עבור לתוכן העמוד
Menu

הרומן החדש של ישראל וטורקיה

ישראל וטורקיה הכריזו על נרמול מלא ביחסים ביניהן והחזרת השגרירים לאחר יחסים עכורים שנמשכו 15 שנים • החלטת ישראל היא נמהרת וייתכן שהיא קשורה לבחירות בנובמבר

תהליך ההתקרבות מחדש בין ישראל לטורקיה הגיע לשיאו בהכרזה משותפת של שתי המדינות על נרמול מלא של היחסים בינהן והחזרה הדדית של השגרירים.
ישראל תמנה שגרירה חדשה לטורקיה ובירושלים מעריכים כי הנשיא ארדואן יגיע בקרוב לישראל, בפעם הראשונה מאז ביקורו האחרון במאי 2005.

הנשיא ארדואן התמתן בהצהרותיו נגד ישראל בגלל האינטרסים של טורקיה והאינטרסים האישיים שלו לשרוד בשלטון, אבל מדי פעם הוא משחרר הצהרה אנטי ישראלית. במהלך סבב הלחימה האחרון של ישראל נגד הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה ("עלות השחר") הוא שוב כינה את ישראל במילים "רוצחת ילדים".

גם הטיסות הישראליות הישירות לטורקיה לאיסטנבול ולאנטליה יחודשו דבר שאמור לחזק את הרומן החדש ביחסים בין שתי המדינות.

ארדואן הכריז כבר לפני למעלה משנה על מדיניות חוץ חדשה והחל לתקן את היחסים האזוריים שלו עם מצרים, עם איחוד האמירויות ועכשיו גם עם ישראל.
יחסי ישראל עם טורקיה בעשור האחרון היו סוערים והתאפיינו במשברים מדיניים. ישראל סיכלה ב-2010 ניסיון טורקי לפרוץ את המצור הימי על רצועת עזה ושלחה את לוחמי שייטת 13 להשתלט על הספינה הטורקית "מרמרה" בלב ים. ב-2016 סוכם על נרמול היחסים בין שתי המדינות, אך ב-2018 גירשה טורקיה את השגריר הישראלי מאנקרה והחזירה את שגרירה מתל אביב בעקבות הרג 61 פלסטינים שהתפרעו על גבול הרצועה במחאה על הכרת ממשל טראמפ בירושלים כבירת ישראל.

שתי המדינות עשו בשנה האחרונה מאמץ ניכר להתקרבות מחודשת, הנשיא הרצוג ביקר בחודש מרץ האחרון בטורקיה ונפגש עם הנשיא ארדואן, בחודש מאי האחרון ביקר בישראל שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו, ביקור ראשון של בכיר טורקי בישראל ב-15 השנים האחרונות.

אפשר להבין את המניעים של הנשיא ארדואן ואת האסטרטגיה החדשה שלו, הוא רוצה לשבור את הבידוד של ארצו באמצעות נורמליזציה מחודשת עם יריבותיה האזוריות הוותיקות: ישראל, מצרים, סעודיה ואיחוד האמירויות, הכלכלה הטורקית במצב קשה וארדואן מנסה לעודד השקעות זרות ותיירות במדינתו.
גם סוגיית האנרגיה היא חשובה בהתקרבות שלו טורקיה לישראל, בתחילת השנה הביע ארדואן נכונות לשת"פ בעניין צינור הגז הטבעי בים התיכון, זהו נושא חשוב מכיוון שמדינות אירופה מנסות להפחית את תלותן בגז הטבעי הרוסי על רקע הפלישה הצבאית הרוסית לאוקראינה.

מבחינת ישראל, הנורמליזציה המלאה עם טורקיה תורמת ליציבות האזורית ולכלכלה, שיתוף הפעולה המודיעיני בין המוסד הישראלי למודיעין הטורקי " מיט" שסיכל תוכניות קונקרטיות לפיגועים של "משמרות המהפכה" האיראניים בישראלים בטורקיה תרם ללא ספק להתקרבות בין שתי המדינות, אולם, מדוע ישראל הייתה צריכה למהר ולתת לנשיא ארדואן כל כך מהר את מבוקשו בעוד הוא מסרב בתוקף כבר יותר מ-10 שנים לסגור את משרדי הזרוע הצבאית של חמאס באיסטנבול שמכווינים פעולות טרור נגד ישראל.

במשרד החוץ יש כאלה שאומרים כי ראש הממשלה ושר החוץ יאיר לפיד מיהר להסכים לנורמליזציה מלאה ביחסים עם טורקיה כדי להראות "הישג מדיני" שלו לפני הבחירות בנובמבר.

לדברי הגורמים האלה, אפשר היה להפעיל עוד לחץ מדיני על טורקיה לסגור את משרד חמאס באיסטנבול.

שלוחת חמאס באיסטנבול

מנהיג חמאס אסמעיל הניה עבר כבר לפני כמה חודשים ביחד עם בני משפחתו מרצועת עזה לגור באיסטנבול.

