עבור לתוכן העמוד
Menu

חיזבאללה מעלה את סף העימות עם ישראל

האם חיזבאללה קיבל הדלפה מגורם כלשהו לגבי תשובת ישראל בנוגע להצעה הלבנונית, דבר שהוביל את ארגון הטרור לחרוג ממנהגו ולהתערב בסוגית הגבול הבינ"ל • וכמובן ההקשר לזירה הפנים לבנונית

חסן נצראללה מעלה את סף העימות עם ישראל. ב-2 יולי 2022 שיגרה חיזבאללה 3 כלי טייס לעבר אסדת הגז "כריש" שיורטו במים הטריטוריאליים של ישראל. יומיים קודם לכן שיגרה חיזבאללה כלי טייס שיורט במים הכלכליים של לבנון. בהודעה רשמית הבהירה חיזבאללה כי שיגור כלי הטייס הבלתי חמושים, נועד להעביר מסר והמסר נקלט היטב בישראל.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

חיזבאללה לא פירטה מהו המסר. עורך אלאח'באר, איברהים אלאמין, המקורב לנצראללה וידוע כמהדהד את מסריו, הבהיר כי המסר של חיזבאללה לא היה, אלא איום על ישראל לסיים את המו"מ המתנהל על סימון שדה "כריש". נטען, שעוד לפני ששגרירת ארה"ב בלבנון עדכנה את ממשלת לבנון על התשובה הישראלית לעמדת לבנון, קיבלה חיזבאללה עדכון מגורם מערבי (צרפת?), שישראל דחתה את עמדת לבנון ולכן בא הצורך של חיזבאללה לאותת לישראל שלא לגרור רגליים ולהיענות להצעה הלבנונית.

יצויין, כי עד כה נמנעה חיזבאללה מלהיות מעורבת ישירות במו"מ המתנהל על סימון הגבולות הטריטוריאליים והכלכליים של לבנון והותירה את העיסוק בכך לממשלת לבנון. חיזבאללה הבהירה כי רק לאחר שממשלת לבנון תקבע את גבולותיה, תגן חיזבאללה על הריבונות הלבנונית.

נראה איפוא שהחריגה המהותית של חיזבאללה מעמדתה המסורתית בסוגייה זאת, נבעה בעיקר מתוך הרצון להפגין כוח ועוצמה מול מה שנתפס על ידה כרפיסות ממשלת לבנון בסוגיית "כריש "ונכונות להסתכן בהעלאת רף העימות מול ישראל. שהרי נצראללה איננו יודע מה תהיה התגובה הישראלית למהלכי הכוח שלו, אם יהיו.

יצויין כי ברקע לכך הגבירה חיזבאללה את פעילותה בגבול עם ישראל. בתקופה האחרונה הקימה חיזבאללה 15 מתקני שמירה צבאיים לאורך הגבול עם ישראל במסווה של פעילות אזרחית. בכך מרחיקה חיזבאללה את הגישה של צבא לבנון ויוניפי"ל מאזורים לאורך הגבול עם ישראל, תוך הפרה של החלטת מועצת הביטחון 1701.

נראה כי לאור תוצאות הבחירות לפרלמנט הלבנוני, בהן שמרה חיזבאללה על כוחה, אך איבדה את הרוב שהיה לה, פועלת חיזבאללה להפגין כי היא עדיין הכוח הפוליטי והצבאי המשמעותי בלבנון. כך היה כאשר הצליחה להביא לבחירתו של נביה ברי ליושב ראש הפרלמנט וכך גם לבחירתו של ראש הממשלה מיקאטי. עתה מבהירה חיזבאללה כי אם המדינה הלבנונית לא מצליחה לשמור על אוצרות הטבע של לבנון, חיזבאללה תעשה זאת גם במחיר של נכונות לעימות צבאי מוגבל עם ישראל.