עבור לתוכן העמוד
Menu

למי שעדיין לא הבין: התשלומים למחבלים – עידוד טרור

השיח הפלסטיני בנושא משקף את המשך מחויבותם למאבק בציונות באמצעות טרור, תוך התעלמות והפרה בוטה של הסכמי אוסלו לכל אורך הדרך. אין כל דמיון בין תשלומים אלה, שתכליתם לעודד טרור, לבין הסיוע שנותנת ישראל למשפחות שכולות שנועדו להקל על סבלם של נפגעי הטרור

בימים האחרונים חזרה וצפה שאלת התשלומים למחבלים על ידי הרשות הפלסטינית וזאת ברקע השוואה שנעשתה באחד האולפנים בין כספי התשלומים למחבלים לבין קצבאות התשלומים למשפחות שכולות בישראל.

בינואר 2018 לאחר שחשף את גובה התשלומים של הרש"פ למחבלים לשנת התקציב 2017 התארח תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ביחד עם חבר ארגון הפת"ח אחמד גונאים בערוץ i24news . בדיון אמר גונאים: "אנו חופשיים לתמוך בכל הקבוצות הפלסטיניות. משפחות האסירים חלשות מאוד והן זקוקות לתמיכה כספית של הרשות הפלסטינית. " בתגובה ענה לו תא"ל במיל. קופרווסר: "התשלומים האלה לא קשורים לשאלה אם המשפחות הללו חלשות או לא. הם לא צריכים לעבור שום מבחן צרכים פיננסיים בכדי לקבל את הכסף. הסיבה היחידה שהם מקבלים את הכסף היא בגלל שהם מבצעים פיגועים נגד ישראלים". קופרווסר הוסיף: "יותר מזה, הם מקבלים יותר כסף אם הם מבצעים פיגועים חמורים מכיוון שככל שאתה צפוי לשבת יותר בכלא, מה שאומר שהפיגוע אותו ביצעת היה חמור יותר, קרי רצחת יותר יהודים, התשלומים יגדלו עם הזמן. כשמגיעים לעונשים הכבדים באמת כמו יותר מ 20 שנה, אתה מקבל משכורת מהרשות הפלסטינית שהיא פי חמישה מהשכר הממוצע …. הם מכנים אותם שבויי מלחמה ומגדירים אותם בחוק שלהם כ"מגזר הלוחם" של החברה הפלסטינית. " "האם יש הצדקה שארצות הברית תיתן לפלסטינים כסף כדי לשלם משכורות לטרוריסטים להרוג ישראלים? האם יש היגיון שישראל תעביר כסף לפלסטינים כדי שהם ישלמו למחבלים כדי להרוג ישראלים? ", שאל קופרווסר.

חודש לאחר מכן בראיון משותף עם פארס כדורה אצל שרון גל ב"גלי ישראל" הסביר תא"ל במיל. יוסי קופרווסר כי משפחה של מחבל אסיר שרצח יהודים ושפוט ל-30 שנה מקבל משכורת של 12 אלף ₪ כל חודש, שכר עצום בקנה מידה פלסטיני. לדעתו של קופרווסר ההצהרות של בכירי הרש”פ, גם של עריקאת ושל עבאס מראות כי הם ימשיכו לפעול בצורה כזו וזאת בהתאם לחוק הפלסטיני שמחייב אותם. “מדובר בהמשך המאבק בישראל ובציונות ובאי קבלתה”, אומר קופרווסר.

 

פארס קדורה, יו"ר מועדון האסיר ברש"פ , אמר בעקבות החלטת ממשלת ישראל לקזז את משכורות המחבלים (בפעם הראשונה) כי הפלסטינים לעולם לא יפסיקו לשלם את המשכורות למשפחות, החללים, הנכים ולכן זה ההחלטה על הקיזוז היא פופוליזם זול. "זו פיראטיות לשמה. אנחנו הולכים לפי החוק הפלסטיני".
"המשכורות הזו משולמת למשפחה. זאת חובתנו. אתם מבצעים עונש קולקטיבי, אתם הורסים לו את הבית ואתם מענישים גם את המשפחה. משפחתו של חלל או אסיר חפים מפשע".

 

האיום האירופאי על ישראל והשאלה שאין עליה תשובה

השיח הפלסטיני בנושא משקף את המשך מחויבותם למאבק בציונות באמצעות טרור, תוך התעלמות והפרה בוטה של הסכמי אוסלו לכל אורך הדרך. אין כל דמיון בין תשלומים אלה, שתכליתם לעודד טרור, לבין הסיוע שנותנת ישראל למשפחות שכולות שנועדו להקל על סבלם של נפגעי הטרור. יצירת השוואה בין תשלומים אלה היא לא מוסרית, ומעודדת את הפלסטינים לדבוק במדיניות עידוד הטרור שלהם, ובכך לא רק לפגוע בחפים מפשע, אלא לפגוע גם בסיכוי לקדם שלום בין הצדדים, שהוא לכאורה מטרתם של אלה העושים השוואה כזו ואלה המוכנים לקבלה.