עבור לתוכן העמוד
Menu

האם חמאס מנהל קמפיין הכפשה נגד מצרים?

לפי מקורות פלסטינים ומצריים, נראה כי חמאס עומדת מאחורי הקמפיין המקוון האחרון המאשים את מצרים במניעת הכנסת סיוע הומניטרי ורפואי לרצועת עזה

מקורות פלסטינים ומצריים מעריכים כי פעילי חמאס ותומכיה אחראים לקמפיין, שמתנהל ברובו ברשתות החברתיות ומכוון נגד המשטר המצרי, ובפרט נגד הנשיא א-סיסי. חמאס הוא שלוחה של ארגון האחים המוסלמים, שהוצא מחוץ לחוק במצרים לאחר עלייתו של א-סיסי לשלטון. הקמפיין הנוכחי בהובלת חמאס נועד להביך את שלטונות מצרים באמצעות הצגתם כמי שמשתפים פעולה עם ישראל בהקשחת המצור המוטל על רצועת עזה והגברת הסבל של האזרחים הפלסטינים המתגוררים בה.

עוד מעריכים המקורות כי חמאס עמד מאחורי ניסיונות לארגן מספר עצרות בבירת מצרים, קהיר, בדרישה מהשלטונות לפתוח מחדש את מעבר רפיח לאורך הגבול המשותף עם רצועת עזה ולאפשר לפלסטינים נוספים לצאת משטחה על מנת לקבל טיפול רפואי. עיקר הביקורת ברשתות החברתיות נסובה סביב סירובה, לכאורה, של מצרים לפתוח את מעבר רפיח והטענות כי עשרות משאיות עמוסות מזון ותרופות נתקעו בצד המצרי של הגבול ללא סיבה נראית לעין.

בנוסף, דיווחים לא מאומתים מעלים כי פלסטינים אולצו לשלם שוחד לגורמי ביטחון מצריים כדי לאפשר להם לצאת מהרצועה דרך מעבר רפיח. על פי הדיווחים, השוחד, שנע בין 5,000 ל-7,000 דולר לאדם, שולם למצרים באמצעות מתווכים פלסטינים, שהם לכאורה אנשי חמאס מרצועת עזה.

גורמים רשמיים בממשלת מצרים הכחישו את הטענות לפיהן מצרים מעכבת הכנסת סיוע הומניטרי ורפואי לרצועת עזה. עם זאת, למרות ההכחשה, נמשך קמפיין ההסתה נגד מצרים ונשיאה המכהן. בכמה סרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות נראים ילדים פלסטינים מתחננים בפני חיילים מצרים אדישים מעברו השני של הגבול לסייע להם. הסרטונים, שהופקו ככל הנראה על ידי תומכי חמאס, נועדו להביך את הנשיא א-סיסי ואת שלטונות מצרים באמצעות הצגתם כאחראים לסבלם של הפלסטינים ברצועה.

תעמולת הווידיאו

באחד הסרטונים נראה ילד פלסטיני אוסף עלים יבשים לחימום, יחד עם הביטוי הערבי המפורסם "מצרים, אום-אל-דוניא", שפירושו "מצרים, אם העולם". ביטוי זה מאפיין את מצרים, שכן הפך שגור בקרב האזרחים במדינה זה זמן רב, במטרה לפאר את מצרים כציוויליזציה עתיקה ומשגשגת. בסרטון המדובר, נראה הילד מביט למצלמה ושואל: "ראית פעם אמא שנוטשת את ילדיה?". המסר הסמוי: מצרים הפקירה את הפלסטינים.

בסרטון נוסף נראות עשרות משאיות תקועות בצידו המצרי של הגבול עם רצועת עזה לאחר שנמנעה מהן (לטענת שלטונות מצרים) כניסה למובלעת החוף. תגובה בסרטון מסבירה: "פג תוקפו של הסיוע שהוקצה לעזה ברפיח המצרית. בזמן שאנשים מתים מרעב בעזה, הערבים לא יכולים אפילו להביא מזון שפג תוקפו! איזו בושה".

אוסאמה גאוויש, העורך הראשי של Egyptwatch.net, כתב ל-835 אלף עוקביו ב-X (לשעבר טוויטר): "רק כדי להבהיר: א-סיסי הציף את כל המנהרות בגבול בין מצרים לעזה מאז 2014. א-סיסי הקים אזור חיץ מלא, מבוצר צבאית, בין צפון סיני לעזה מאז 2015. א-סיסי מתאם את הביטחון עם ישראל לאורך ציר פילדלפי".

בסרטון שלישי צולם פלסטיני מרצועת עזה עומד סמוך לחייל מצרי סמוך לגבול. "החייל המצרי שיושב בתוך מגדל השמירה הוא איש טוב", אומר הפלסטיני, "הוא לא יכול לעשות כלום. הנה הצבא המצרי החזק יושב שם וצופה בנו מתים".

בכירים בחמאס (ובארגונים פלסטינים אחרים) מתחו ביקורת פרטית ועקיפה על מצרים ומדינות ערב על כישלונן לכאורה לסייע לפלסטינים ברצועת עזה במהלך המלחמה. עם זאת, בכירים אלה הקפידו על דבריהם מחשש לנקמה מצד הרשויות המצריות. על-פי הדיווחים, כמה ממנהיגי חמאס עברו מלבנון למצרים לאחר חיסולו של בכיר חמאס סאלח אל-עארורי בביירות בתחילת ינואר. נראה כי ראשי חמאס חוששים כעת לתקוף פומבית על שלטונות מצרים כדי שלא להביא לגירושם ולהקשחת אמצעי הביטחון וההגבלות המצריים לאורך הגבול עם רצועת עזה.

כתוצאה מכך, מצב זה יכול להסביר את הקמפיין ברשתות החברתיות נגד א-סיסי וממשלת מצרים. למעשה, חמאס שמה לה למטרה להסית את אזרחי מצרים לצאת לרחובות כ"הזדהות" עם רצועת עזה ובכך להגביר את הלחץ על השלטונות המצריים. בסופו של דבר, מטרתם היא לאלץ את השלטונות להקל את אמצעי הביטחון הנוקשים לאורך הגבול עם הרצועה. מהלך זה ישמש חבל הצלה למנהיגי חמאס הנצורים.