עבור לתוכן העמוד
Menu

קופרווסר: "אין שום ספק כי טהראן יזמה את האירוע"

תא"ל במיל. קופרווסר מעריך כי האירוע האחרון יכול להזיק לאיראן

בשיחה באתר וואלה עם יעקב איילון מעריך תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה כי "המהלך האיראני יכול לחזור אליה כ'בומרנג' בסופו של דבר". להערכתו של קופרווסר, עצם התעוזה האיראנית לבצע מהלך של הפרת ריבונות של ישראל, מתוך עומק שטחה של סוריה, וכל זאת בלי תיאום מלא של הרוסים, מהווה מהלך שהאיראנים והרוסים יצטרכו לשבת ולחשוב כיצד מתמודדים עימו. "אין שום ספק כי טהראן יזמה את האירוע", מציין.

"האיראנים הם בעצם אילו שמנהלים את ההצגה בסוריה והרוסים צריכים להיות מודאגים מכך", אומר קופרווסר. את המהלך הנוכחי של איראן מנתח כסוג של רצון לעלות מדרגה לאחר שנואשו מן הניסיונות שלהם להרתיע את ישראל ולמנוע מהם את ההגמוניה בסוריה ובלבנון. מסר נוסף אותו איראן מבקשת להעביר במהלך הזה, לטענתו של מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגים לשעבר, הוא לארה"ב ומדינות המפרץ – "אל תתעסקו אתנו, כי המחיר הוא כבד מדי", בעיקר בסוגית הגרעין.

"הודעת ארה"ב כי היא תומכת בישראל היא עוד כלי בדרך לעיצוב סוריה ביום שאחרי מלחמת האזרחים ועל כך המאבק כעת", אומר קופרווסר. הדברים הללו בנוסף לידיעות על שימוש בנשק כימי מביאות את ארה"ב של טראמפ לנסות ולבדל את עצמם ממשל אובאמה, מעריך קופרווסר ולכן לא בטוח כי ארה"ב נטשה לחלוטין את המגרש הסורי.

נקודה חשובה לא פחות אומר קופרווסר של המהלך האחרון הוא שעוצמת התגובה הישראלית למהלך נרשמה והורגשה היטב בערב הסעודית ומדינות המפרץ . אותן מדינות, אומר קופרווסר, מבינות כי ישראל היא היחידה באזור שמוכנה לפעול ולהתמודד מול ההגמוניה האיראנית.

רקע לאירוע

מסוק קרב יירט בשבת מל"ט איראני שחדר לשטח ישראל מסוריה. בתגובה לחדירה תקף חיל האוויר את האתר שממנו הופעל המל"ט, כך מסר מדובר צה"ל. במהלך התקיפה בסוריה, באזור תדמור, נפתחה אש נ"מ לעבר כלי הטיס ומטוס F-16 החל בנטישה, ככל הנראה כתוצאה מהירי. כלי הטיס התרסק בקיבוץ הרדוף שבעמק יזרעאל והטייסים נפצעו, אחד מהם במצב קשה ומצבו משתפר השני קל.

בגל תקיפות נוסף בסוריה, בתגובה לתקרית החריגה, הופצצו 12 מטרות שונות, בהן מחסנים איראניים. לפי צה"ל, הייתה זו מתקפה רחבת היקף נגד מערך ההגנה האווירי הסורי והופצצו מערכות SA-5 ו-SA-17. עשרים טילי נ"מ נורו לעבר מטוסי חיל האוויר במהלך גל התקיפה הבוקר, מה שגרם להפעלת אזעקות ביישובי הצפון. שרידי מטוס הקרב נפלו ברדיוס של כשמונה ק"מ.

"צה"ל פועל בנחישות כנגד ניסיון ההתקפה האיראנית, הסורית והפרת הריבונות הישראלית, ונמצא במוכנות למגוון תרחישים וימשיך לפעול על פי הצורך ככל שיידרש", נמסר. "איראן משחקת באש וגוררת את האזור להרפתקה שהיא לא יודעת איך תסתיים". מסר דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס.

סוריה הכחישה כי המל"ט חדר לשטחה של ישראל וטענו כי הוא עסק בפעולות מודיעין אחרי לוחמי דאעש ברחבי המדבר הסורי. הם איימו "השלכות חמורות" לתקיפות.