עבור לתוכן העמוד
Menu

איומי עבאס: חיסולי מתמודדים ומלחמת אחים

גורמים בפת"ח טוענים כי יו"ר הרש"פ איים לחסל פיזית פעילים של פת"ח שינסו להתמודד באופן עצמאי בבחירות לפרלמנט מחוץ לרשימה של התנועה • ההערכה בפת"ח היא שמרוואן ברגותי הוא שיכריע את גורל הבחירות ואם יתמודד באופן עצמאי, ימצא מחמוד עבאס את התירוץ המתאים לבטל את הבחירות או לדחותן

מנגנוני המודיעין של ישראל עוקבים בעניין רב אחרי הסערה הפנימית בתנועת פת"ח ואחרי עבאס על רקע הבחירות לפרלמנט הצפויות בחודש מאי שעלולה להביא לפרוץ מעשי אלימות בגדה שיערערו את יציבות הרש"פ וישפיעו גם על מצב הביטחון בשטחי יהודה ושמרון.

מדובר באיומים באלימות פיזית נגד מתנגדיו הפוליטיים שהשמיע יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בכינוס של המועצה המהפכנית של תנועת פת"ח לפני כמה ימים.

על פי פעילים שנכחו בישיבה, מחמוד עבאס הודיע בה כי הרש"פ "תטפל בכוח בכל פעיל פת"ח שינסה להתמודד בבחירות לפרלמנט באופן עצמאי מחוץ לרשימה הרשמית של תנועת פת"ח, " נפתח עליו באש חיה" אמר מחמוד עבאס.

להערכת המשתתפים בישיבה, דבריו של מחמוד עבאס כוונו לעברם של מוחמד דחלאן, מרוואן ברגותי ונביל עמרו שמתכוונים להקים רשימות עצמאיות לבחירות לפרלמנט שיתחרו מול הרשימה המרכזית של פת"ח.

דבריו של מחמוד עבאס פורסמו בכמה אתרי אינטרנט פלסטינים ובהרחבה ברשתות החברתיות, עד לשעה זו הרש"פ לא הכחישה את הדברים ולא נסוגה מהם.

עבד אלפתאח חמאיל, בכיר בפת"ח, שר ומושל בית לחם לשעבר, אישר את הדברים ואמר כי בישיבה הושמעו איומים ברצח על כל פעיל פת"ח שיתמודד מחוץ לרשימת פת"ח בבחירות לפרלמנט ואמר:

"רוח האיומים אינה עולה בקנה אחד עם הדמוקרטיה, אין מקום לאיומים בפגישה שבה נדון ההליך הדמוקרטי, זה חסר אחריות לאיים ברצח במיוחד כשמדובר בפגישה רשמית של מסגרת פוליטית".

בתנועת פת"ח חוששים כי איומיו של עבאס יביאו להתנגשויות מזויינות בין אנשי הביטחון של הרש"פ לבין פעילי השטח של יריביו הפוליטים מוחמד דחלאן ומרוואן ברגותי במחנות הפליטים ובמרכזי הערים בגדה, "עימותים כאלה עלולים להתרחב ולהגיע גם לרמה של מלחמת אזרחים" מזהיר גורם בכיר בתנועת פת"ח.

סוהא ערפאת, יצאה לאמצעי התקשורת בעקבות איומיו של מחמוד עבאס והודיעה כי "מחמוד עבאס מתכנן להתנקש בחייו של מרוואן ברגותי".

גורמים בפת"ח מסרו כי פעיליו של מרוואן ברגותי בשטחי הגדה הצטיידו בחודשים האחרונים בכמויות גדולות של נשק לקראת ריצה עצמאית של מרוואן ברגותי בבחירות. גם מוחמד דחלאן צייד בשנים האחרונות את מעוזיו במחנות הפליטים בצפון הגדה בכלי נשק רבים שנקנו בשוק השחור של ערביי ישראל וגם הוברחו מירדן.

הדברים שאמר מחמוד עבאס ולא הוכחשו על ידו הם מסוכנים מאוד, הם מעידים על המצוקה הפוליטית הגדולה שבה הוא נמצא ואת חששו מהפסד בבחירות וניצחון של תנועת חמאס כפי שקרה בשנת 2006.

דבריו פותחים פתח לתרבות פוליטית אלימה, "הגענו למצב שהכדור הוא הפתרון למחלוקות פוליטיות במפלגת השלטון וזה מדרון מסוכן מאוד" אומר בכיר בתנועת פת"ח, הבעיה היא שבכירי פת"ח חוששים ממחמוד עבאס שמא לא ישבץ אותם ברשימת המועמדים של פת"ח לבחירות לפרלמנט ולכן אף אחד לא יוצא בגלוי נגד דבריו ומגנה אותם.

כשראש הפירמידה הפוליטית של תנועת פת"ח נותן אור ירוק לאלימות פוליטית ולרשותו עומדים כ-30 אלף אנשי ביטחון חמושים בשטחי הגדה, הדבר מדאיג מאוד גם את ישראל.

מרוואן ברגותי יכריע את גורל הבחירות

ככל שנוקף הזמן, גוברת ההערכה בתנועת פת"ח כי מרוואן ברגותי, המרצה עונש של 5 מאסרי עולם הוא שיכריע את גורלן של הבחירות הפלסטיניות.

ברגותי הפך מתוך הכלא הישראלי לאיום הפוליטי הגדול על מנהיגותו של מחמוד עבאס. בכירים בתנועה מעריכים כי אם מחמוד עבאס יגיע למסקנה שברגותי מתכנן לרוץ ברשימה עצמאית בבחירות לפרלמנט בחודש מאי ולהתמודד מולו בבחירות לנשיאות בחודש יולי הוא יחפש דרך ותירוצים לבטל את הבחירות.

על פי גורמים בפת"ח, נאצר אלקידווה, אחיינו של יאסר ערפאת, מתכוון לרוץ יחד עם מרוואן ברגותי ברשימה עצמאית בבחירות לפרלמנט, ושוקל גם הוא להתמודד מול מחמוד עבאס בבחירות לנשיאות.

סקר של המכון הפלסטיני למחקרים מדיניים שנערך לפני כמה ימים מגלה כי מרוואן ברגותי זוכה לתמיכה של 61 אחוזים בקרב הציבור הפלסטיני בשטחים והוא גובר במירוץ לתפקיד יו"ר הרש"פ על מחמוד עבאס ועל אסמעיל הניה.

ברגותי זועם על מחמוד עבאס ולטענת מקורביו היה זה יו"ר הרש"פ שטירפד את שחרורו במסגרת "עסקת שליט" וגם דאג להכשיל את שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים שברגותי הוביל בבתי הכלא בישראל פני 3 שנים.

מתנגדיו של מחמוד עבאס בתנועת פת"ח טוענים כי ישראל מנסה לעזור לו להיבחר מחדש לתפקיד, לדבריהם ישראל אישרה לבכיר פת"ח ג'בריל רג'וב להיכנס בימים הקרובים לבית הכלא הישראלי שבו כלוא ברגותי כדי לנסות ולשכנעו לרוץ ברשימה מאוחדת עם פת"ח בבחירות לפרלמנט ולוותר על ההתמודדות מול מחמוד עבאס בבחירות לנשיאות.

לדבריהם, ג'בריל רג'וב מביא עמו הבטחה מיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כי יפעל אצל הנשיא ביידן כדי להביא לשחרורו מהכלא וכי הוא ימנה אותו לראש סיעת פת"ח בפרלמנט החדש.