עבור לתוכן העמוד
Menu

אלעארורי – הדמות המרכזית בהבערת הגדה

בעוד עזה לוקחת פסק זמן סגן ראש הזרוע המדינית של חמאס מפעיל את אירועי האלימות במזרח ירושלים ובהר הבית במהלך רמדאן ולירי הרקטה מדרום לבנון • מעמדו של אלעארורי בהנהגת חמאס מתחזק בעקבות האירועים ברמדאן והוא חותר לרשת את מקומו של אסמעיל הניה

על פי גורמים בחמאס, הדמות המרכזית המניעה את גל האלימות הנוכחי במזרח ירושלים, בהר הבית וירי הרקטות מדרום לבנון הינה צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, ראש הזרוע הצבאית של חמאס בגדה ואיש הקשר של הארגון לאיראן ולחזבאללה.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

בעוד שבשנה שעברה היה זה מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס, שהוביל לעימות הצבאי עם ישראל, במסגרת מה שנקרא מערכת "חרב ירושלים" (סיף אלקודס) על רקע האירועים בשיח' ג'ראח ובמסגד אלאקצא בהר הבית, הפעם מי שמניע את אירועי האלימות הוא צאלח אלעארורי שמנסה להבליט את חשיבותן של ירושלים והגדה במאבק נגד ישראל בעוד רצועת עזה לוקחת פסק זמן מהמערכה לאחר שהובילה אותה בשנה עברה.

ב-24 באפריל שוגרה לעבר ישראל רקטה מדרום לבנון לאזור הגליל המערבי, לא נגרם נזק ולא היה נפגעים, בתגובה ירה צה"ל אש ארטילרית לעבר שטחים בדרום לבנון.

להערכת גורמי ביטחון בכירים, הירי בוצע על ידי פעילים של שלוחת חמאס בלבנון, באישור ארגון חזבאללה כדי לאותת לישראל כי היא נמצאת מול כמה חזיתות פלסטיניות מאוחדות הפועלות כיחידה אחת בהגנה על ירושלים,על מסגד אלאקצא ועל מחנה הפליטים ג'נין.

שלוחת חמאס בלבנון הוקמה בחשאי בעקבות מבצע "צוק איתן" ב-2014 ומי שהוביל את הקמתה היה צאלח אלעארורי, בתיאום עם איראן וחזבאללה, כדי שתעסיק את ישראל מצפון בעת הצורך ללא מעורבות ישירה של חזבאללה.

מטה השלוחה הוא בעיר צור ויש לה כמה מאות פעילים במחנות הפליטים בדרום לבנון.

פעילות חמאס בירושלים

כלקח ממבצע "שומר החומות", ארגון חמאס התארגן היטב ומראש לחודש רמדאן במזרח ירושלים ובהר הבית  והציב את פעיליו במקומות האסטרטגיים כמו בשער שכם, בסימטאות העיר העתיקה ובמסגד אלאקצא.

מאות צעירים תומכי חמאס במזרח ירושלים קיבלו סכומי כסף ודגלים של חמאס כדי לעורר מהומות ולגייס צעירים להפר את הסדר, להתעמת עם המשטרה ולהשתלט בפועל על שטח הר הבית.

מי שהיה האחראי לכל הפעילות הזו היה שוב צאלח אלעארורי, המראות שראינו בשבוע שעבר בהר הבית, שנצבע בירוק באמצעות דגלי חמאס, מעידים על הצלחה גדולה של המאמץ של חמאס.

בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק אמר ב-24  באפריל:

" מה שקרה במסגד אל-אקצא הוא ניצחון של עמנו, אף אחד לא יכול לפרק את האחדות של הזירות הפלסטיניות השונות".

 

 

צאלח אלעארורי הקים בתחילת השנה תשתית חדשה של חמאס במזרח ירושלים שפעלה במסווה של ארגון צדקה  לנזקקים בראשה עמד ח'אלד צבאח שקיבל כספים מטורקיה כדי להפעיל את התשתית, הוא חילק גם כספים לפעילים במזרח ירושלים לקראת חודש רמדאן כדי לעורר מהומות במקומות הרגישים עיר ובראשם הר הבית.

השב"כ הישראלי הצליח לחשוף את התשתית הזו, לעצור את ח'אלד צבאח ועוד כמה פעילים והם עומדים כיום לדין.

צאלח אלעארורי-ראש הנחש של הטרור

צאלח אלעארורי הוא שמוביל את האסטרטגיה של חמאס בשטחי הגדה ואחראי על הקמת תשתיות הטרור בה ובמזרח ירושלים.

בין צאלח אלעארורי לבין יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, קיימת יריבות קשה ומבחינתו של אלעארורי יש לו אינטרס חזק להבעיר את שטחי הגדה ומזרח ירושלים כדי להביא באמצעות פיגועים "הישגים" לחמאס במאבק נגד ישראל.

אלעארורי נבחר בחודש יולי בשנה שעברה בבחירות הפנימיות בתנועה לתפקיד מנהיג חמאס בגדה, בחירתו מסמלת את הניצחון של הציר התומך באיראן בתוך תנועת חמאס על פני הציר התומך ב"האחים המוסלמים".

