עבור לתוכן העמוד
Menu

המלך חושש מאינתיפאדה בירדן

עבדאללה מלך ירדן אסר על קיום הפגנות כלשהן בממלכה נגד הסיפוח מחשש שהן יתפתחו לאינתיפאדה נגד שלטונו • ירדן מתרכזת בקמפיין מדיני אינטנסיבי בזירה הבינלאומית נגד הסיפוח אך היא מנסה להתסיס את תושבי השטחים לאינתיפאדה נגד ישראל כדי למנוע את הסיפוח

בצעד חסר תקדים אוסר עבדאללה מלך ירדן על קיום הפגנות כלשהן ברחבי הממלכה ההאשמית נגד תוכנית הסיפוח הישראלית בגדה. הוא גם אוסר על חברי הפרלמט הירדני לקיים כינוסים בלתי רשמיים נגד הסיפוח ועל עיתונאים ירדנים לפרסם מאמרים שעלולים להביא להסלמה במצב הביטחוני בירדן על רקע הסיפוח הצפוי.

מדובר בצעד חריג ביותר מכיוון שבשנתיים האחרונות התיר המלך הפגנות ברחבי הממלכה נגד תוכנית השלום האמריקנית, נגד העברת השגרירות האמריקנית לירושלים ונגד כינוס הועידה הכלכלית בבחריין, כדי לאפשר "הוצאת קיטור" של התושבים בירדן.

המלך הירדני מעדיף להתרכז בקמפיין מדיני אגרסיבי נגד הסיפוח הצפוי ולגבש חזית מדינית נגד ישראל, זאת באמצעות ראיונות אישיים שלו לאמצעי התקשורת הזרה, דוגמת הראיון הנרחב שהוא העניק לשבועון הגרמני "דר שפיגל", ובמאמצים דיפלומטיים קדחתניים של שר החוץ הירדני איימן צפדי בבירות העולם.

על פי גורמים בכירים בפת"ח, ראשי המודיעין הירדני הזהירו את המלך עבדאללה כי מתן אישור להפגנות בירדן נגד הסיפוח הישראלי עלול להפוך בהדרגה לאינתיפאדה של תנועת "האחים המוסלמים" וחלק מהשבטים הבדואים נגד בית המלוכה הירדני ובמיוחד נגד המלכה ראניה השנואה על הבדואים.

 

למי שעדיין לא הבין: התשלומים למחבלים – עידוד טרור

 

האווירה הציבורית בירדן רותחת כבר תקופה ארוכה על רקע המצב הכלכלי הקשה ותופעות השחיתות במערכת השלטונית.

יותר מ-70 אחוזים מתושבי ירדן הינם פלסטינים.

המודיעין הירדני הזהיר את המלך כי ישראל עלולה לנצל את המצב המתוח בירדן ואת ההפגנות, אם המלך יאשר את קיומן, כדי לערער את היציבות בממלכה בגלל התנגדותו של המלך לסיפוח חלקים מהגדה.

המלך עבדאללה מעודד מההתפתחויות הפוליטיות האחרונות בישראל ובבית הלבן, מכך שהקו התקיף שבו נקט נגד הסיפוח הצליח להשפיע על ג'ראד קושנר, יועצו של הנשיא טראמפ, ועל ראשי "כחול לבן" שתומכים בדחיית הסיפוח, המלך מעריך כי הוא "על הסוס" ובדרך הנכונה וכי אם ימשיך בלחץ על ישראל הוא יצליח לדחות לגמרי את ביצוע תוכנית הסיפוח.

עבדאללה מלך ירדן משווק את עצמו כמי שמתנגד לסיפוח בגלל שהדבר פוגע בזכויות הפלסטינים, מהווה הפרה של החוק הבינלאומי ומסכל את פיתרון 2 המדינות, אולם, לא כך הוא הדבר, המלך מתנגד לסיפוח מחשש שהדבר יביא להגירה המונית של פלסטינים מהגדה המערבית שירצו להיצטרף לבני משפחותיהם בגדה המזרחית של ירדן,דבר שעלול לשנות את המפה הדמוגרפית של ירדן, להגדיל עוד יותר את הרוב הפלסטיני בממלכה ולסכן את שלטון השושלת ההאשמית.

המלך חושש מאינתיפאדה פלסטינית בממלכה ולכן הוא מנסה להסיט אותה מהגדה המזרחית אל הגדה המערבית כדי שהפלסטינים בגדה יתקוממו נגד ישראל.
אולם, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס זהיר מאוד, הוא לא יפול במלכודת של המלך ולא יאפשר אינתיפאדה פלסטינית נגד ישראל, מחמוד עבאס יודע שבתרחיש כזה ישראל עשויה לכבוש מחדש את כל ערי הגדה, כפי שעשתה במבצע "חומת מגן" ולמוטט את שלטון הרש"פ.

לכן, מחמוד עבאס בחר בדרך מחאה של עצרות ותהלוכות ענק,תוך הסתיעות בתנועת ה"שביבה" של פת"ח כדי להביע התנגדות לסיפוח ולא בדרך של אינתיפאדה מזויינת שמסכנת את שלטון הרש"פ כפי שהיה באינתיפאדה השנייה.

ירדן ממשיכה בהסתה ובדמוניזציה של ישראל כדי לעורר את הפלסטינים בגדה המערבית להתקומם נגדה.

ראש הממשלה הירדני לשעבר, טאהר אלמצרי, אמר לפני כמה ימים כי "תוכנית הסיפוח הישראלית איננה רוצה רק לשלוט על "פלסטין" ולחסל את הבעיה הפלסטינית אלא היא שואפת לשלוט במכה, אבו דאבי,דוחא, מנאמה, בגדאד, קהיר ודמשק."

ישראל צריכה להתנהל בזהירות ובחוכמה מול ירדן, היא צריכה להעמיד בראש סולם העדיפויות את האינטרסים הביטחוניים שלה ולא של ירדן. המלך הצליח, למרות חולשתו, לנהל קמפיין בינלאומי מוצלח נגד הסיפוח ובאותה העת הוא מנסה לעורר אינתיפאדה בגדה כדי לאלץ את ישראל לבטל את תוכניות הסיפוח ולמנוע תסיסה בממלכה ההאשמית.

המלך דחה על הסף את המסר שהעביר לו ראש המוסד יוסי כהן, שביקר אותו בעמאן בשבוע שעבר, כי הסיפוח לא יכלול, בשלב הזה, את בקעת הירדן, הוא הביע התנגדות נחרצת לסיפוח בכל היקף שהוא בגדה.

החיזורים אחרי ירדן והניסיונות לרצות את המלך עבדאללה מתפרשים אצלו כחולשה של ישראל ורק מעודדים אותו להמשיך בקו הנוקשה שבו החל.
לכן, צריך להניח למלך ולשמור את הקלפים צמוד לחזה, אין שם טעם בכך ששר הביטחון בני גנץ יסע לירדן בעת הזו.

ישראל צריכה לשמור את מהלכי הסיפוח בחשאי ולפרסמם בהפתעה, סמוך למועד ביצועם, כדי למנוע מהמלך עבדאללה ומהרש"פ את האפשרות לתאם ולהתכונן להם.

בסופו של דבר, עדיף למלך עבדאללה שחיילי צה"ל הם שישבו לאורך הגדה המערבית של נהר הירדן מצפון לדרום, נוכחותם שם עדיפה על נוכחות חיילים פלסטינים, רק כך יובטח המשך שלטון השושלת ההאשמית לאורך זמן.