עבור לתוכן העמוד
Menu

המערכה הפלסטינית להפרכת הנרטיב הציוני ולשלילת זכות העם היהודי בארץ ישראל

אש"ף, תנועת 'פתח', הרשות הפלסטינית והתנועה הלאומית הפלסטינית על כל מרכיביה, השיקו קמפיין נגד הנרטיב הציוני כחלק מהמערכה נגד ישראל וזכותה ההיסטורית והדתית בארץ ישראל.

אש"ף, בהנהגתו של אבו מאזן, מוביל לצד המאבק בשטח מערכת הסברה בינלאומית שנועדה לשכנע את דעת הקהל העולמית בצדקת הנרטיב הפלסטיני, להפריך את הנרטיב הציוני ולשלול את הבסיס ההיסטורי והדתי לזכות של העם היהודי בארץ ישראל. המערכה הפלסטינית מציגה את הטיעונים הבאים: הנרטיב הציוני "מומצא" ו"שקרי", ישראל הינה "נטע זר" שנשתל במרחב ע"י המעצמות הקולוניאליסטיות, התורה המוכרת כיום זויפה בידי היהודים, אין קשר כלשהו בין בני ישראל הנזכרים בתורה ובקוראן לבין היהודים בימינו שמוצאם מהעם הכוזרי שהתייהד במאה השישית לספירה. הפלסטינים זכו בשנה האחרונה להישגים דיפלומטיים משמעותיים שבאו לידי ביטוי בהכרזה של האו"ם על ציון יום ה’נכבה’ ב-29 בנובמבר (יום אישור תוכנית החלוקה – החלטה 181) וב-15 במאי (הקמת מדינת ישראל). הגישה הפלסטינית בנוגע למערכה על הנרטיב מציגה את הסכסוך בין התנועה הלאומית הפלסטינית למפעל הציוני כמשחק סכום אפס.

אש"ף, תנועת 'פתח', הרשות הפלסטינית והתנועה הלאומית הפלסטינית על כל מרכיביה, השיקו קמפיין נגד הנרטיב הציוני כחלק מהמערכה נגד ישראל וזכותה ההיסטורית והדתית בארץ ישראל.

בנאום לציון חג המולד ב-24 בדצמבר 2022 מחמוד עבאס (אבו מאזן), מנהיג ‘פתח’, אש"ף, הרשות הפלסטינית ו"נשיא מדינת פלסטין", סיכם הישגי הפלסטינים במאבק נגד הנרטיב הציוני. בהקשר זה אמר אבו מאזן:1

"בשנה הזו שחלפה הנרטיב הפלסטיני הצליח להיות נוכח בעוצמה בהצגת האמת הפלסטינית בתחומים השונים בהתמודדות עם הנרטיב הציוני הכוזב. לנרטיב הפלסטיני נוכחות חזקה באמריקה הודות להצלחתה יוצאת הדופן של המועצה הפלסטינית האמריקאית [Palestinian American Council] להשיג דומיננטיות של הנרטיב שלנו בזירה האמריקאית, ושל גורמים רבים [אחרים], ובהם אוניברסיטאות, כנסיות, שוחרי שלום ובעלי המצפון החי התומכים בזכות הפלסטינית. הנרטיב הפלסטיני נוכח גם בזירה הבינלאומית, כדי שהאו"ם יאמץ החלטה לציון יום השנה ה-75 ל’נכבה’ ב-15 במאי 2023 באולם העצרת הכללית. השנה עוברת ואיתה מתפרסם הסרט "אל-טנטורה", המספר על בסיס מסמכים ועובדות על מעשי הטבח שביצע הכיבוש בפלסטינים בהסתמך על עדותם של העבריינים עצמם".

בדברים שנשא בישיבת הוועד הפועל של אש"ף ברמאללה ב-5 בינואר 2023 הציג אבו מאזן את עיקרי תפיסתו בנוגע למאבק על הנרטיב ההיסטורי באומרו:2

"בעוד חודשים ספורים יהיה אירוע נוסף, והוא מה שאישר האו"ם בנוגע לציון יום השנה לנכבה, וזו הפעם הראשונה שהדבר קורה בהיסטוריה של האו"ם שמצוין יום ה’נכבה’ לאחר שישראל, ארה"ב ומדינות המערב התכחשו לו מזה זמן, ואולם האירוע הזה יתקיים, ומה שעלינו לעשות כעת הוא אינו רק יום ל’נכבה’ אלא להפוך אותו ליום ה’נכבה’ ולנרטיב הפלסטיני אשר מפריך את הנרטיב הישראלי, דבר שמצריך מחקרים מעמיקים ומאמץ גדול, שכן איננו רוצים לדבר באוויר, אלא אנו רוצים לדבר על בסיס מחקר מדעי והיסטורי באופן שנפריך את ציון [הקמת המדינה[ בציון [ה’נכבה’] והיסטוריה בהיסטוריה, ובידינו היסטוריה המאשרת שכל הנרטיב הציוני אשר הפיצו המדינות המערביות בשלב הראשון, והציונות בשלב השני, הינו נרטיב מומצא ואינו נכון, ואין מנוס שתהיה לו תגובה ברורה, גלויה, מוגדרת ומעמיקה, ולכן אנו מקווים שבחודש מאי הקרוב יהיה יום ה’נכבה’ ויום הנרטיב הפלסטיני".

