עבור לתוכן העמוד
Menu

פתיחת הר הבית: הפלסטינים מחדשים את קמפיין "השחר הגדול"

מתחם הר הבית נפתח הבוקר מחדש לתפילת מוסלמים וביקורי ישראלים לאחר סגירה ממושכת בגלל הקורונה • הפלסטינים זועמים על ירדן שהסכימה לסגירת המתחם ונערכים לחדש את קמפיין "השחר הגדול", המתיחות גוברת גם לקראת הסיפוח הצפוי

מתחם הר הבית בירושלים נפתח הבוקר לתפילה של מוסלמים וגם לביקורי ישראלים לאחר שהיה סגור במשך 69 ימים בגלל מגיפת הקורונה.
המתחם נפתח באישור משרד ההקדשים הירדני לאחר שמשטרת ירושלים הגיעה להבנות עם מועצת הווקף המוסלמי, ההבנות אינן כוללות את הגבלת מספר התפללים המוסלמים במקום, אך מועצת הווקף התחייבה לשמור על ההגבלות כדי למנוע את התפשטות נגיף הקורונה.

מאחורי הקלעים פעל המל"ל הישראלי מול ארמון המלוכה הירדני להשיג את ההבנות על פתיחת המתחם.

האווירה במתחם הר הבית ובמזרח ירושלים מתוחה מאוד בגלל האירוע אתמול שבו נהרג בשוגג על ידי שוטרי משמר הגבול צעיר פלסטיני בשם איאד חלאק, בעל צרכים מיוחדים, באזור שער האריות במזרח ירושלים, המשטרה תיגברה את כוחותיה במזרח ירושלים והגבירה את הכוננות.

איראן עוקצת את ארה”ב בעקבות המהומות: “תנו להם לנשום”

ביטוי למתיחות הזו נתן השיח' מוחמד חוסיין, המופתי של ירושלים שהזהיר הבוקר מפרוץ "מלחמת דת קרובה" אם תמשיך ישראל ב"תקפות" על מסגד אלאקצא ועל מערת המכפלה בחברון.

 

\

בסוף השבוע עצרה המשטרה את השיח' עכרמה צברי, ראש המועצה המוסלמית העליונה ודרשן מסגד אלאקצא, בחשד להסתה, הוא שוחרר אחרי חקירה וקיבל צו הרחקה לשבוע ממתחם הר הבית, כמו כן נעצרה והורחקה מממתחם הר הבית הנאדי אלחלוואני, אחת הפעילות של ארגון "אלמוראבטאת" שהוצא מחוץ לחוק בגלל פעילותו העויינת במתחם הר הבית.

זעם על ירדן

הפלסטינים זועמים על ירדן שהסכימה לכך, בהבנות חשאיות עם ישראל, שמסגד אל אקצא יסגר לתפילה בגלל סכנת הקורונה, לטענתם, מדובר בתקדים מסוכן הנותן לישראל סמכות במתחם הר הבית, במהלך תקופת הסגירה נכנסו למתחם הר הבית רק עובדי הווקף המוסלמי באישור ובפיקוח משטרת ישראל.
כך נוצר מצב שבמשך חודש ראמדאן התפללו במסגד אלאקצא רק עובדי הווקף והציבור המוסלמי נותר בחוץ.

הפלסטינים במזרח ירושלים מתרעמים על כך שלישראלים ניתן "מעמד שווה" בהר הבית והמתחם נפתח לתפילת מתפללים מוסלמים בתנאי שבמקביל יאושרו ביקורי ישראלים במתחם, הזעם על ירדן גובר וגם ההאשמות כי היא נכנעת ללחצי ישראל ,מוחקת את הישגי משבר המגנומטרים בהר הבית ב-2017 ומכרסמת במעמדה כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים.

מבחינת הפלסטינים, העובדה שמסגד אלאקצא היה סגור במשך יותר מחודשיים ימים היא הישג לישראל שמחזק את תדמיתה כי היא הריבון בהר הבית ומאפשר לה לקדם את תוכניותיה לבצע חלוקה של מתחם הר הבית כפי שעשתה במערת המכפלה בחברון, לכן הוחלט בפת"ח ובחמאס לחדש את קמפיין "השחר הגדול", הקמפיין הקורא לתפילות שחר המוניות במסגד אלאקצא ובמערת המכפלה בחברון, שנפסק בגלל מגיפת הקורונה.

החשש להסלמה

המתיחות הגוברת בין ישראל לרש"פ וירדן על רקע כוונות ישראל לקדם סיפוח של שטחים בגדה בשבועות הקרובים והפסקת התיאום הביטחוני בין ישראל לרש"פ מגבירים את החשש להסלמה ביטחונית בהר הבית.

ירדן והרש"פ השתמשו בעבר במסגד אלאקצא כגפרור שמצית תבערה גדולה במזרח ירושלים ובשטחי הגדה ולא מן הנמנע שישתמשו בו שוב כדי להביא להפרות סדר גדולות לקראת ההחלטה הישראלית על הסיפוח.

במזרח ירושלים פועל "גרעין קשה" פלסטיני שמסית נגד ישראל,מתסיס את השטח ומנסה לפגוע בריבונות ישראל בהר הבית ובמזרח העיר.
ה”גרעין הקשה” הפלסטיני מהאישים הבאים:

א. אנשי דת מוסלמים: השיח’ עכרמה צברי ראש המועצה המוסלמית העליונה ודרשן מסגד אלאקצא, שיח’ עבד אלעט’ים סלהב, ראש מועצת הווקף וסגנו השיח’ נאג’ח בכיראת.

ב.עדנאן ע’ית’ מושל מחוז ירושלים

ג.פאדי אלהדמי השר לענייני ירושלים

ד.פעילי פת”ח בכירים: בילאל א-נטשה ראש הועידה העממית של פת”ח, שאדי מטור מזכ”ל פת”ח, נאצר קוס ראש מועדון האסיר הפלסטיני, אחמד אלעבאסי מזכ”ל פת”ח בסילואן

לקראת הסיפוח הצפוי של שטחים בגדה ונוכח החרפת היחסים עם הרש”פ שמתבטאת כרגע בהפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל, אך עלולה גם להתפתח לביטול מלא של הסכמי אוסלו ואינתיפאדה שלישית בשטחים, ישראל חייבת להקשיח את מדיניותה כלפי “הגרעין הקשה” הפלסטיני במזרח ירושלים שהוא היוזם, המסית והמערער את היציבות הביטחונית במזרח ירושלים ופוגע גם במרקם חיי היום יום של התושבים הפלסטינים עצמם שרוצים שקט ופרנסה בישראל.

הגיע הזמן שהדרג המדיני יטפל ביד קשה בקומץ של פעילים בכירים של פת”ח במזרח העיר שפועלים לערער את היציבות הביטחונית והריבונות הישראלית.

בסך הכל מדובר ב-5 או 6 פעילים בכירים של פת”ח שגירושם מירושלים לרמאללה לתקופה ממושכת יביא לרגיעה ביטחונית משמעותית במזרח העיר ויחזק את ההרתעה הישראלית.