עבור לתוכן העמוד
Menu

המלחמה בעזה דרדרה את מצבה של הרש"פ ושל עבאס

מעמדו  של ארגון חמאס התחזק מאוד ברחוב הפלסטיני כתוצאה מסבב הלחימה האחרון בינו לבין ישראל ומעמד הרש"פ התדרדר לשפל חסר תקדים • גורמים בכירים בפת"ח מותחים ביקורת על יו"ר הרש"פ כי ההחלטה המוטעית שלו ללכת לבחירות ואחר כך לבטלן היא שהחלה את תהליך ההתדרדות במעמד הרש"פ

סקר דעת קהל שפירסם ב-15 ביוני מכון מחקר פלסטיני ידוע ברמאללה, בראשות ד"ר פתחי שקאקי, מעיד על המצוקה הגדולה של הרש"פ והעומד בראשה מאז מבצע "שומר החומות" ברצועת עזה.

על פי הסקר, יש עליה דרמטית בשטחי הגדה והרצועה בתמיכה בתנועת חמאס לאחר מבצע "שומר החומות" וכ-53 אחוזים מהנשאלים סבורים כי ארגון חמאס הוא שצריך להוביל את הפלסטינים. רק 14 אחוזים מהנשאלים מעדיפים את הנהגתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

Poll 80 English press release June2021

הסקר קובע  כי בעיני 77 אחוזים מהציבור הפלסטיני, חמאס הוא המנצח במלחמה האחרונה בינו לבין ישראל.

מהסקר עולה כי כשני שלישים מהפלסטינים התנגדו להחלטת עבאס לבטל את הבחירות ברש"פ, שיעור דומה טען כי הוא עשה זאת מתוך חשש מהתוצאות ולא עקב סירובה של ישראל לאפשר בחירות במזרח ירושלים כפי שהוא בעצמו טען.

גורמים בכירים בפת"ח, ממבקריו של מחמוד עבאס, אומרים כי הסקר הזה מבטא היטב את הבידוד הגובר של הרש"פ אשר טומנת את ראשה בחול כבת יענה ומתעלמת מן המציאות החדשה בשטחים.

מי אשם במציאות החדשה שנוצרה בשטחים. האם היה זה תהליך בלתי נמנע? מהן הסיבות לכישלון הרש"פ?

א. רבים בתנועת פת"ח מאשימים את יו"ר הרש"פ בהתחזקות של חמאס על חשבון כוחה של תנועת פת"ח,לטענתם, מחמוד עבאס הלך לתהליך של בחירות בשטחים בניגוד לעמדת ישראל, ארה"ב, מצרים וירדן, וגם של בכירים בפת"ח כמו חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג', ובסופו של דבר נאלץ לבטל את הבחירות לאור חששו מתבוסה בפני חמאס.

דחיית הבחירות מסמלת בעיני רבים בתנועה את הכישלון המנהיגותי הגדול ביותר של מחמוד עבאס ב-15 שנות שלטונו, אין לו שום הישגים בזירה הפוליטית הפלסטינית, מנגנוני הרש"פ מושחתים ומעוררים את זעם הרחוב הפלסטיני. אפילו את הניצחון הפלסטיני במזרח ירושלים שהביא להסרת מחסומי המשטרה מרחבת שער שכם בעיר העתיקה הביאה קבוצת צעירים שאין לה שום קשר לתנועת פת"ח או לרש"פ.

פארוק אל-קאדומי שהיה ראש המחלקה המדינית של אש"פ אמר ב-30 באפריל: "חלום הבחירות הסתיים,ההתפרקות של תנועת פת"ח היא עניין של זמן בגלל המדיניות של מחמוד עבאס."

 

ב. מאז ההכרזה של חמאס על המשוואה החדשה "עזה-ירושלים" נוהג מחמוד עבאס באדישות כלפי המאבק על ירושלים.

 

הרש"פ לא עשתה שום צעד ממשי נגד "מצעד הדגלים" בירושלים מלבד הצהרות מתלהמות באמצעי התקשורת וקריאה של הועדה המרכזית של פת"ח להתעמת עם הצועדים.

 

הרש"פ התנהגה כשחקן משנה והניחה לארגון חמאס להוביל את האירועים והמאבק על ירושלים.

הרש"פ מתמקדת בעיקר במאמצים להניח  את ידה על הכספים שיגיעו ממדינות העולם לשיקום רצועת עזה. זוהי המשימה העומדת בראש מעייניה.

 

גורמים בפת"ח אומרים כי מחמוד עבאס איננו מאמין בעקרון "המאבק  המזוין" נגד ישראל וכי הוא מעריך שהמהלך של חמאס נועד לכישלון, המקסימום שהוא מוכן לתמוך בו הינו "התנגדות עממית בדרכי שלום" והוא מעוניין מאוד בחידוש המשא ומתן עם ישראל.

