עבור לתוכן העמוד
Menu

האיום האירופאי על ישראל והשאלה שאין עליה תשובה

שיחה משולשת עם ד"ר דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, נציג משה"ח הצרפתי והשליח לשעבר גרינבלט לקראת ה-1 ביולי • ד"ר גולד: לא ניתן לגרש ישראלים • נציג משה"ח הצרפתי: החוק הבינלאומי והעיקרון של שתי מדינות צריך לשרת • השליח לשעבר, גרינבלט: האם האיחוד האירופאי טוען שארה"ב בעצם ההכרה בירושלים ובהתיישבות כליגטימיות מפר את החוק הבינלאומי?

ארגון ELNET קיים הערב (חמישי) מפגש זום בנושא "100 שנים לוועידת סן רמו – העתיד לישראל ולפלסטינים" בהשתתפות ד"ר דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ומנכ"ל משרד החוץ לשעבר, שליח הנשיא טראמפ למזרח התיכון לשעבר, עו"ד ג'ייסון גרינבלט וכריסטוף פארנו, מנהל אזור צפון אפריקה ומזה"ת במשרד החוץ הצרפתי והשגרירה אנה אזרי, סמנכ״ל משה״ח לאירופה, זאת ברקע הכוונה הישראלית להכריז על החלת הריבונות ב-1 ביולי.

 

במרכז הדיון עמדו מספר סוגיות כגון החוק הבינלאומי, החלטות האו"ם והצעדים שהאיחוד האירופאי יבצע באם ישראל תחליט על החלת ריבונות.

איש משרד החוץ הצרפתי פארנו הדגיש בדבריו 3 קווים מנחים לאיחוד האירופי בנושא הישראלי-פלסטיני והם: החוק הבינלאומי והחלטות האו"ם, עקרון 2 המדינות החיות זו לצד זו בביטחון (הדגיש את המחויבות לביטחון ישראל) ופתרון בדרכי מו"מ של שני הצדדים. " גם ישראל וגם הפלסטינים צריכים לעמוד בחוק הבינלאומי ולכן אנחנו לא נכיר בריבונות הישראלית על שטחים שתספח ואנו מפצירים בפלסטינים להמשיך לקיים את ההסכמים", אמר השגריר והוסיף: "אם ישראל תמשיך בצעדים הללו, הם לא יעברו בשתיקה. אנחנו אמנם עדיין בשלב מוקדם, אבל חשוב שהדברים יאמרו".

 

 

 

 

מנכ"ל משרד החוץ , ד"ר דורי גולד ענה לעניין החוק הבינלאומי: "ישנם אנשים שמוכנים להישבע על התנ"ך כי הם מכירים את החוק הבינ"ל, אולם הם לא מבינים כי ישנה פרשנות שונה ליהודה ושומרון בחוק הבינ"ל. לפני 100 שנים החליטו המעצמות האירופאיות ובראשם בריטניה וצרפת כי השטח הידוע כ"פלסטינה" יוגדר כבית הלאומי של העם היהודי בהתאם לחוק הבינלאומי ולכן חשוב כאשר מדברים על חוק בינלאומי נבין שאנו מדברים ברמה שווה כלפי הצדדים".

ג'ייסון גרינבלט, שליחו של הנשיא טרמאפ ניסה להבין מפארנו האם לדעתו הקונגרס האמריקאי בהחלטתו להכיר בירושלים כבירת ישראל בשנת 1995 והחלטתו של נשיא של ארה"ב, דונלד טראמפ, להכיר בירושלים כבירת ישראל ובהתיישבות ביו"ש כחוקיות והאם לדעתו המעצמה הגדולה בעולם מפרה את החוק הבינלאומי בהתאם לכך? תשובתו של פארנו הייתה מתחמקת. והוא סיכם אותה ב: "אנחנו צריכים לדון על כך עוד".

