עבור לתוכן העמוד
Menu

הבחירות ברש"פ: עבאס וישראל חוששים מהתחזקות חמאס

חשש במערכת הביטחון הישראלית שהבחירות לפרלמנט פלסטיני יחזקו את תנועת חמאס בגדה • יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס טוען כי הוא שולט במצב, אך הפיצול בתנועת פת"ח והזעם ברחוב הפלסטיני על השחיתות ברש"פ מעוררים חשש כי חמאס עלולה לזכות בבחירות

מערכת הביטחון בישראל עוקבת בעניין רב אחרי ההתפתחויות בזירה הפוליטית הפלסטינית לקראת הבחירות לפרלמנט הפלסטיני ב-22 במאי.

 

נקודת המבחן הבאה לקיום הבחירות תהייה השבוע כאשר נציגי כל הפלגים הפלסטינים הוזמנו לקהיר לפגישה עם נציגי המודיעין המצרי כדי ללבן את המחלוקות האחרונות בנושא הבחירות.

גורמים בחמאס אומרים כי הנהגת התנועה הפגינה גמישות רבה כלפי התנאים שהציב יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לעריכת הבחירות, כמו למשל עריכת הבחירות בדירוג, תחילה בחירות לפרלמנט ורק אח"כ בחירות לנשיאות ולמל"פ, למרות ההתנגדות הפנימית העזה בתנועה נגד ההשתתפות בבחירות.

 

הנהגת חמאס זיהתה את הפיצול הפנימי בתנועת פת"ח והיא מעריכה כי יש לה סיכוי להשיג "דריסת רגל" חוקית, באמצעות הבחירות לפרלמנט, בתוך שטחי הגדה ולחדור לשורות אש"פ באמצעות הבחירות למל"פ ( המועצה הלאומית הפלסטינית).

 

על פי גורמים בפת"ח, עבאס מעריך כי הוא שולט במצב הביטחוני בשטחי הגדה ויוכל לסכל את התוכניות של חמאס,לכן הוא התעקש על כך שהבחירות יתקיימו בשלבים כדי שיוכל לעצור את התהליך, במידת הצורך, אם יווכח שתנועת פת"ח נחלשת והוא לא יאפשר לתנועת חמאס להשתלב באש"פ באמצעות הבחירות למל"פ.

 

מסמך עליו חתמו הפלגים כי הם יכבדו את תוצאות הבחירות
מסמך עליו חתמו הפלגים כי הם יכבדו את תוצאות הבחירות

ישראל איננה מחכה ופועלת בשטח, בשבועות האחרונים עצרו גורמי הביטחון של ישראל עשרות פעילי חמאס בגדה, אחרים הוזהרו על ידי השב"כ שלא להתמודד בבחירות, חלק מהעצורים יועבר למעצר מנהלי של כמה חודשים עד לאחר הבחירות. ישראל מנסה להחליש את כוחה בשטח של תנועת חמאס מכיוון שתנועת פת"ח ומנגנוני הרש"פ עסוקים בהכנות לבחירות  ונמנעים, על פי הסיכום בין הנהגת פת"ח להנהגת חמאס, להפסיק את המעצרים ההדדיים בשטחי הגדה והרצועה כדי ליצור אווירה טובה לקראת הבחירות.

 

יו"ר הרש"פ עסוק בניסיונות לאחד את תנועת פת"ח לקראת ההתמודדות ברשימה מאוחדת בבחירות כדי שלא יהיה פיצול בקולות, דבר שישרת את האינטרסים של חמאס ויגביר את סיכוייה לנצח בבחירות כפי שקרה בבחירות לפרלמנט ב-2006.

 

הקרע הפנימי בתנועה הוא גדול, מוחמד דחלאן, מרוואן ברגותי ונאצר אל-קידווה מנסים לכרסם בכוחו הפוליטי של מחמוד עבאס, בכיר פת"ח נביל עמרו עדיין לא החליט אם להריץ רשימה עצמאית בבחירות מחוץ לתנועת פת"ח, ואילו ראש הממשלה לשעבר סלאם פיאד, שאיננו משתייך לפת"ח הודיע על הקמת רשימה עצמאית ועלול לשאוב קולות מתומכי פת"ח.

 

המתיחות הפנימית בתוך המחנות השונים של תנועת פת"ח עלולה גם להפוך למאבקים אלימים שעלולים להביא להפרות סדר במחנות הפליטים, במרכזי הערים ובצירים הראשיים ולערער את יציבות המצב הביטחוני בגדה.

 

גורמי הביטחון בישראל משתפים את בכירי הרש"פ בחששותיהם, אולם הם מקבלים תשובה כי אין מקום לדאגה ומנגנוני הביטחון של הרש"פ שולטים במצב לפי שעה, כל "דריסת רגל" של חמאס בשטחי הגדה, ולו הקטנה ביותר, היא מסוכנת לישראל ולרש"פ ומהווה פוטנציאל לפעולות טרור בהמשך.

 

 

גורמי הביטחון בישראל מצביעים על מזכ"ל פת"ח ג'ביל רג'וב כמי שהינו המנוע העיקרי הדוחף להתקרבות בין פת"ח לחמאס, לדבריהם, הוא עושה זאת כדי למצב את מעמדו בקרב הירושה כיורשו של מחמוד עבאס כשהוא מנסה לייצר את התדמית שהוא זה שהביא לעריכת הבחירות, פיוס בין פת"ח לחמאס ואחדות לאומית.

תנועת חמאס מתכננת השתלטות איטית והדרגתית על הגדה מבלי למשוך תשומת לב, לכן ישראל עוקבת באדיקות אחר ההתפתחויות.

 

בינתיים, גורמי הביטחון של ישראל עורכים מעצרים של פעילי חמאס כדי להחליש את כוחה של התנועה, בחמאס מודעים לכך וינסו למצוא דרכים להתמודד עם הפעילות הישראלית.

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" דיווח ב- 8 במרץ כי תנועת חמאס שוקלת לעקוף את הפעילות הביטחונית הישראלית בגדה בנושא הבחירות לפרלמנט בכמה דרכים.

 

א.התמודדות בבחירות ברשימות נפרדות שאינן מזוהות עם חמאס.

ב.ריצה משותפת ברשימה אחת עם תנועת פת"ח.

ג.הרצת "רשימת קש" עצמאית שחמאס תפעיל אותה מאחורי הקלעים.

 

לתנועת חמאס יש פופולאריות ברחוב הפלסטיני בגדה בעיקר בגלל תופעת השחיתות הרחבה של מנגנוני הרש"פ,תופעה דומה הייתה בשנת 2006 ואז הביא הדבר לניצחון חמאס בפרלמנט, מאז רק החריפו השחיתות והפיצול בתנועת פת"ח וזהו מצב מסוכן מאוד מבחינה פוליטית עבור תנועת פת"ח שהיא מפלגת השלטון ברש"פ.