עבור לתוכן העמוד
Menu

רצועת עזה מתקשה להשתקם מנזקי המלחמות

רצועת עזה עדיין מלקקת את פצעיה מסבב הלחימה האחרון עם ישראל, המדינות התורמות מסרבות להעביר כספים לשיקום הבתים שנהרסו במלחמות האחרונות • ארגון חמאס לוקח זאת ברצינות במערכת קבלת ההחלטות שלו, אולם הג'יהאד האסלאמי ממשיך לאיים על ישראל בסבב לחימה נוסף

רצועת עזה מתקשה להתאושש מהנזקים של שני סבבי הלחימה האחרונים במבצע "שומר החומות" במאי 2021 ומנזקי סבב הלחימה האחרון הנקרא מבצע "עלות השחר".

זהו נתון שארגון חמאס , שהוא הריבון ברצועה, לוקח כשיקול חשוב במערכת קבלת ההחלטות שלו לגבי הסלמה ביטחונית אפשרית עם ישראל בעוד ארגון הג'יהאד האסלאמי פועל על פי שיקולים אחרים במערכת קבלת ההחלטות שלו ובראשם קבלת הנחיות ישירות מ"ממשמרות המהפכה" באיראן על פי האג'נדה האזורית שלהם.

הג'יהאד האסלאמי מודע היטב  לכעס ברחוב העזתי כלפיו על סבב הלחימה האחרון והוא מנסה לשפר כעת את מעמדו.

הג'יהאד האסלאמי החל לחלק סיוע חומרי לתושבים שנפגעו בסבב הלחימה האחרון ונותרו ללא בתים, הוא מחלק להם שמיכות, בגדים וכלי בית שונים עד שגופי הסיוע הבינלאומיים יתחילו את הטיפול בהם.

הסיוע הוא בכסף שמגיע מאיראן והוא כולל גם את משפחותיהם של אלה שנהרגו או נפצעו כתוצאה מירי רקטות של הג'יהאד האסלאמי  שבעקבות תקלות טכניות נפלו בשטח הרצועה והרגו פלסטינים חפים מפשע.

הג'יהאד האסלמי מממן גם את התרופות לאלה שנפצעו מהרקטות שלו וגם משלם כסף לבעלי הבתים שנפגעו באופן חלקי.

מבצע "עלות השחר" של צה"ל נגד הג'יהאד האסלאמי ברצועה הגביר את  המצוקה של רצועת עזה שעדיין לא התאוששה מהמלחמה במאי 2021.

עשרות בתים נהרסו הפעם ועוד מאות בתים אחרים נפגעו באופן חלקי, ברצועה יש עוד מאות בתים מהמלחמות הקודמות שעדיין לא שוקמו שלא לדבר על מגדלי המגורים שנהרסו ב-2021.

על פי נתונים של משרד הבינוי של חמאס ברצועת עזה, בסבב הלחימה האחרון נהרסו לגמרי 22 בתים, עוד 77 בתים נפגעו באופן חלקי ואינם ראויים למגורים ועוד 1908 בתים נפגעו קלות אך ניתן לגור בהם.

במהלך מבצע "שומר החומות" במאי 2012 הרס צה"ל 7 מגדלים ברצועת עזה במסגרת המדיניות של הרתעת ארגוני טרור מירי רקטות לעבר הערים הראשיות בישראל.

למעשה צה"ל המשיך את המדיניות שהחלה במבצע "צוק איתן" ב-2014 שבה הרס לראשונה 10 רבי קומות שבהם היו גם דירות מגורים, גורמי ביטחון בישראל טוענים כי הריסת המגדלים במהלך מבצע "צוק איתן" זירזה את סיום המלחמה והורידה את חמאס מהדרישה שלו לסיים את המצור הישראלי על הרצועה כתנאי להפסקת האש.

מאז מבצע "שומר החומות" חלף זמן רב ובנייתם של המגדלים שנהרסו נראית רחוקה מתמיד, הם נמצאים בתחתית רשימת העדיפויות של המדינות התורמות, המגדלים נחשבים ל"פרוייקטים כלכליים" ולא לבתי מגורים, למרות שגרו בהן מאות משפחות, על פי גורמים ברצועה, במלחמה נהרסו 450 דירות מגורים בתוך המגדלים שבהן התגוררו 3,000 בני אדם.

בשיקום הבתים ברצועה עוסקות מצרים וסוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם (אונר"א), קצב השיקום הוא איטי מאוד וארגון חמאס ביקש ממצרים להאיץ את הקצב. על פי ההערכות של אונר"א שיקום הבתים שנהרסו במלחמה במאי 2021 יהיה רק בשנה הבאה.

על פי הנתונים של משרד הבינוי של חמאס ברצועה ישנם כ-1300 בתים שנהרסו במלחמות הקודמות שאין תקציב לשקם אותם מחדש.

מדובר בתקציב של 56 מיליון דולר.

המדינות התורמות הבטיחו אחרי מבצע "צוק איתן" לשקם את הרצועה בסכום של 5 מיליארד דולר, בפועל נקבעה תוכנית לשיקום ב-3.9 מיליארד דולר אך מה שהגיע בפועל לרצועה הוא סכום של 900 מיליון דולר בלבד.

רוב המדינות התורמות אינן עומדות בהבטחותיהן לפלסטינים ברצועת עזה, הן רואות שהכספים שהן העבירו יורדים לטימיון  וארגוני הטרור ממשיכים לצאת לסבבי לחימה נוספים נגד ישראל מרצועת עזה למרות ההרס הרב.

למרות הקשיים הרבים לשקם את רצועת עזה מנזקי המלחמות, ארגון הג'יהאד האסלאמי ממשיך לאיים על ישראל בסבב לחימה נוסף מרצועת עזה אם לא ישוחרררו מהכלא שני פעיליו בסאם א-סעדי וח'ליל אלעוואוודה.

מצרים וחמאס מנסים להוריד אותו כעת מהעץ, שני הפעילים שלו לא ישתחררו בקרוב ובחמאס מבינים עכשיו שסבב לחימה נוסף רק יגרום נזק וסבל לתושבי הרצועה, זו הייתה אחת הסיבות העיקריות לכך שחמאס נמנע מלהשתתף בלחימה נגד ישראל בסבב  האחרון.