האיום האירופאי

פארנו סירב להתייחס לצעדים שהאיחוד האירופי ינקוט במקרה של צעד ישראלי, אולם הוא הבהיר כי ישראל והאיחוד האירופי וצרפת עשו כברת דרך וכי ניתן להגדיל את שיתופי הפעולה בעתיד. הוא הבהיר כי צעד ישראלי של החלת ריבונות יוביל לצעדים מצד מדינות באירופה. פארנו קרא לפלסטינים לערוך בחירות ברשות על מנת לחדש את הקרדיט הבינ"ל. בתשובה לשאלה האם אינו חושש כי חמאס יעלה לשלטון במקרה כזה ענה כי חייבים לכבד את המשחק הדמוקרטי וכי זה סיכון שיש לקחת אותו בחשבון.

בתגובה לשאלתו של עו"ד גרינלבלט אודות חוסר המענה הצרפתי לצעדים של הפלסטינים כמו ירי טילים , תשלום למחבלים ומימון של ארגונים המתנגדים לישראל ולקיומה אמר פארנו כי צרפת יוצאת בתוקף נגד אלימות ושבה וקוראת לפלסטינים לשוב לשולחן המו"מ אולם לא ניתן לחייב את הצדדים לעשות זאת.

ד"ר גולד הבהיר כי חזון הנשיא טראמפ מדבר על 70 אחוז שנשאר בידי הפלסטיני ו-30 אחוז בידי הישראלים: "זה לא צעד חד צדדי איך שאני מפרש זאת". נשיא המרכז הירושלמי חושב כי ישראל צריכה לפתח את ערוצי הדיאלוג עם מדינות אירופה על מנת להסביר את עמדתה והבהיר: "אם מישהו חושב שניתן לסלק מאות אלפי ישראלים מהשטח הוא טועה. אירופה צריכה להבין כי כדי ליישב את הסכסוך , לא ניתן לעשות זאת כאשר הצד אחד נמצא על מיוט (הצד הפלסטיני)".

גרינלבט לא אופטימי

שליחו לשעבר של הנשיא טראמפ, עו"ד ג'ייסון גרינבלט, סיפר על ראיון שקיים מול נביל שעת' באל ג'זירה. המסקנה שלו מן הריאיון היא שלא נוכל להגיע להסכמה מול הצדדים הן בצד המשפטי והן בצד המדיני כל עוד הם אינם מכירים בכך שיש חילוקי דעות ואי הסכמה ביניהם. "שעת' האשים את ישראל ואת ארה"ב והוא לא מסוגל לקחת אחראיות ולהבין כי ההחלטות השגויות של ההנהגה הפלסטינית לאורך השנים והגישה של הקהילה הבינלאומית , האו"ם והאיחוד האירופי לא יעזרו להם. לצערי הרב אם זה ימשך כך אנחנו נדבר בזום על הסכסוך הזה עוד שנים רבות".

"זאת תהיה טרגדיה לפלסטינים ,בעיקר הצעירים שבהם המחפשים עתיד טוב. פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני לא יפתור את הבעיות במזרח התיכון ואנשים חייבים להבין זאת", אמר גרינבלט.

גרינבלט תקף את רעיון שתי המדינות וניסה להסביר את המשמעות של העניין: "איך אפשר להקים 2 מדיניות כאשר לא ניתן להחיל ריבונות פלסטינית בעזה? זה פשוט לא אפשרי. בנוסף החלה של ריבונות (המצד הפלסטיני) על כל השטח ביו"ש יכול להוביל מצב דומה לזה בעזה – ירי טילים על ישראל, מנהרות תת קרקעיות, אף מדינה לא תסכים לדבר כזה".

"אנחנו בעשרות העמודים של חזון הנשיא הגדרנו פרדיגמה – ביטחון לישראלים ובטחון ושגשוג לפלסטינים", אמר השליח לשעבר.
גרינבלט הוסיף:" אני בעד החלת הריבונות כמו שאמר מזכיר המדינה פומפאו, זו החלטה ישראלית. היא צריכה לעשות זאת בשת"פ עם הבית הלבן ובהתאם לעקרונות חזון טראמפ. ישראל צריכה להחליט והלבין מה היא מוכנה לקחת בחשבון מה תהיה תגובת העולם לצעדים שלה".