עבור לתוכן העמוד
Menu

יו"ר הרש"פ אבו מאזן איבד את המוטיבציה להילחם בטרור

ממשל ביידן מזהיר את ישראל מפני קריסת הרש"פ וקורא לה לפעול לחיזוקה • גורמי ביטחון בכירים בישראל טוענים שהנהגת הרש"פ איבדה את המוטיבציה להילחם בטרור, ישראל מחפשת דרכים להמריצה לפעול נגדו מבלי לשבור את הכלים

ניסיון הפיגוע בתל אביב בסוף השבוע שעבר הוא איתות מסוכן למה שצפוי בהמשך לקראת חגי תשרי, ארגוני הטרור אינם מסתפקים בטרור בשטחי הגדה נגד צה"ל והמתנחלים והם מנסים להעבירו לערים המרכזיות בישראל.

במקביל, חמאס והג'יהאד האסלאמי מגבירים את ההסתה ברשתות החברתיות בעניין מסגד אל-אקצא בהר הבית כדי להבעיר מחדש את מזרח ירושלים לקראת חגי תשרי שבהם צפויה עליה במספר ביקורי היהודים בהר הבית.

המחבל שתכנן לבצע את הפיגוע בתל אביב הוא מוחמד מינאווי בן 19 מהעיר שכם הוא הצליח לחצות את קו התפר למרות האבטחה של צה"ל, דבר שמוכיח כי קיימות עדיין פרצות בגדר והיא איננה מספקת סגירה הרמטית של החדירה לשטח ישראל.

הוא הצטייד בנשק ומטעני חבלה ובחקירת השב"כ טען כי רצה לבצע פיגוע נקם המוני על רקע מותו של אחד ממכריו מירי הימ"מ.

לדבריו הוא חיפש חיילים ישראלים בתל אביב כדי "להרוג אותם".

החשש הישראלי מההסלמה בטרור הוא מוצדק, כל יום כמעט יש פיגועים בשטחי הגדה או ניסיונות לבצע פיגועים והטרור הוא במגמת עליה. צה"ל בוחן דרכים חדשות להתמודד עם העליה בטרור בשטחי הגדה כולל שימוש בכטב"מים לאיסוף מודיעין ולסיכולים ממוקדים.

השב"כ עצר בשבוע שעבר 3 חוליות טרור, אחת מהן של החזית העממית, שעשו פיגועי ירי באזור רמאללה אך בשטח פועלות חוליות טרור נוספות שעדיין לא נלכדו.

ישראל במרוץ נגד הזמן לבלום את גל הטרור לפני חגי תשרי זאת באמצעות הגברת מבצע המעצרים של המבוקשים בשטחי הגדה ( מבצע "שובר גלים"), גורמים בכירים אומרים כי אם הטרור לא יבלם, צה"ל ייצא למבצע צבאי גדול בשטחי הגדה.

ישראל מנסה לעצור את המומנטום של גל הטרור האחרון .

מערכת הביטחון מחפשת דרכים לעצור את התפשטות הטרור מצפון הגדה לעבר מרכזה ודרומה ולחזק את שיתוף הפעולה הביטחוני עם הרש"פ.

ישראל בוחנת גם את האפשרות  לחזק את הרש"פ באמצעות הקלות כלכליות אבל הבעייה אינה רק חיזוק הרש"פ, אלא המרצת ראשיה ובראשם יו"ר הרש"פ, אבו מאזן, במטרה  לעורר מוטיבציה אצל עצמו ואצל אנשיו להילחם בטרור.

אחת הדרכים היא להפעיל על הרש"פ לחץ מדיני דרך ממשל ביידן והאיחוד האירופי להילחם בטרור ביותר נחישות.

גורמים מדיניים בירושלים מסרו כי ישראל פנתה לקטאר בבקשה שתפעיל לחצים על יו"ר הרש"פ לחדש את פעילות מנגנוני הביטחון הפלסטינים נגד הטרור.

האירועים האחרונים בשטחי הגדה מעידים על תנופה בפעילות הטרור שלוקח את היוזמה לידיו ותוקף בפיגועים על כלי רכב ישראלים שנעים בצירי התנועה הראשיים ולעבר מחסומי צה"ל.

הדור הצעיר של תנועת פת"ח משתף פעולה עם ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי בהוצאת פיגועים נגד חיילי צה"ל והמתנחלים, איראן וחזבאללה מזרימים כסף לשטח כדי לממן את פעילות הטרור ומנגנוני הביטחון של הרש"פ באזורי ג'נין ושכם מזדהים עם פעילות הטרור ובמקרים בודדים אף מסייעים למחבלים נגד צה"ל בדרכים שונות.

גל הטרור עדיין לא הגיע לרמה של אנתיפאדה חדשה אבל הפלסטינים בשטחי הגדה אומרים כי המצב על סף פיצוץ, צה"ל עצר בחודשים האחרונים במסגת מבצע "שובר גלים" 1500 מבוקשים בשטחי הגדה, בשטח יש עוד מאות מבוקשים, אין ברירה אלא לרדוף אחריהם ולעוצרם, זה יוריד את רמת האלימות.

גורמים בג'יהאד האסלאמי אומרים כי הסתיימה תקופת "הכיבוש דה לוקס" וכי כל כניסה של כוחות צה"ל לשטחי A, מעצר או חיסול מבוקשים תיענה בתגובה של ירי, ידויי בקבוקי תבערה ואבנים.