דבריו של אבו מאזן התייחסו להחלטה A/RES/77/23 של העצרת הכללית של האו"ם מ-30 בנובמבר 2022 בה נאמר בין היתר:3

"5. כמו כן, [העצרת הכללית] מבקשת מהמחלקה [לענייני פלסטינים במזכירות] שבמסגרת עריכת יום הסולידריות הבינלאומי עם העם הפלסטיני ב-29 בנובמבר, להמשיך ולארגן, בהנחיית הוועדה, תערוכה שנתית בנושא זכויות פלסטינים או אירוע תרבות בשיתוף פעולה עם משלחת המשקיף הקבוע של מדינת פלסטין לאומות המאוחדות, ולעודד את המדינות החברות להמשיך לתת את התמיכה והפרסום הרחב ביותר לעריכת יום הסולידריות;

"6. עוד מבקשת [העצרת הכללית] מהמחלקה [לענייני פלסטינים במזכירות] להקדיש את פעילותה בשנת 2023 לציון 75 שנים ל’נכבה’, לרבות על ידי עריכת אירוע ברמה גבוהה באולם העצרת הכללית ב-15.5.2023 ובאמצעות הפצת מידע ארכיוני רלוונטי ועדויות".

סוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית "וופא" דיווחה (5 בינואר 2023), כי "הוועד הפועל של [אש"ף] שיבח את הקריאה של האו"ם לציין את יום ה-75 ל’נכבה’ הפלסטינית ואת חשיבות הדגשת הנרטיב הפלסטיני והסבל של עמנו שכלל מעשי טבח, והרג המוני כדי לעקור ולגרש את עמנו אל מחוץ למולדתו לגלות במחנות המקלט והפזורה, במקביל להפרכת הנרטיב הציוני המזויף, בהדגישו את זכות עמנו הנשען על החלטה 194 שאינה בטלה בהתיישנות, והיא תישאר אחד מעקרונות היסוד של הקונצנזוס הלאומי של עמנו".4

ב-30 ביוני 2021 ננעלה הוועידה "הנרטיב הציוני בין ההזמה לדה-קונסטרוקציה" בחסות אבו מאזן שנערכה בעיר אל-בירה (רמאללה) ע"י תנועת ‘פתח’ ואוניברסיטת אל-קודס הפתוחה, ובהשתתפות מוחמד אישתיה, ראש הממשלה הפלסטיני, מספר מחברי הוועדה הפועל של אש"ף והוועדה המרכזית של ‘פתח’, ונשיא האוניברסיטה יונס עמרו.

בנאום מוקלט ששודר בוועידה עמד אבו מאזן על חשיבות המאבק להשלטת הנרטיב הפלסטיני ולשלילת הלגיטימציה להקמתה של מדינת ישראל. להלן קטע מדברי אבו מאזן:5

"היו מוסכמות ותמורות בדעת הקהל העולמית ובקרב הפרלמנטים לקראת בחינה מחדש של הנרטיב הפלסטיני, ועניין זה מצריך עבודה מתמשכת והתגייסות כדי להגיע למקבלי ההחלטות בכל ערי הבירה האלה כדי לאשר את השורשיות של עמנו הפלסטיני וזכותו על אדמתו ועל אדמת אבותיו ולהשגת עצמאות במדינתו הריבונית שבירתה אל-קודס [ירושלים]. אני מברך על המאמצים שהושקעו לשם עריכת הוועידה הזו, המפריכה והמזימה את הנרטיב הציוני שמזייף את האמת וההיסטוריה, והמאשרת שכל המסמכים והמחקרים מקורם בקולוניאליזם. הם תכננו, הוציאו לפועל, ומימנו את זריעת ישראל כגוף זר באזור הזה, כדי לפורר אותו ולהותירו חלש. במאות ב-19 וה-20 מעצמות קולוניאליות ארגנו את הגירת היהודים לפלסטין לאחר פרסם הבטחת [הצהרת] בלפור, אשר נוסחה בידי ארה"ב ובריטניה, והיא נכפתה במסמך המנדט הבריטי ובאמנת חבר הלאומים, ובהמשך בהחלטת החלוקה מספר 181 משנת 1947 וההכרה שלהם במדינת ישראל, ובהמשך פעילותם להגנה עליה, דבר אשר הביא לגירוש יותר ממחצית הבעלים הפלסטינים המקוריים של הקרקע, שהפכו ליותר מ-6.5 מיליון פליטים".

