עבור לתוכן העמוד
Menu

העולם מאיים? אפשר להחיל ריבונות

השגריר לשעבר אלן בייקר מצביע על צעדים יוצאי דופן של האו"ם והאירופים נגד הריבונות, אבל חושב שישראל צריכה להחליט לבד.

ההחלטה על הריבונות הולכת ומתקרבת ובמקביל מחריפים ההתבטאויות והצעדים מצד נציגי האו"ם והאיחוד האירופי.

אתמול (שלישי) השתתפו שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב ונציג של האיחוד האירופי בהפגנה רשמית של הרשות הפלסטינית נגד הריבונות.

השגריר והיועץ המשפטי לשעבר של משרד החוץ, אלן בייקר, המשמש כיום כחוקר במכון במכון הירושלמי לענייני ציבור ומדינה חושב שהמהלך של מלאדנוב דורש תגובה חריפה.

"פקיד בכיר של האו"ם שמשתתף בהפגנה מפר את הוראות הנוהל של הארגון מטעמו הוא פועל ומפר את מגילת האו"ם שמחייבת אי משוא פנים ונייטרליות. אני מקווה שמשרד החוץ והנציגות שלנו באו"ם יפנו למזכ"ל ויבקשו הבהרות על הצעד הזה שהוא בלתי מקובל", אומר בייקר לערוץ 7.

 
לדבריו, אין להיות מופתעים מעוצמת ההתנגדות. "הרי ברור שהם לא אוהבים את טראמפ וכשהשם שלו נמצא בחזית התוכנית זה עוד יותר מרגיז אותם. שר החוץ האירופי ידוע כעויין לישראל עוד כשהיה שר החוץ של ספרד. מבחינתנו אין חדש בכך".

"הגישה תמיד היתה עויינת לישראל ומאז שטראמפ מונה כנשיא הוא הצטרף גם להיות תחת העוינות הזאת. צריך לציין שתוכנית טראמפ נועדה לצאת אל הפועל בתיאום עם הפלסטינים ולא באופן חד צדדי. בינתיים מדברים על האפשרות של החלה חד צדדית של החוק הישראלי ושל הריבונות הישראלית, אבל השאלה היא אם ומתי יעשו והאם יצטרכו להמתין שגם הפלסטינים יצטרפו למהלך", מוסיף בייקר.

לדבריו, העולם נהג בדו פרצופיות כשטען שהוא אינו בעד צד מסויים ואז הביע תמיכה בעמדת הפלסטינים. "הפלסטינים קיבלו את ההזדמנות לבוא ולהיכנס לתהליך של משא ומתן ולפי תוכנית טראמפ הם אמורים לקבל מדינה ריבונות משלהם באחוזים גדולים מאוד של השטחים. אם בסופו של דבר הם יסרבו לבוא, אז אנחנו נוכל לבוא לקהילה הבינלאומית ולומר: חיכינו להם, הפלסטינים לא באו ולכן יש לנו את האפשרות לפעול בהתאם לאינטרסים שלנו ולנקוט בצעדים חד צדדיים כפי שאנחנו רואים לנכון".

"הקהילה הבינלאומית מאז ומתמיד גילתה עוינות כלפי כל דבר שישראל עשתה, כך שלא צריך להתרגש ממנה. אני לא מתרגש מאיומים מצידם. יש להם אינטרסים כלכליים ואחרים ורצון לשמור על היחסים איתנו. צריך להפריד בין הצהרות פוליטיות ואיומים פוליטיים לבין התרחשות אמיתית ובינתיים שום דבר לא קורה וגם לא קרה", דברי בייקר.

פורסם באתר ערוץ 7.