 

ג. תנועת חמאס הצליחה באמצעות קמפיין תקשורתי ל"הבאיש את ריחה" של הרש"פ בעיני הפלסטינים ולהציגה כמשתפת פעולה עם ארה"ב וישראל על חשבון העם הפלסטיני, גם הטעויות של יו"ר הרש"פ שהטיל סנקציות על תושבי רצועת עזה פגעו קשות בתדמיתו.

לאן פני הדברים?

ראש ממשלת קטאר לשעבר, השיח' חמד בן ג'אסם אלת'אני קרא בחודש שעבר בחשבון הטוויטר שלו ליו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, להתפטר מתפקידו ולמסור את השלטון ל"דור הצעיר" כדי שיוביל את הפלסטינים לחוף מבטחים.

לדבריו של בן ג'אסם, בעקבות דחיית הבחירות בשטחים, "הפלסטינים חזרו לנקודת האפס".

דבריו של ראש ממשלת קטאר לשעבר זכו לכותרות באמצעי התקשורת הערביים ולתגובות אוהדות ברשתות החברתיות, אבל עבאס לא מתרגש מהן – על פי גורמים בפת"ח הוא לא מתרגש גם מהדיווחים באמצעי התקשורת הישראלית כי להערכת המודיעין הישראלי החלה "הספירה לאחור" לשלטונו של מחמוד עבאס בן ה-86 ברגע שהודיע על דחיית הבחירות בשטחים.

גורם בכיר בפת"ח אומר כי "מחמוד עבאס הוא אדם עקשן מאוד ואין לו שום בעיה ללכת נגד הזרם, בכל מקרה אין בכוונתו לפנות את כיסאו בשנים הקרובות".

גם עכשיו, בעקבות התגברות הפופולריות של חמאס בשטחים לשיא חסר תקדים מחמוד עבאס איננו מתרגש, הוא רואה את עצמו כנשיא החוקי שנבחר בבחירות דמוקרטיות לתפקידו ב-2005 ומבחינתו זה מה שקובע.

מחמוד עבאס לא מחפש מוצא שיאפשר לו לעזוב בצורה מכובדת את תפקיד יו"ר הרש"פ. יריביו בפת"ח מדמים אותו לנהג מכונית העומדת להתנגש בעוצמה בקיר, במקום לעצור הנוהג לוחץ על דוושת הדלק ומאיץ את המהירות כדי שעוצמת ההתנגשות בקיר תהייה גדולה יותר.

הערכת המצב של יו"ר הרש"פ הייתה מוטעית, הוא נפל בבור שכרה לעצמו ברגע שהכריז על הבחירות, זה היה מהלך מיותר, הנשיא טראמפ כבר הלך הבייתה ועמו תוכנית "עסקת המאה", לא היה שום צורך דחוף להכריז על הבחירות.

מחמוד עבאס לא הכשיר שום הנהגה צעירה ושום יורש פוטנציאלי, הוא רוצה שכולם יהיו תלויים בו ומוביל את מדיניות "אחריי המבול",הוא נהנה מזה שבכירי תנועת פת"ח רבים ביניהם במסגרת קרב הירושה, אין לו שום אופק מדיני וכלכלי שאותו הוא יכול להציע לבני עמו, הוא עסוק במלחמת הישרדות שאין בה שום מסר אופטימי לתושבי הגדה והרצועה.

עתה שואב מחמוד עבאס עידוד מכך שממשל ביידן וישראל רוצים לחזק את הרש"פ ואת מעמדו כמשקל נגד להתחזקות חמאס בשטחי הגדה.

הנשיא ג'ו ביידן ושר החוץ בלינקן שוחחו עמו בטלפון והבטיחו לו סיוע כספי אזרחי גדול ותמיכה מדינית שתבוא לידי ביטוי בפתיחת משרדי אש"פ בושינגטון ופתיחה מחדש של הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים.

מאידך גיסא, צה"ל נותן גיבוי בשטח למנגנוני הביטחון הפלסטינים שפועלים לסכל טרור והוא שומר על מוסדות הרש"פ מפני התקוממות אפשרית של הרחוב הפלסטיני.

 

יו"ר הרש"פ נוהג בקור רוח למרות מצבו הקשה וגילו המתקדם, הוא בטוח שינצל את המשבר לטובתו וייצא מחוזק מהעימות בין ישראל לחמאס כל עוד ארה"ב, ישראל ומדינות ערב המתונות אינן מעוניינות בהשתלטות חמאס על שטחי הגדה.