מוחמד אישתיה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, הציג בנאומו בוועידה זו (29 ביוני 2021) את הנרטיב הפלסטיני כאמת היסטורית מוחלטת המבטלת את הנרטיב הציוני והיהודי. להלן קטעים מדבריו של אישתיה:6

"לאורך ההיסטוריה הקולוניאליזם ההתנחלותי צועד במסלולים אשר הראשון בהם הוא טבח האוכלוסייה הילידית, המודל השני – תבוסת הקולוניאליסט, והמודל השלישי – דו קיום של התושבים עם הקולוניאליסט. בפלסטין לא הוכרע הסכסוך, לא בעניין האדמה, לא בנוגע לתושבים ולא באשר לנרטיב, והסכסוך עודנו ממשיך בשלושת המסלולים… הוועידה היא מצג פלסטיני מובהק, ואנו מודים לכל אלה שהגישו עבודות מחקר לחיזוק הנרטיב הפלסטיני ולבקר את הנרטיב החותר לזייף את תולדות פלסטין. הוועידה חשובה מאוד עבורנו, ואשר על כן הממשלה קיבלה החלטה לפיה שנת 2021 היא שנת הנרטיב אודות פלסטין, ומועצת שרי ההסברה הערבים קיבלו החלטה לחזק את הנרטיב אודות פלסטין, ומרכז המחקרים של אש"ף מכין ועידה על הנרטיב של פלסטין, והיום [נערכת] הוועידה שלנו להפרכת הנרטיב הציוני, ולכן זו שנת הנרטיב אודות פלסטין והפרכת הנרטיב של האחר. המלחמה על פלסטין ובתוכה מגולמת במלחמה על הגיאוגרפיה, וראינו איך 78% מפלסטין ההיסטורית נקטעו לטובת המפעל הציוני, ועכשיו מכורסם מה שנשאר מה שנותר בגדה המערבית ורצועת עזה, ואנו מתמודדים עם מלחמה דמוגרפית שהיינו עדים לה בשנת 1948 שבה גורשו 920 אלף פלסטינים וכפריהם נהרסו… הכיבוש מנהל מלחמה כספית נגד עמנו כדי לרושש אותם על מנת שאנשים לא יצברו כוח מול המפעל הציוני, והמלחמה הרביעית היא המלחמה על הנרטיב, וכדי שנהיה מדויקים בדברינו, איננו פועלים אלא בהסתמכנו על עובדות היסטוריות, ובמלחמה הזו חשוב מהיכן אנו מתחילים את המלחמה על הנרטיב, שכן העברים, היהודים והישראלים אינם אותו דבר. העברי איבראהים עליו השלום אשר עבר את הנהר אל ההר, ובני ישראל הם בני יעקוב, ובין יעקוב והנביא משה 1,300 שנה, ולכן בין הישראלים והיהדות 1,300 שנה ואין קשר בין הישראלים לבין היהודים… היהדות בתורה המוכרת לנו היום נכתבה בשנת 70 לפנה"ס, וכדי לא לאבד את המצפן, הנרטיב הציוני המזויף הוא זה ערבב את [המושגים] העברים, הישראלים והיהודים [ויצר זיקה כוזבת ביניהם], ובהתבסס על כך, סוגיה זו היא המפתח לדיון בעניין הנרטיב ושורשי הנרטיב, והמפתח האחר הוא היהודים היום, ואלה היהודים הכוזרים אשר התייהדו במאה השישית לספירה. ישראל, כפרויקט ציוני, היא משימה, לא מדינה, שכן זו מדינה פונקציונלית, והקולוניזציה של פלסטין לא החלה בתנועה הציונית, אלא 15 שנה לפני הקמתה, כאשר המושבה [הקולוניה] הראשונה פתח תקווה הוקמה בשנת 1882".


  1. https://info.wafa.ps/ar_page.aspx?id=CMuZd7a28052919675aCMuZd7↩︎

  2. https://www.wafa.ps/Pages/Details/62377↩︎

  3. https://www.un.org/unispal/wp-content/uploads/2022/12/A.RES_.77.23_301122.pdf↩︎

  4. https://www.wafa.ps/Pages/Details/62379↩︎

  5. https://www.wafa.ps/Pages/Details/26988↩︎

  6. https://www.wafa.ps/Pages/Details/26992↩︎