עבור לתוכן העמוד
Menu

יחיא סינוואר במנוסה – זה מה שצה"ל צריך לעשות

פרסום התיעוד של יחיא סינוואר ובני משפחתו במנהרות רצועת עזה היה מהלך חשוב בלוחמה הפסיכולוגית נגד חמאס

פרסום התיעוד של יחיא סינוואר ובני משפחתו במנהרות רצועת עזה היה מהלך חשוב בלוחמה הפסיכולוגית נגד חמאס ויש לפרסם תיעוד נוסף שמצוי בידי צה"ל. סינוואר, שנמצא במנוסה, ככל הנראה נמלט לאזור רפיח. חשוב מאוד שצה"ל יתחיל בהקדם בכיבוש האזור.

הלוחמה הפסיכולוגית בין ישראל לחמאס נמשכת, לאחר שצה"ל גילה מסמך בעזה שמפרט את תוכניות הארגון לפרוט על הנימים החשופים של החברה הישראלית בדרך לעסקה נוספת לשחרור חטופים. עם זאת, גם ישראל מגבירה את הלוחמה הפסיכולוגית נגד חמאס, במקביל להגברת הלחץ הצבאי בשטח.

החלטת צה"ל לפרסם את צילומי יחיא סינוואר ובני משפחתו בורחים במנהרות חמאס, יחד עם תיעוד הכספים והכספות שהתגלו במנהרות, הייתה נכונה ומשמעותית מאוד בהשפעתה על השטח. כפי שעולה בימים האחרונים ברשתות החברתיות, תושבי רצועת עזה זועמים מאוד על חמאס בעקבות הפרסומים הללו של צה"ל, על השחיתות של חמאס (שהייתה ידועה לעזתים, אך כעת נחשפת ביתר שאת בעיצומה של המלחמה) ועל ההנהגה הצבאית של חמאס, שנתפסים כ"גיבורים", אך למעשה דואגים רק לעצמם ולבני משפחותיהם, בעוד הציבור העזתי משלם מחיר קשה וגבוה על ההרפתקה שנגרר אליה בעקבות סינוואר ב-7 באוקטובר.

כסף של חמאס
(דובר צה"ל)

כעת, צה"ל הצליח להלחיץ את ההנהגה הצבאית של חמאס והיא נמצאת במנוסה ממנהרה למנהרה כשעמה קבוצה של חטופים ישראלים שמשמשת לה כמגן אנושי. ייתכן שהיא כבר עברה מאזור ח'אן יונס לאזור רפיח דרך המנהרות, לכן חשוב מאוד שצה"ל יתחיל בקרוב מאוד בכיבוש אזור רפיח כדי להדק את המצוד אחריה.

בעוד יחיא סינוואר מבודד ומנותק קשר, ואף איננו שותף במשא ומתן על עסקת החטופים, הוא עדיין מתעקש שלא להיכנע. כך גם כל החבורה מסביבו: אחיו, מוחמד סינוואר, מוחמד דף ומרוואן עיסא. מדובר בחבורה ג'יהאדיסטית שתילחם באכזריות רבה עד מותה, ועלולה להוציא להורג חלק מהחטופים לצורך הישרדותה ועל מנת למנוע כל הישג מישראל.

על פי גורמים ברצועה, השמועות בציבור טוענות כי יש קשר מקוטע של יחיא סינוואר עם ההנהגה בחו"ל באמצעות שליחים ומסרים, המועברים ידנית בכתב, אבל אין אימות לשמועות אלה.

האפקט התודעתי המצטבר הוא חשוב מאוד. צה"ל חייב להגביר את פרסום החומרים הוויזואליים הנוספים שבידיו, אשר חושפים את מנהיגי הזרוע הצבאית של חמאס במנהרות. התיעוד של יחיא סינוואר במנוסה במנהרות הוא משמעותי ומשפיע על צריבת התודעה של הרחוב העזתי, שכן מנהיגיו למעשה הפסידו את המערכה ונלחמים על הישרדותם.

השיקולים של ההנהגה הצבאית של חמאס מושפעים כעת מעצם העובדה שהיא נמצאת במנוסה. ככל שיתהדק המצוד עליה היא עלולה לנקוט במהלכים מסוכנים יותר ויותר. כתוצאה מכך, צריך להגביר עוד יותר את הלחץ הצבאי עליה באופן מושכל, תוך ניצול אפקט ההפתעה.

במקביל, צה"ל חייב ליזום דרכים חדשות שימנעו מחמאס להשתלט על הסיוע ההומניטרי וחלוקתו לתושבי הרצועה. בנוסף לכך, עליו להגביר את הפגיעה בתשתית האזרחית של חמאס, כמו המשטרה, בנייני העירייה והפקידות הממשלתית. צעדים מעין אלה יקרבו את מיטוט שלטון חמאס, כך שגם הרחוב העזתי ייחשף למתרחש. כך תקרוס בהדרגה ההשפעה של ההנהגה הצבאית של חמאס על תושבי הרצועה ותיצרב בתודעתם תחושת התבוסה.