לזרוע הצבאית של חמאס יש משרד גדול באיסטנבול המאוייש בין היתר על ידי מגורשי "עסקת שליט" שגורשו מהשטחים לחו"ל כחלק מהעסקה ב-2011, חלק מהפעילות שלהם עוסק בהכוונת פיגועים בשטחי הגדה וניסיונות לגייס לשורות חמאס, חזבאללה ואיראן סטודנטים מקרב ערביי ישראל הלומדים או מבקרים בטורקיה.
עיתון "טיימס" הלונדוני דיווח לפני כשנה וחצי, מפי גורמי מודיעין בינלאומיים, כי באיסטנבול פועלת גם יחידה חשאית של חמאס בנפרד מהמשרד של חמאס, היא כפופה לזרוע הצבאית של חמאס ומדווחת ישירות לבכיר חמאס סמאח סראג' שמקבל הנחיות מיחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה.

על פי מקורות המודיעין של העיתון, היחידה החשאית התבקשה גם לרכוש חומרים דו שימושיים שישראל אוסרת על הכנסתם לרצועה מחשש שהם ישמשו לפיתוח אמצעי לחימה על ידי יחידת הפיתוח והטכנולוגיה של חמאס.

כמו כן, היחידה החשאית עוסקת בריגול נגדי נגד אירגוני טרור אחרים החשודים בחוסר נאמנות לחמאס.
הסבירות שטורקיה תנתק את קשריה עם חמאס שמסבכת אותה מדי פעם עם הקהיליה הבינלאומית, איננה גבוהה,טורקיה באמצעות נשיאה ארדואן מובילה את ציר "האחים המוסלמים" במזה"ת שהיא תנועת האם של חמאס.

לפני כשנה וחצי סיבכה חמאס את טורקיה בפרשת הלבנת והברחת כספים לזרוע הצבאית ברצועת עזה באמצעות 2 משרדי חלפנות כספים גדולים באיסטנבול.
כתוצאה מכך הרשיע בית דין בסעודיה כ-60 פעילים של חמאס שהיו חברים ברשת הזו של הלבנת והברחת הכספים, הם נעצרו בהוראתו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן לאחר שישראל וארה"ב העבירו למודיעין הסעודי מידע מדוייק על פעילותם בסעודיה ובטורקיה, הם נדונו לעונשי מאסר של עד 15 שנים.
מי שאחראי על משרד חמאס בטורקיה הינו צאלח אלעארורי, מספר 2 בארגון המשמש כראש הזרוע הצבאית של חמאס בגדה ואיש הקשר לחזבאללה ואיראן, אולם נראה, על פי גורמים ברצועה, כי השלוחה החשאית באיסטנבול הינה פרוייקט אישי של יחיאס סינוואר והוא השתמש בה בעיקר למטרות של הזרוע הצבאית ברצועת עזה.

ישראל נכשלה עד כה במאמציה אצל שלטונות טורקיה להביא לסגירת שלוחת הזרוע הצבאית של חמאס באיסטנבול, היא מנסה להביא לסגירת המשרד באיסטנבול כבר כמעט כ-10 שנים. על פי גורמים בחמאס, הארגון מפעיל באיסטנבול חדר האזנה משוכלל לאמצעי תקשורת וקשר בישראל ומספק את המודיעין לחזבאללה ולאיראן.

את המשרד הזה מפעיל עבד אלחכים חנאני, נאמנו של בכיר חמאס צאלח אלעארורי, שבעצמו נאלץ לעזוב את טורקיה בעקבות לחץ אמריקני-ישראלי וכיום הוא ממוקם בשכונת א-דאחיה בביירות ומשם הוא מפעיל את המשרד באיטסנבול.

גורמי ביטחון בישראל אומרים כי קיימות ראיות לכך ששלוחת חמאס בטורקיה היא שגייסה וגם ציידה בנשק את השיח' פאדי אבו שחידם ממחנה הפליטים שועפט שרצח בעיר העתיקה בירושלים את האזרח הישראלי אליהו קיי ז"ל בחודש נובמבר 2021.

בעית נוכחות חמאס בטורקיה לא נפתרה

שלטונות טורקיה פתחו בחודשים האחרונים בדיאלוג עם הנהגת חמאס כדי למצוא פתרון לטענות ישראל על פעילות הטרור של שלוחת הזרוע הצבאית של חמאס באיסטנבול.

טורקיה הבהירה להנהגת חמאס כי היא מנסה למצוא את "שביל הזהב", היא איננה רוצה לסגור את משרדי חמאס באיסטנבול כדי שלא להיראות כמי שנכנעה ללחצי ישראל ו"מכרה" את קשריה עם תנועת חמאס בעבור הגז הישראלי, מאידך גיסא, היא רוצה להראות לישראל כי היא בדקה את טענותיה וכי לא נמצא בהן ממש, ההערכה בחמאס היא כי כמה פעילים זוטרים של הזרוע הצבאית באיסטנבול יתבקשו בנימוס לעזוב את טורקיה לקטאר או ללבנון אך המשרדים ימשיכו לפעול, הנשיא ארדואן יוכל להחזיק את המקל משני קצותיו.

