עבור לתוכן העמוד
Menu

יחיא סינוואר פועל להגשמת חזונו של שיח' אחמד יאסין

סינוואר נתפס כמי שפועל באופן אקטיבי להשגת מטרתו של השייח' יאסין לפרק את ישראל עד שנת 2027

יחיא סינוואר נתפס כמי שפועל באופן אקטיבי להשגת מטרתו של השייח' אחמד יאסין לפרק את ישראל עד שנת 2027. סינוואר רואה עצמו כדמות מוסלמית משמעותית והיסטורית שתביא כבוד לאומה המוסלמית על ידי הבסת ישראל.

המתקפה על יישובים ישראליים בעוטף עזה בניצוחו של סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, ב-7 באוקטובר 2023, סימנה את השלב הראשון באסטרטגיה שלו להביא לנפילתה של מדינת ישראל, כפי שמעידים גורמים בחמאס בעזה. סינוואר צפה שמתקפת הפתע שלו תגרור מעורבות צבאית ישירה מצד חיזבאללה, איראן ובעלי ברית אחרים ברחבי המזרח התיכון, שתגיע לשיאה במתקפה נרחבת על ישראל מחזיתות רבות, ותוביל בסופו של דבר לתבוסתה.

גורמים רשמיים בחמאס בעזה טוענים כי סינוואר זיהה נקודות תורפה קריטיות בממשל, במנגנוני הביטחון ובלכידות החברתית של ישראל, וראה בכך רגע מתאים למימוש חזונו של מורו ורבו, שייח' אחמד יאסין, מייסד חמאס, שחוסל על ידי ישראל בשנת 2004. שייח' יאסין בעצמו מינה את סינוואר לראש מנגנון הביטחון של חמאס, המכונה "מג'ד", זמן קצר לאחר הקמת הארגון.

המג'ד התמקד בעיקר בעקירתם ובהוצאתם להורג של פלסטינים שנחשדו בשיתוף פעולה עם ישראל ברצועת עזה. סינוואר נעצר על ידי שירות הביטחון הכללי בח'אן יונס בשנת 1989. הוא הורשע ברצח של מספר פלסטינים שנחשדו בשיתוף פעולה, ולאחר מכן שוחרר ממאסר בשנת 2011 במסגרת עסקת שליט.

מחזור 80 השנים

לפני יותר משני עשורים ניבא השייח' יאסין בראיון לתוכנית  של רשת אל-ג'זירה כי ישראל תחדל להתקיים עד 2027, בהתבסס על פרשנויות הקוראן. הוא ביטא את אמונתו כי מחזורים היסטוריים, כפי שהם מתוארים בקוראן, יובילו לסופה של ישראל.

סינוואר, מוסלמי אדוק, רואה עצמו כמנהיג הדומה לצלאח א-דין אל-איובי ("צלאח א-דין"), המצביא המוסלמי שיזם ג'יהאד מוצלח בשנת 1187 לספירה, ובסופו של דבר כבש את ירושלים מידי הצלבנים. סינוואר החל לתכנן את המתקפה על ישראל בעקבות מבצע "שומר החומות" במאי 2021, שבמהלכו זיהה נקודות תורפה במערך ההגנה של המדינה.

הוא כינה את ירי הרקטות על ירושלים "חרב ירושלים" ואת המתקפה הרחבה יותר על ישראל ב-7 באוקטובר 2023, "שיטפון אלאקצא", למרות היעדר הקשר הישיר למסגד אלאקצא.

סינוואר אף הקדיש רימון רב עוצמה נגד טנקים מונע רקטות (RPG) שיוצר בעזה למורו ורבו, כאשר קרא לו "יאסין" על שמו של השייח'.

צילום מסך
(The Palestine Chronicle)

מנהיג חמאס תכנן שהתקיפה, יחד עם התקפות בו-זמנית של שלוחי איראן, תיתפס בעולם המוסלמי כתגובה אסלאמית מאוחדת נגד ישראל, למרות ההשתייכות האידיאולוגיות השונות הכרוכות בכך.

"ב-9 בנובמבר 2023, חודש לאחר שחמאס פלש לדרום ישראל וטבח ביותר מ-1,200 אזרחים ישראלים ב-7 באוקטובר, פרסמה לשכת המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, סרטון שכלל תיעוד שלא נראה מעולם של פגישה במאי 1998 בטהרן בין חמינאי למייסד חמאס שיח' אחמד יאסין, שהגיע לאיראן בראש משלחת חמאס. יאסין חוסל על ידי ישראל ב-2004". (ממר"י)
נשיא איראן מחמד ח'אתמי והשיח' אחמד יאסין, ראש חמאס, בטהראן ב-2 במאי 1998
נשיא איראן מחמד ח'אתמי והשיח' אחמד יאסין, ראש חמאס, בטהראן ב-2 במאי 1998.
(AP Photo/Canadian Press, Mohammad Sayyad)

שיתוף הפעולה של סינוואר עם איראן מקביל ליחסו של השייח' אחמד יאסין לאיראנים. בעודם מתנגדים לתיאולוגיה השיעית הדתית של איראן, יאסין, סינוואר וחמאס, הארגון הג'יהאדיסטי הסוני, מיישרים קו ומשתפים פעולה עם מטרותיה ושיטותיה האנטי-ישראליות של איראן.

למרות כיבוש כ-60% משטח הרצועה על ידי צה"ל וחיסול חלק ניכר מיכולותיו הצבאיות של חמאס, יחיא סינוואר נותר בטוח ביכולתו לגבור על ישראל. הוא מאמין כי באמצעות מנופי הלחץ בדמות בני הערובה הישראלים המוחזקים בידי חמאס, הוא יכול לאלץ את ישראל להפסיק את מעשי האיבה ולסגת לחלוטין מעזה. בכך, הוא מאמין כי מסוגל להבטיח את שלטונו ולזכות במוניטין רב בהיסטוריה המוסלמית.

אי לכך, הכרחי שהסכסוך יסתיים בניצחון ישראלי מכריע – כמו גם בחיסולו של סינוואר באופן אישי – ובכך יסוכלו שאיפותיו וחזונו של השייח' אחמד יאסין להכות שורש בקרב אוכלוסיית עזה יתבדה.