גורמים בחמאס אומרים כי בעקבות הצלחת הפעילות שיזם אלעארורי נגד ישראל בחודש רמדאן השנה התחזק עוד יותר מעמדו בצמרת הארגון והוא חותר לרשת את מקומו של המנהיג  הנוכחי אסמעיל הניה.

אלעארורי הינו תושב הכפר אלעארורה בגדה, הוא ריצה בכלא הישראלי עונש של 18 שנים על הקמת הזרוע הצבאית של חמאס בגדה, ב-2010 הוא שוחרר וגורש לסוריה.

אחרי שתנועת חמאס עזבה את דמשק ועברה לדוחא בקטאר בעקבות התנגדות חמאס למלחמת האזרחים בסוריה, עבר אלעארורי להתגורר בטורקיה, משם הוא גורש בלחץ אמריקני –ישראלי ועבר לקטאר, אך גורש גם משם עד שהתמקם בלבנון בשכונת א-דאחיה בבירות סמוך למשרדי מנהיג חזבאללה חסן נצראללה.

עפ”י גורמי הביטחון בישראל, אלעארורי הינו הגורם הבכיר בהנהגת חמאס האחראי על התשתית הצבאית של חמאס בגדה. הוא הפעיל את חוליית מחבלים שחטפה ורצחה את 3 הנערים הישראלים באזור חברון בקיץ 2014,  דבר שהביא בסופו של דבר למבצע “צוק איתן” ברצועת עזה, וגם את החולייה שרצחה את בני הזוג נעמה ואיתם הנקין ז”ל באזור שכם בפברואר 2015.

שמו של צאלח אלעארורי מצטרף אל שמותיהם של בכירים אחרים מארגון חמאס, אסמעיל הניה, יחיא סינוואר,מוחמד דף, רוחי מושתהא, פתחי חמאד ועלי ע’נדור הכלולים ברשימת הטרור האמריקנית.

בכיר חמאס צאלח אלעארורי נע הרבה בעולם הערבי, הוא עסוק בנסיעות לקטאר, איראן, לבנון וטורקיה.

מהעיר איסטנבול הוא מכווין את פעילות הטרור בגדה באמצעות “מטה הגדה” שבו עובדים מחבלים שגורשו במסגרת “עסקת שליט”, והטורקים מעלימים עין מפעילותו.

לצידו של צאלח אל עארורי פועל סגנו זאהר ג'בארין ששוחרר ב"עסקת שליט" ב-2011.

זאהר ג’בארין משמש כאחראי על ההתעצמות הצבאית של חמאס במה שמכונה בארגון הטרור “לשכת הבינוי” (מכתב אלאשע’אל-בערבית). הגוף הזה ממוקם במשרד הזרוע הצבאית באיסטנבול, לצד “מטה הגדה”, שמכווין את הפיגועים, ואחראי על פיתוח היכולות הצבאיות של ארגון חמאס בתחום האוירי, הימי והרקטי וכן על פיתוח אמצעי לחימה חדשים, לוחמת סייבר והעברת כספים מאיראן לחמאס.

גורמי ביטחון בישראל מדווחים על מגמה של הנהגת חמאס לחזק את התשתית שלה בשטחי הגדה בעקבות מבצע “שומר החומות” כדי לנסות ולערער את יציבות שלטון הרש”פ, במסגרת זו הוגברה העברת הכספים לפעילי הארגון ביהודה ושומרון  ובמזרח ירושלים.

בחודש ספטמבר בשנה שעברה חשף השב"כ תשתית חבלנית גדולה של חמאס שהוקמה בשטחי הגדה והוקמה בשיטתיות במשך כשנה, הימ"מ חיסל 3 מחבלים של התשתית הזו בכפר בית ענאן ותפס כלי נשק וחגורות נפץ מוכנות להפעלה.

על פי גורמי הביטחון בישראל,צאלח אלעארורי הוא שהקים את התשתית הזו ושהפעיל את אחמד זהראן, אחד מבכירי המחבלים שנהרגו.

משפחתו של זהראן היא ותיקה במאבק נגד ישראל, אחיו זהראן זהראן היה מעורב בחטיפתו של חייל צה"ל נחשון וקסמן ז"ל וחוסל ב-1998, סבו נהרג ב-1948  במהלך הקרבות על הקסטל באזור ירושלים.

התשתית הזו הופעלה מאיסטנבול שבטורקיה ומלבנון.

בכירים בישראל ובהם האלוף איתן דנגוט, לשעבר מתאם הפעולות בשטחים, קראו בעבר לחסל את צאלח אלעארורי, שהינו בבחינת "פצצה מתקתקת" שכל העת  מתכננת ביצוע פיגועים נגד ישראל.

הפעילות שלו נגד ישראל במזרח ירושלים, במהלך רמדאן השנה, ומדרום לבנון שוב מדגישה את הצורך בכך שישראל חייבת לחזק את כוח ההרתעה שלה ולחדש את הסיכולים הממוקדים של בכירי חמאס.