הנשיא ארודאן, הוא הנציג הבכיר של תנועת "האחים המוסלמים" ותומך החמאס, שמוסלמים רבים רואים בו גם מנהיג של העולם המוסלמי שישחרר בעתיד את ירושלים,נוהג מול ישראל ומנהיגיה בגישה פרגמטית ואינטרסנטית, מתוך שיקולים קרים וללא שמץ של אידיאולוגיה, כמו כל פוליטיקאי אחר בעולם, מתוך רצון לשרוד בשלטון ולשמור את כיסאו.

ארדואן הוא אותו ארדואן, לא חל אצלו שום שינוי ביחס לישראל, רק הטקטיקה השתנתה באופן זמני, תאוות השלטון גוברת אצלו על הערכים ועל האידיאולוגיה האסלאמית.

מעמדו של ארדואן בטורקיה נחלש בשנתיים האחרונות, הפופולאריות שלו צנחה, הלירה הטורקית התרסקה והאינפלאציה גואה, יש לו בעיות ביחסים עם ממשל ביידן והוא מבודד מבחינה אזורית, הוא חושש מהבחירות הבאות בטורקיה בשנה הבאה שיראו לו את הדרך החוצה ואולי אף יחשפו אותו לחקירות על מעשי שחיתות, לכן הוא רוצה לשפר את המצב הכלכלי במהירות, לשים ידו על הגז הישראלי ולרכוב על גל ההצלחה הכלכלי ושיפור מעמדה האזורי של טורקיה בדרך לניצחון בבחירות.
למען השגת המטרה הזו, אין לו שום בעיה לסחור גם בבעיה הפלסטינית,להציג עצמו כמי שמוכן לרסן את חמאס וכמי שאוהד את "הסכמי אברהם", אין לו שום מעצורים, למרות שהוא מציג את עצמו כמנהיג דתי מוסלמי, לנקוט בטקטיקה של הונאה והפצת מידע מוטעה בדרך להשיג את יעדיו.

עכשיו הוא בחר בדרך של ההתקרבות לישראל, בחמאס מודאגים, הם מכירים את הטקטיקה שלו ונזהרים מלמתוח עליו ביקורת, בשיחות פרטיות עם בכירים בחמאס הוא מסביר כי הגז הישראלי במאגרים בים התיכון הוא בכלל גז פלסטיני שישראל שדדה אותו.

ארדואן שיצר לעצמו את תדמית "מקים האימפריה העותמנית החדשה" מתקרב עתה לישראל בעל כורחו, אותה מדינה שהוא כינה "מדינת טרור" ו"רוצחת ילדים פלסטינים",לאותה מדינה שכביכול פוגעת במקומות הקדושים לאיסלאם ומבצעת "פשעים" נגד העם הפלסטיני.

זוהי סטירת לחי לעולם המוסלמי והערבי, מה שמעניין את ארדואן הוא טורקיה בלבד ומעמדו כנשיאה, לשם כך הוא מוכן לזגזג, ברגע שהדבר ישרת אותו הוא עלול להתהפך במהירות שוב על ישראל ולתקוף אותה, לכן הוא מאוד מסוכן מבחינתה של ישראל, לא בכדי הוא גם התקרב מחדש לאיחוד האמירויות כדי לקבל ממנה מענק כלכלי נרחב.

ארדואן יוצר את הרושם בפני העולם הערבי והפלסטינים כי טורקיה עומדת על זכויות העם הפלסטיני ועל "הקווים האדומים" שלו.

על פי גורמים בחמאס, ארדואן העביר מסרים כי הדף החדש שהוא פותח עם ישראל איננו מהווה תמיכה במדיניות הישראלית ובציוניות שלה, היחס החם שלו כלפי תנועות "ההתנגדות" לא ישתנה והוא לא יסגור את שלוחת הזרוע הצבאית של חמאס באיסטנבול למרות דרישת ישראל.

גורם בכיר בחמאס אמר: " היינו בטוחים שארדואן לא יבגוד בנו, הוא חלק מאיתנו ורואה בחמאס את הנציג של העם הפלסטיני".

ישראל חייבת הייתה להגביר את הלחץ המדיני על טורקיה לסגור את משרד חמאס באיסטנבול המשמש להכוונת פעילות טרור בשטחי הגדה, נורמליזציה מחודשת של ישראל עם טורקיה וחזרה ליחסים מלאים לפני שהדבר קרה היא טעות מדינית חמורה.

המשרד הזה מפר את החוק הטורקי ואת החוקים הבינלאומיים, העובדה שנשיא ארדואן מאפשר לו להמשיך לפעול, למרות דרישות ישראל לסגור אותו ולמרות שישראל הציגה למודיעין הטורקי חומר מפליל על פעילותו, הופכת את טורקיה למדינה הנותנת חסות לארגוני טרור.