עבור לתוכן העמוד
Menu

אל מול המתח בגדה ומצרים – ישראל מנסה להוריד את גובה הלהבות

ארגון הג'יהאד האסלאמי אומר כי שחרורו של הפעיל ח'ליל אלעוואוודה ששבת רעב הוא ניצחון שלו על ישראל • גורמים מדיניים בכירים אומרים כי ההחלטה התקבלה בדרג הבכיר ביותר כדי למנוע הסלמה בשטחי הגדה ולשפר את היחסים עם מצרים שהיו במשבר באחרונה

ארגון הג'יהאד האסלאמי מגדיר את החלטה ישראל לשחרר את פעיל הארגון חל'יל אלעוואדה, ששבת רעב בגלל מאסרו המנהלי מעל ל-170 ימים כניצחון על ישראל.

ח'ליל אלעואוודה ישוחרר ב-2 באוקטובר בתום תקופת מאסרו המנהלי, הוא חתם על התחייבות כי לא יחזור לפעילות טרור ובינתיים השהה את שביתת הרעב שלו וחזר לאכול.

אלעוואוודה ישוחרר בתאריך שנקבע מלכתחילה לסיום מאסרו המנהלי וישראל נכנעה ללחצים שהפעילה עליה מצרים ולא האריכה את מאסרו המנהלי. הוא הלך בשיטה הבדוקה של פעילי הג'יהאד האסלאמי שהוצא נגדם צו מאסר מנהלי, דהיינו, שביתת רעב ארוכה בכלא שתתסיס את השטחים ובסופו של דבר תביא לשחרורם.

בחודש פברואר השנה שיחררה ישראל ממאסר מנהלי את הישאם אבו הוואש, פעיל אחר של הג'יהאד האסלאמי, לאחר ששבת רעב במשך 141 ימים, גם הוא חתם על  התחייבות שלא לחזור לפעילות טרור, מצרים נתנה ערבות לישראל כי ח'ליל אלעוואוודה והישאם אבו הוואש יעמדו בהתחייבות.

ארגון הג'יהאד האסלאמי יצא עם חצי תאוותו בידו והוא זוקף את הצלחתו בשחרורו של ח'ליל אלעוואוודה  לעימות הצבאי האחרון עם ישראל (מבצע "עלות השחר").

 

מאסרו המנהלי של ח'ליל אלעוואוודה היה אחת הסיבות להסלמה האחרונה ברצועת עזה, הג'יהאד האסלאמי דרש גם את שחרורו של בכיר הארגון השיח' בסאם א-סעדי שנעצר בג'נין  בתמורה להמשך הרגיעה בגבול רצועת עזה, אבל זה כבר כנראה לא יקרה בתקופה הקרובה, בשבוע שעבר הוגש נגדו כתב אישום, הפרקליטות הצבאית האשימה אותו בחברות ובביצוע שירותים עבור ארגון הג'יהאד האסלאמי, סיוע למגע עם אויב, הסתה והתחזות כאחר.

על פי גורמים מדיניים בכירים, את ההחלטה לשחרר את ח'ליל אלעוואודה ממאסרו המנהלי קיבלו ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ, המשא ומתן החשאי על מצרים על השחרור התנהל מאחורי הקלעים אחרי שהמודיעין המצרי הצליח להרגיע זמנית את הג'יהאד האסלאמי והשיגה ממנו אורכה נוספת כדי לנהל את המגעים עם ישראל.

גורמים יודעי דבר מנמקים את ההחלטה לשחרר את פעיל הג'יהאד האסלאמי ח'ליל אלוואוודה בשתי סיבות:

א.המשך מאסרו המנהלי היה מגביר את התסיסה בשטחי הגדה  ומזרח ירושלים, מצבו הרפואי היה קרוב כבר לסכנת חיים, בשטחי הגדה יש ניצנים של אינתיפאדה עממית חדשה וארגוני הטרור פועלים להסלמה ביטחונית לקראת חגי תשרי.

ב.ההחלטה נועדה לרצות את מצרים ולהחזיר את שיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות למצבו הקודם.

המצרים זעמו על הדרג המדיני בישראל, הם טענו כי ישראל התחייבה בפניהם לשחרר את ח'ליל אלעוואדה ואת השיח' בסאם א-סעדי כחלק מהבנות הפסקת האש. הג'יהאד האסלאמי הפסיק את ירי הרקטות לעבר ישראל, אך גורמי הביטחון הכחישו כי נתנו הבטחה כלשהי למצרים, בעקבות כך נוצר נתק בין קהיר לירושלים, המצרים זעמו, ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל ביטל את ביקורו המתוכנן בישראל וראש הממשלה יאיר לפיד נאלץ לשגר את ראש השב"כ רונן בר למצרים כדי לנסות ולפתור את המשבר.

על פי גורמים מצרים, ראש השב"כ רונן בר נועד בקהיר עם ראש המודיעין המצרי כבאס כאמל והסביר לו כי מדובר באי הבנה וסתירות פנימיות בצמרת הדרג המדיני בגלל מערכת הבחירות בנובמבר וחשש מדעת הקהל השראלית.

הוא הבטיח לו כי נושא שחרור ח'ליל אלעוואוודה ובסאם א-סעדי ייבחן מחדש במגמה חיובית ואכן הדרג המדיני אישר בהמשך את ההחלטה לשחרר את ח'ליל אלעוואוודה.

שר  הביטחון בני גנץ אישר לפני שבועיים את קיומו של המשבר ביחסי ישראל עם מצרים, אך הביע אופטימיות כי שני הצדדים ימצאו את הדרך ליישב אותו ולהחזיר את היציבות ביחסים בין שתי המדינות.

המצרים זעמו על ישראל גם בגלל חיסולו בשכם של המחבל המבוקש אברהים אלנאבולסי שבא למרות שיחת הטלפון בין הנשיא א-סיסי לבין ראש הממשלה לפיד שבה ביקש נשיא מצרים ממנו לפעול להרגעת המתיחות והאלימות בשטחי הגדה.

ראש המודיעין המצרי דרש מראש השב"כ רונן בר שישראל תעמוד בהתחייבויותיה הביטחוניות כלפי מצרים והדגיש כי ההתנהלות הבלתי אחראית של הדרג המדיני בישראל פוגעת במעמדה של מצרים כ"מתווך הוגן" בין ישראל לפלסטינים, דבר שעלול לפגוע בכל התפקידים החיוניים להמשך היציבות שמצרים ממלאת כמתווכת ובאמינותה.

להערכת גורמי ביטחון בישראל, ההחלטה לשחרר את פעיל הג'יהאד האסלאמי ח'ליל אלעוואוודה תתרום רבות להחזרת האמון ביחסי ישראל מצרים, משלחת ביטחונית ישראלית כבר ביקרה בקהיר בשבוע שעבר.

על הפרק גם ניסיון מצרי לחדש את המשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס על עסקת חילופי שבויים חדשה, המצב בשטחים הוא מתוח נוכח התגברות הטרור והאלימות וישראל זקוקה למצרים בכל הקשור למאמצים מול הרש"פ ומול ארגוני הטרור ברצועה להמשיך ולשמור על הרגיעה.