עבור לתוכן העמוד
Menu

פסגה בטהרן: לא רק מל"טים – בדרך לשת"פ מודיעיני רוסי-איראני?

פסגת רוסיה-איראן-טורקיה שתערך מחר בטהרן עומדת בצילה של מלחמה באוקראינה וכן ברצון הטורקי לבצע מבצע בשטח סוריה הנמצא תחת חסות רוסית • על הפרק עסקת מל"טים רוסית - איראנית וכן הסכם ראשון מסוגו - שת"פ מודיעיני וסייבר

ב-19 ליולי צפויה פגישת פסגה בטהראן בין נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נשיא איראן, ראיסי ונשיא טורקיה טאיפ ארדואן. ברקע המלחמה באוקראינה, המלחמה בסוריה ועסקאות נשק בין טהראן למוסקבה, דבר עליו הצביע מזכיר המדינה, בלינקן השבוע.

הפסגה ביום שלישי מגיעה כאשר נשיא טורקיה ארדואן איים לפתוח במתקפה חדשה בצפון סוריה נגד חמושים כורדים. ראיסי, כבר הזהירה כי כל פעולה צבאית טורקית בסוריה עלולה "לערער את היציבות באזור".

פסגת טהראן גם תאפשר לארדואן לקיים את פגישתו הראשונה עם פוטין מאז פלשת רוסיה לאוקראינה בפברואר.

"העיתוי של הפסגה הזו אינו מקרי", אמר האנליסט הרוסי ולדימיר סוטניקוב ל-AFP.

"טורקיה רוצה לבצע 'מבצע מיוחד' בסוריה בדיוק כפי שרוסיה מיישמת 'מבצע מיוחד' באוקראינה", אמר.

טורקיה פתחה בגלי התקפות על סוריה מאז 2016, כשהן מכוונות למיליציות כורדיות כמו גם לקיצונים של ארגון דאעש וכוחות הנאמנים לנשיא סוריה בשאר אל-אסד.

סינאן אולגן, חוקר אורח בקרנג'י אירופה המתמחה במדיניות החוץ הטורקית, אמר כי אנקרה רוצה את ברכתן של מוסקבה ואיראן לפני תחילת פעולתה.

"זה חשוב במיוחד מכיוון ששני אזורי היעד הפוטנציאליים נמצאים בשליטה של ​​רוסיה, וטורקיה רוצה להיות מסוגלת להשתמש במרחב האווירי… כדי למזער את הסיכונים", אמר.

לאיראן "יש גם נוכחות עקיפה באזור באמצעות מיליציות שיעיות שבהן היא שולטת", אמר אולג'ן.

בסופו של דבר, ארדואן מקווה לקבל "אור ירוק" מפוטין ורייסי, הוא הוסיף.

רוסיה כבר הביעה תקווה שטורקיה "תימנע" מלתת תקיפה על סוריה.

איראן, ששר החוץ שלה חוסיין אמיר-עבדולהיאן ביקר בשבועות האחרונים הן באנקרה והן בדמשק, קראה גם היא להיזהר.

 

בדרך לשת"פ מודיעיני וסייבר עם רוסיה?

ממשלת איראן שלחה הצעת חוק לפרלמנט לאשר את קווי המתאר של הסכם שיתוף פעולה עם רוסיה לאבטחת סייבר של מידע ומודיעין, כך מדווח אתר החדשות Rouydad 24.

בדווח נכתב כי ההצעה נשלחה ושני מחוקקים ביקשו את חוות דעת אודותיו. ככל הנראה, ההצעה אומצה על ידי הממשלה במאי, והיא שנלחה לאחרונה המזכר קצר לפרלמנט על מנת לקבל את ברכתו.

אלירזה פקפטרת, מחוקק משיראז, טענה בראיון ביום שבת [16 ביולי] ל-Roydad 24 כי "איראן היא מעצמת על לא קטנה מרוסיה". הוא אמר שטהרן צריכה להתמודד עם מוסקבה על בסיס שוויון ולתת לה תמורה שווה לדברים אותה היא מקבלת . עוד הוסיפה כי הממשלה צריכה גם לשמור על מידע רגיש, בין אם ביחס לרוסיה או לכל מדינה אחרת.

הצעת החוק מתייחסת ל"מידע", אבל המונח הפרסי etela'at  יכול להיות גם "מידע" וגם "מודיעין".

ההסכם המוצע פורסם לקראת ביקורו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בטהרן בשבוע הבא.

המחוקק האיראני אלירזה פקפטרת. ללא תאריך
המחוקק האיראני אלירזה פקפטרת. ללא תאריך

 

ההסכם עם רוסיה נועד גם להקל על "השקעה בתשתית של אבטחת מידע", וכן להרחיב את שיתוף הפעולה בתחומי האבטחה והחלפת מידע/מודיעין.

הדיון בשיתוף פעולה ביטחוני ושיתוף מידע עם רוסיה מהווה נקודת מפנה בעמדתה של איראן בנושא. במשך שנים רבות טהרן מתעקשת על סודיות המידע שלה. לפי Rouydad24, המבקרים טוענים שהצעת החוק מראה את היקף ההסתננות הרוסית לממסד האיראני.

פקפטרת אמר: "אנחנו עדיין מחויבים למוטו 'לא מזרח, לא מערב', ולכן שיתוף הפעולה שלנו עם רוסיה צריך להתקיים בתנאי שהסודות הביטחוניים של איראן לא ייפלו בידי מדינות אחרות".

הוא טען כי הפרלמנט רגיש באותה מידה לחילופי הדברים של איראן עם מדינות אחרות ואין הבדל בהקשר זה בין רוסיה למדינות אחרות.  לא נאפשר שום הסתננות", התעקש.

בינתיים, המחוקק ה'רפורמי' מסעוד פז'קיאן אמר שהוא לא מודע לפרטי הצעת החוק, "עם זאת, אני בטוח שכל מדינה עוקבת אחר האינטרסים שלה. אם רוסיה תבוא אלינו, זה לטובתה. הפוליטיקאים שלנו צריכים להתחשב באינטרסים של איראן ולא לאפשר לצד השני לעשות מה שהוא רוצה".

כשנשאל אם זה נוגד את המוטו של "לא מזרח ולא מערב", אמר פז'קיאן: "התרחקנו מהמדיניות הזו מזמן. שחררנו את המערב ועכשיו אנחנו חלק מהמזרח".