עבור לתוכן העמוד
Menu

סקר בארה"ב: כ-35% מהצעירים מאמינים לטענות של חמאס

בעקבות פרסום המסמך של חמאס שמנסה לתקן את תדמיתו הרצחנית, סקר חדש שנערך בארה"ב בדק האם הציבור האמריקאי מאמין לטענות השקריות של הארגון. הממצאים מעלים פער דורי בקרב הציבור האמריקאי – כ-35% בקרב הצעירים לעומת 25% מבין המבוגרים יותר

לאחר יותר מ-100 ימי לחימה מאז טבח השבעה באוקטובר, בחר חמאס להוציא מסמך רשמי, בשתי שפות, ערבית ואנגלית, כדי לפנות אל דעת הקהל הבינלאומית ולנסות לתקן את תדמיתו הרצחנית. סקר חדש, שנערך בהובלת ד"ר יצחק מנסדורף מהמרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה (JCPA), מעלה כי כ-35% מהצעירים בארה"ב תומכים בטענות של חמאס בעקבות פרסום המסמך. לפי הממצאים, שפורסמו היום, תמיכה זו ניכרת גם בין אלה המגדירים עצמם תומכי ישראל במלחמה בעזה (כ-20%).

הסקר החדש, שנערך בקרב 530 אזרחים אמריקאים בגילאי 18-65, התבסס על ציטוטים מתוך המסמך שפרסם חמאס כדי לבדוק את רמת התמיכה בקרב הציבור בארה"ב בטענות הארגון. בעוד שסקרים קודמים שנערכו בארה"ב במהלך המלחמה הראו כי רוב האמריקאים תומכים בישראל, הממצאים החדשים מעידים כי חלק משמעותי באוכלוסייה מאמץ טענות פרו-פלסטיניות השוללות או ממזערות את הפגיעה המכוונת של חמאס באזרחים, אונס נשים וחטיפת בני ערובה ישראלים. "בסקר הנוכחי, אמרנו לנשאלים במפורש כי הטענות מיוחסות ישירות לחמאס והם אף קיבלו קישור למסמך המלא של ארגון הטרור באנגלית", מסביר ד"ר מנסדורף, המתמחה בפסיכולוגיה פוליטית, ומוסיף: "מטרת המחקר הייתה לבדוק האם הידיעה כי הטענות מיוחסות ישירות לחמאס, שהוגדר באופן רשמי כארגון טרור הן על ידי ארה"ב והן על ידי האיחוד האירופי, תשפיע ואולי תשנה את דעותיהם של אזרחים שנוטים להאמין לטענות פרו-פלסטיניות".

הממצאים מגלים תמיכה רחבה בקרב הציבור האמריקאי בטענות השקריות של חמאס, אף כי קיים פער ברמת ההזדהות איתן ביחס לגיל הנשאלים: עבור המשתתפים מתחת לגיל 45, התמיכה בטענות הכוזבות נעה בין 27-35%, בעוד שבקרב הנשאלים מעל גיל 45 – התמיכה נמוכה יותר ונעה בין 15-25% בלבד. עוד עולה מהממצאים כי בקרב הצעירים בארה"ב, 25% הסכימו עם הצהרת חמאס לפיה האזרחים הישראלים החטופים בעזה מטופלים "באופן חיובי ואדיב" (לעומת 16% בלבד מבין המשתתפים המבוגרים). בהתייחס לטענות חמאס כי לא בוצעו מעשי אונס מכוונים בנשים ישראליות, 27% בקרב האמריקאים מתחת לגיל 45 הסכימו לקבל את טענות הארגון, בדומה ל-17% בקרב הנשאלים המבוגרים יותר. זאת ועוד, נמצא כי גם בקרב אלה המגדירים עצמם תומכי ישראל קיימת אמונה בטענות הארגון, כאשר כ-20% הביעו תמיכה בנרטיב שלהם.

לטענת ד"ר מנסדורף, ממצאי המחקר מעידים פער דורי ביחס לתמיכה בחמאס, כאשר קיימת תמיכה גבוהה יותר בחמאס ובטענותיו בקרב אזרחי ארה"ב מתחת לגיל 45. "מתוך ידיעה ברורה שהטענות מבטאות מדיניות רשמית של ארגון טרור, אנחנו עדיין רואים תמיכה בטענות חמאס בארה"ב", מסכם החוקר, ומדגיש: "המחקר הנוכחי לא רק מאשרר מחקרים קודמים, הוא אף מוכיח שגם התומכים בישראל כבר החלו לפקפק באופן כללי בכוונות שלנו ומוכנים לקבל את טענות כוזבות. זוהי עדות נוספת לאתגרים העומדים בפני ישראל במלחמה הפסיכולוגית של הקבוצות הפלסטיניות". לדבריו, יש צורך במחקרים נוספים על מנת להבין לעומק את התמיכה הזו בטענות שווא בקרב הציבור שתומך בצד הישראלי במלחמה.