הכלי העיקרי שיש לישראל לחזק את הרש"פ הינו הכלי הכלכלי, כלומר, להגביר את הסיוע הכלכלי לרש"פ באמצעות הגדלת מכסות העובדים הפלסטינים בישראל והשגת סיוע כספי לרש"פ מגורמי חוץ.

ראש השב"כ רונן בר שנפגש בשבוע שעבר עם ברברה ליף,עוזרת שר החוץ האמריקני לענייני המזרח התיכון שביקרה בישראל וברש"פ.

על פי גורמים אמריקנים, הוא הסביר לה כי השב"כ תומך בצעדים לחיזוק הרש"פ ופועל לקדם אותם, עם זאת, תקופת הבחירות בישראל רגישה מאוד ומקשה על קבלת ההחלטות בנושא.

השאלה היא אם הצעדים האלה יעזרו נוכח היחלשות מעמדה של הרש"פ בגלל קרב הירושה והשחיקה במוטיבציה של יו"ר הרש"פ אבו מאזן ושל מנגנוני הביטחון של הרש"פ להילחם בטרור.

 

יו"ר הרש"פ איבד את המוטיבציה להילחם בטרור

על פי גורמים ברש"פ, יו"ר הרש"פ אבו מאזן מתוסכל וזועם מהמבוי הסתום בתהליך המדיני, הוא לא קיבל שום "אופק מדיני" בעת שהנשיא ביידן ביקר בבית לחם ובכירים בממשלת ישראל דורשים ממנו להמתין עד לאחר מערכת הבחירות לכנסת, אבל, אם הימין ינצח ובנימין נתניהו יחזור לשלטון הוא שוב צפוי להיתקל במבוי סתום.

המהלך הבא של אבו מאזן הוא לנסות ולקבל תמיכה מאו"ם לקבלת "מדינת פלסטין" כחברה מלאה באו"ם, היום יש לה מעמד של מדינה משקיפה.

הנשיא ביידן מתנגד למהלך של אבו מאזן, הוא אינו רוצה בצעדים חד צדדים משום צד וחשוב לו להמשיך בניהול הסכסוך עד שהתמונה הפוליטית בישראל תתבהר וברש"פ יוכרע קרב הירושה.

הנשיא שלח את ברברה ליף, עוזרת שר החוץ האמריקני גם לרמאללה אך אבו מאזן התחמק מפגישה עמה, כדי לאותת על כעסו, והיא נאלצה להסתפק בפגישה עם מקורבו ויורשו המיועד חוסיין א-שיח'.

ברברה ליף הבהירה לו כי הנשיא ביידן מתנגד למהלך של אבו מאזן וכי אם הוא לא יתעשת, ארצות הברית תטיל וטו במועצת הביטחון על בקשתו לקבל חברות מלאה ל"מדינת פלסטין".

חוסיין א-שיח' דחה את טענות ישראל כי הרש"פ איננה נלחמת נגד הטרור וטען שישראל מחלישה בכוונה את הרש"פ באמצעות כניסות יומיומיות למרכזי הערים הפלסטיניות ולמחנות הפליטים בשטחי A.

הוא גילה כי הרש"פ הציעה לישראל להימנע במשך 4 חודשים מכניסה לשטח A כדי להרגיע את השטח אך הצעתה נדחתה.

גורמים ביטחוניים בכירים בישראל אומרים כי הבעיה במוטיבציה של הרש"פ להילחם בטרור נעוצה באבו מאזן עצמו, הוא מנסה כנראה לנצל את גל הטרור כדי לסחוט מישראל ומארה"ב ויתורים מדיניים בתמורה לחידוש המאמץ של הרש"פ להילחם בטרור.

לכן, ראשי מנגנוני הביטחון של הרש"פ, ובראשם הגנרל מאג'ד פרג',הולכים על פי ההנחיות מאבו מאזן ואינם עושים פעולות אפקטיביות ומספיקות נגד הטרור.

ישראל במלכוד, מחד גיסא, אם תנקוט סנקציות נגד הרש"פ היא תחליש אותה עוד יותר, מאידך גיסא, אם לא תפעל נגדה הרש"פ תמשיך במדיניות הזו.

זוהי ההתלבטות היום בדרג המדיני והביטחוני, למצוא את הדרך להניע את הרש"פ וראשיה לפעול  באמצעות מנופי לחץ שלא יביאו לפיצוץ היחסים ושבירת הכלים מצד הרש"פ.

ברברה ליף, עוזרת שר החוץ האמריקני הזהירה בפגישותיה עם בכירים ישראלים מהאפשרות הקרובה של קריסת הרש"פ וכי האחריות תוטל על ישראל.

נראה שמה שיכריע את ההתלבטות הישראלית הוא המצב בשטח, אם גל הטרור יגבר ואף יתפשט לערים המרכזיות בישראל, הממשלה תהייה חייבת לנקוט ביד קשה עוד יותר ואף לצאת למבצע צבאי גדול בצפון השומרון דוגמת מבצע "חומת מגן" ב-2002.

האינטרס של אבו מאזן הוא למנוע את התגברות הטרור מכיוון שאינתיפאדה מזויינת חדשה תביא לסיום שלטונו כפי שהאינתיפאדה השנייה בשנת 2000 הביאה בסופו של דבר לסוף שלטונו של יאסר ערפאת.

.

.