עבור לתוכן העמוד
Menu

חיזבאללה משחק בגז ולא מתחשב בלבנון

חזבאללה שיגר שלושה כטב"מים  לעבר אסדת הגז "כריש" במהלך שנועד לשגר מסרים לישראל, לארה"ב ולתושבי לבנון. • ארגון הטרור מנסה למצב את עצמו כמגן אוצרות הטבע של לבנון

על פי גורמים מדיניים בכירים בירושלים, ישראל שומרת לעצמה את הזכות להגיב על הפרובוקציה של חיזבאללה, אשר שיגר 3 כטב"מים בלתי חמושים לעבר אסדת הגז "כריש" לפני כמה ימים, בזמן ובמקום המתאימים לה, כאשר נלקחת בחשבון גם הבקשה של ממשל ביידן להימנע מהסלמה לקראת ביקורו באזור במחצית החודש.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

הכטב"מים של חיזבאללה היו מסוגים שונים, הם לא היו חמושים בחומרי נפץ אלא במצלמות ומשימתם המבצעית היתה לאסוף מודיעין, לישראל היה מידע מודיעיני מוקדם על הכוונה לשגרם והיא עקבה באמצעים שונים אחרי מסלול הכטב"מים עד להחלטה ליירטם, היירוט היה מוצלח ביותר.

מבחינה מודיעינית ומבצעית הייתה זו הצלחה לישראל, בעיקר לקראת ביקור ביידן שבו תידון הקמת ברית הגנה אווירית ישראלית-ערבית נגד כטב"מים וטילים בליסטיים של איראן ושלוחותיה.

חיזבאללה מעלה את סף העימות עם ישראל

הפלת הכטב"מים של חיזבאללה על ידי צה"ל אמורה לעודד את מדינות ערב שיהיו שותפות בברית הזו מכיוון שלישראל יש יכולות מודיעיניות ומבצעיות לאיתור ויירוט כטב"מים וכדאי להיכנס לברית כזו עמה במיוחד נוכח התקפות הכטב"מים של המורדים החות'ים בסעודיה ובאיחוד האמירויות וההתקפות הכטב"מים של המליציות הפרו איראניות על מטרות בסוריה ובעיראק.

ישראל הגישה תלונה לארה"ב, המתווכת בין ישראל ללבנון בנושא המחלוקת על המים הכלכליים, כי חיזבאללה מנסה לחבל במשא ומתן בעוד המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין מנסה למצוא פתרון למחלוקת על שדה הגז "כריש".

ממשלת לבנון מודאגת מההשלכות של הפרובוקציה של חיזבאללה,היא חוששת מהסלמה ומטרפוד המשא ומתן החשוב שיאפשר בסופו של דבר ללבנון הכנסות ענק והתאוששות כלכלית. שר החוץ הלבנוני עבדאללה בו חביב נועד אתמול עם ראש הממשלה הלבנוני מיקאתי ופירסם הודעת גינוי לשיגור הכטב"מים מבלי להזכיר את חיזבאללה:

" הפעולה בלתי מקובלת וכל צעד מחוץ למסגרת הדיפלומטית ולמשא ומתן חושף אותו לסיכונים מיותרים. אנו מחדשים את תמיכתנו במאמציו של המתווך האמריקני להגיע לפתרון שישמור על מלא הזכויות של לבנון ועל כל הצדדים לשאת באחריות הלאומית", נאמר בהודעה.

צה"ל ערוך היטב להגן על אסדת כריש בכל האמצעים האפשריים אבל ישראל איננה מעוניינת בעימות אלא במציאת פתרון שיאפשר את תחילת העבודות של הקידוח בשדה הגז ב"כריש", גם לבנון מעוניינת בכך.

הכתובת הייתה על הקיר זמן רב, ארגון חיזבאללה מנסה למצב את עצמו כמגן אוצרות הטבע של לבנון מול ישראל וארה"ב.

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" דיווח ב-4 ביולי כי כבר לפני כמה שבועות אמר חסן נצראללה:

" המטרה היא למנוע מהאויב להתחיל בהוצאת הנפט והגז משדה "כריש", האויב צריך להמתין לתוצאות המשא ומתן, יש לנו את היכולת  למנוע את העבודות בשדה "כריש", האויב לא יוכל להגן על האסדות ועל הספינה, מספיק שנשגר כטב"מים.

ההתנגדות לא תעמוד חסרת אונים בפני הגניבה מלבנון של אוצרותיה, כל האופציות פתוחות בפנינו".

 

מה רצה להשיג חיזבאללה?

שיגור הכטב"מים על ידי חיזבאללה לאזור שדה הגז הטבעי "כריש" נועד להשיג כמה מטרות מבחינת הארגון:

א.העברת מסר אזהרה לישראל-יש לנו את היכולת המבצעית למנוע מישראל הפקת גז ונפט משדה "כריש".

ב.שיגור מסר לארה"ב-אנו רוצים להשפיע על המשא ומתן שמוביל המתווך עמוס הוכשטיין והוא חייב להתחשב בעמדתנו אחרת נטרפד את המשא ומתן באמצעות הסלמה ביטחונית.

ג.מסר לאזרחי לבנון- חיזבאללה עומד בהבטחתו  להגן  על שדות הגז של לבנון ולמנוע מישראל לגנוב מהם גז.

חיזבאללה הוא שישחרר את שדות הגז של לבנון מהניסיון הישראלי-אמריקני להשתלט עליהם בדיוק כפי ששיחרר את דרום לבנון מידי צה"ל.

חיזבאללה טוען כי שיגור הכטב"מים "העביר את המסר" שרצה להעביר לישראל.

הוא מנסה להראות לישראל ולארה"ב כי הוא איננו נתון במצוקה בגלל הבעיות הפוליטיות והכלכליות בתוך לבנון ולכן הוא עשה "הפגנת שרירים" כי יש להתחשב בעמדתו.

ישראל צפויה לנהוג באופן פרגמטי. חיזבאללה נוהג באופן עצמאי ללא התחשבות במערכת הפוליטית הלבנונית המשותקת כדי לחזק את מעמדו ברחוב הלבנוני, אבל בסופו של דבר הוא מבין כי זהו גם האינטרס הלבנוני להפיק גז ונפט משדות הגז במים הכלכליים של לבנון. הסלמה תפגע גם באינטרסים של לבנון הסובלת ממשבר אנרגיה חריף ומחסור במזון ותרופות.

שדה הגז "כריש" הוא בתחום המים הכלכליים של ישראל, אסור לוותר על זכותה של ישראל להפיק ממנו גז טבעי, בסופו של דבר המשא ומתן ייגמר ככל הנראה בפשרה שיביא המתווך האמריקני, עד אז ישראל חייבת להפגין נחישות והרתעה, חיזבאללה מנסה להצטייר כמי שמגן על זכויות הלבנונים כל עוד זה לא פוגע באינטרסים הכלכליים והביטחוניים של ישראל זה עניין פנימי של לבנון, חיזבאללה צריך להבין כי ישראל חזקה והיא יודעת לשחק היטב את משחק הפוקר שלו מבלי למצמץ.