עבור לתוכן העמוד
Menu

מבצע "עלות השחר" חיזק את ההרתעה גם מול חזבאללה

מבצע "עלות השחר" מסמל את שינוי המדיניות הביטחונית של ישראל שעברה ממדיניות הכלה למדיניות יזומה והנחתת מכה מנע מקדימה על ארגוני הטרור מרצועת עזה • בלבנון אומרים כי המסר הישראלי החדש מופנה גם לארגון חזבאללה כדי לנטרל את איומי חסן נצראללה לתקוף את כל אסדות הגז של ישראל בים התיכון

ישראל הפתיעה את ארגון הג'יהאד האסלאמי, נטלה את היוזמה לידיה והתחילה את המבצע בחיסול תייסיר אלג'עברי, מפקד החטיבה הצפונית של הג'יהאד האסלאמי ו-9 מאנשיו באופן דומה למבצע "עמוד ענן" ב-2012 שבו פתחה את המבצע בחיסולו של רמטכ"ל החמאס אחמד אלג'עברי.

המשימה של ישראל עכשיו היא לשמר את ההרתעה ששוקמה מול הג'יהאד האסלאמי לבל תישחק פעם נוספת, במיוחד נוכח איומי הג'יהאד האסלאמי להסלים אם לא ישוחררו מהכלא הישראלי פעיליו ח'ליל אלעוואוודה ובסאם א-סעדי.

הג'יהאד האסלאמי ניסה לשנות את כללי המשחק וליצור משוואה חדשה, מנהיגו זיאד אלנח'אלה הודיע על "איחוד הגזרות" כדי להעסיק את כוחות הביטחון של ישראל בחזיתות נוספות: במזרח ירושלים, בשטחי הגדה, במגזר הערבי בישראל ובערים המעורבות, אבל הוא נכשל באסטרטגיה שלו מכיוון  שכוחות הביטחון של ישראל הפיקו לקחים ממבצע "שומר החומות" ונערכו בהתאם.

ישראל הצליחה לשמור על חופש הפעולה שלה וזה חשוב מאוד, המסר החדש שלה הגיע לחמאס וגם לחזאללה בלבנון.

אסור להיכנס לאופוריה בגלל הצלחת מבצע "עלות השחר",צריך לזכור שחמאס לא השתתף בלחימה לצד הג'יהאד האסלאמי, אילו עשה זאת, הדברים היו נראים אחרת לגמרי.

ישראל הפיקה את הלקחים ממבצע "שומר החומות" במאי 2021  וגיבשה אסטרטגיה חדשה של הפרדה בין הגזרות השונות וניתוק הקשר בין רצועת עזה לבין מזרח ירושלים, הגדה וערביי ישראל.

הפעם היא הוכיחה כי היא איננה נרתעת לקחת את היוזמה לידיה ולהנחית מכת מנע.

ארגון חמאס קיבל החלטה נכונה מבחינתו כריבון של רצועת עזה שלא לפתוח במערכה נגד ישראל בגלל מעצר של שני פעילים של הג'יהאד האסלאמי. אין בצעד הזה שעשתה ישראל שום קשר למזרח ירושלים או למסגד אל-אקצא שעליהם הוא יצא למלחמה במאי 2021, הרחוב העזתי אינו רוצה בסבב לחימה חדש כל שנה ושרק תושבי הרצועה ישלמו את המחיר הכבד של העימות הצבאי עם ישראל.

הג'יהאד האסלאמי טיפס על עץ גבוה וטעה בשיקוליו ובמערכת קבלת ההחלטות שלו, זו הדעה הרווחת ברחוב הפלסטיני, הוא לא העריך נכונה את  האסטרטגיה של ממשלת לפיד-גנץ, הוא פעל על פי האג'נדה של איראן ושילם מחיר מבצעי גבוה וגם היוקרה שלו נפגעה.

ההשפעה על חזבאללה בלבנון

חיסולי הבכירים של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה הכניסו ללחץ את מנהיג חזבאללה חסן נצראללה אשר הזהיר ב-9 באוגוסט מפני ניסיונות של ישראל לחסל מנהיגים פלסטינים בתוך שטח לבנון.

"כל התקפה על כל אדם בלבנון לא תישאר ללא עונש וללא מענה" הזהיר נצראללה.

זיאד אלנח'אלה מנהיג הג'יהאד האסלאמי וצאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס מתגוררים בשכונת א-דאחיה בביירות.

בחזבאללה זוכרים היטב את החיסולים המיוחסים למוסד הישראלי של  בכירי הג'יהאד האסלאמי האחים מחמוד ונידאל אלמג'ד'וב במאי 2006 בפיצוץ מכונית תופת ואת ניסיון החיסול ב-2018 של בכיר חמאס מחמוד זידאן  בעיר צידון באמצעות מטען חבלה שהוטמן במכוניתו.

הדעה הרווחת ברחוב הלבנוני היא שישראל עשתה את מבצע "עלות השחר" ברצועת עזה בין היתר כדי לאותת לחזבאללה להיזהר בעקבות איומיו של חסן נצראללה לתקוף את כל אסדות הגז של ישראל בים התיכון בעקבות המחלוקת עם לבנון על הגבול הימי ואסדת הגז "כריש".

גורמים לבנונים אומרים כי המבצע הצבאי של ישראל נגד הג'יהאד האסלאמי מוכיח כי ישראל נטשה את "מדיניות ההכלה" ועברה למדיניות היוזמה והנחת המכה המקדימה והחיסולים.

זהו מסר חשוב שמיועד לחזבאללה שנועד לאותת לחסן נצראללה לשקול היטב את איומיו שכן הוא עלול למצוא את עצמו על  הכוונת של ישראל.