניים הבלתי ממשלתיים ברמאללה, ועיקרה: ביטול ההכרה בישראל, הסלמת האינתיפאדה "הלא אלימה", שכנוע מדינות אירופה לבטל את ההכרה שלהן בישראל, בתואנה כי "לישראל אין גבולות", והיא "מורדת בלגיטימיות הבינלאומית", כלומר: אינה מכירה בהחלטות האו"ם.

במקביל יואיאיצו הפלסטינים, את תהליכי ההצטרפות לסוכנויות האו"ם, הפעלת הטריבונלים הבינלאומיים וה-BDS.

ולא פחות חשוב מכך, היחס לארצות הברית יהיה כאל מדינה עויינת.

מקורות בכירים של פתח בראמללה, הודו באוזנינו כי הכרזת טראמפ הגיעה לפלסטינים בעיתוי מושלם, שכן הם לא ידעו איך להשיב ל"עסקה הגדולה של טראמפ", כפי שהוצגה להם בידי הסעודים.

פרטי העסקה הזאת כללו, על פי המקורות הפלסטיניים: איחוד אזורי A ואזורי B לאזור A מוגדל, סיוע כלכלי מסיבי לפלסטינים, והפיכת אזור C לאזור כלכלי עבור הפלסטינים תוך הקמת אזורי כלכלה ותעסוקה עבור הפלסטינים קרוב לוודאי בניהול ישראלי, בדומה לאזורי התעשייה הקיימים כמו מישור אדומים וברקן.

הדיון על הגבולות, ירושלים והפליטים יידחה.

אבו מאזן דחה את ההצעה כפי ששמע אותה מפי הסעודים – כך לפי המקורות הפלסטיניים.

את תוכנית הפעולה מכינים הפלסטינים להביא לאישור המועצה המרכזית של אש"ף שהייתה אמורה להתכנס ברמאללה ב-15 בינואר, אבל הכינוס נדחה, ועדיין אין מועד חדש.

התוכנית מבוססת על אינתיפאדה לא אלימה, שתגרור את צה"ל לבצע ירי על מפגינים לא חמושים.

אבל, יש בעיות קשות בדרך אישור תוכנית העבודה הזאת. ראשית, כפי שאבו מאזן כבר שמע בפריס, צרפת לא תתמוך בהכרה במדינה פלסטינית, ומכאן שאין סיכוי שתבטל את הכרתה בישראל.

שנית, אין סיכוי שחמאס תסכים לתוכנית פעולה כזאת. אם כך, אין טעם בהכרזת אינתיפאדה לא אלימה, אם חמאס תתכנן פיגועים.

יתר על כן, האירגוניים הרדיקליים הפרו סוריים/איראניים כמו החזית העממית וחזית הדמוקרטית לא מאמינים לפתח, ולא מוכנים לבוא לכנס לאומי תחת הכיבוש, ולכן עד לרגע זה הם לא מוכנים לבוא לכנס המועצה המרכזית.