עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מפתחת יכולות למכה מקדימה באמצעות מל"טים וטילי שיוט

נחשף בסיס כטב"מים אסטרטג סודי ביותר בגבול עם עיראק

איראן ממשיכה לפתח ולהרחיב את יכולות הפעלת וייצור המל"טים ובמקביל את ייצור החימוש והחימוש המונחה המדויק, את אמצעי המודיעין והאיסוף שהם יכולים לשאת ואת פלטפורמות השיגור שלהם. זאת, במסגרת אסטרטגיית המלחמה הא-סימטרית שהיא מנהלת מול אויביה באוויר, ביבשה ובתווך הימי (סירות נפץ מהירות, צוללות-ננס וסירות המצוידות ברקטות). במקביל, מדגישה עתה איראן, כי המל"טים, שכמה מהם כבר שוגרו לעבר ישראל במהלך השנה האחרונה, נועדו להנחית "מכה מקדימה" על ישראל וכי פיתוח יכולת זו מהווה לקחים ממלחמות המתנהלות בעולם בזירות שונות. בינתיים, ממשיכה איראן ל"ייצא" מל"טים לחברות "מחנה ההתנגדות" בתימן, לבנון סוריה ועיראק, ומשתמשת בתימן כשדה הניסויים המרכזי שלה להפעלת מל"טים, טילים, טלי שיוט וסירות נפץ בעיקר נגד סעודיה וכמה ממדינות המפרץ. איראן גם חנכה (מאי 2022) מפעל לייצור מל"טים מסוג אבאביל-2 בטג'יקיסטאן.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

 

מגוון רחב של כטב"מים

במסגרת הקרנת הכוח האיראנית באזור וכדי לעמעם במעט מבית את רושם האירועים הביטחוניים שהתרחשו לאחרונה בתחומה (התנקשויות, פיצוצים מסתוריים), הטלוויזיה האיראנית שידרה בסוף השבוע ( 28 מאי) כתבה בה נחשף "בסיס כטב"מים" שכונה "הסודי ביותר" בעומק של "מאות מטרים מתחת לאדמה". הבסיס נמצא במחוז כרמאנשאה (Kermanshah) הגובל בעיראק במערב איראן. מהאזור ניתן לשגר מל"טים לישראל .

מוחמד באק'רי הרמטכ"ל ועבדאלרחים מוסווי מפקד הצבא הסדיר האיראני בביקור ב"בסיס האסטרטגי 313" ביום 28.5.2022- התמונה: סוכנות פארס, המזוהה עם משמרות המהפכה
מוחמד באק'רי הרמטכ"ל ועבדאלרחים מוסווי מפקד הצבא הסדיר האיראני בביקור ב"בסיס האסטרטגי 313" ביום 28.5.2022- התמונה: סוכנות פארס, המזוהה עם משמרות המהפכה

כתב של הטלוויזיה האיראנית נלקח, כשעיניו מכוסות, ל"בסיס כטב"מים האסטרטגי 313". כאשר הוסר הכיסוי מעיניו, הכתב סיפר כי צלמים של רשות השידור האיראנית לא הורשו ללוות אותו והצלמים של הצבא הסדיר צילמו את הבסיס עבור הכתבה.

בכתבה הודגש, כי בבסיס זה מוחזקים "יותר ממאה מלט"ים וכטב"מים" מסוגים שונים, כולל מל"טי תקיפה קרביים, מל"טים לסיור ומל"טים מתאבדים. הכתב דיווח, כי כלי הטיס הזעירים מצוידים במערכות טילים ופצצות שפותחו באיראן ובמערכות לוחמה אלקטרוניות.

דמדומי שלטון עבאס: משבר בצמרת

סוכנות הידיעות פארס, המזוהה עם משמרות המהפכה, פרטה את סוגי כלי הטיס בבסיס: כמאן 22, כמאן 12, אבאביל (Ababil-5 ) 5 המצוייד בטילי קאא'ם-9 הגרסה האיראני של Hellfire האמריקני, קדס מוהאג'ר 6 Quds Mohajer) ) לאיסוף מודיעין ורכישת מטרות המסוגל לשאת 4 ממערכות נשק מדוייקות , פוטרוס וקראר, המצוידים בסוגים שונים של תחמושת כמו פצצות, טילי יירוט וטילי קרקע-אוויר.

נדרשת יכולת מודרנית למכה מקדימה

מוחמד באק'רי (Mohammad Hossein Baqeri ) הרמטכ"ל האיראני ועבדאלרחים מוסוי (Abdolrahim Musavi). מפקד הצבא הסדיר נכחו בבסיס והתראיינו לכתבה. הכתב הדגיש, כי אף אחד מהכוחות האחרים כולל מטיסי המל"טים והכטב"מים לא הורשו להתראיין.

באקרי אמר במהלך הביקור בבסיס, כי השגת יכולת מכה מקדימה נגד האויב מחייבת מעבר מנשק מיושן לנשק מודרני ושיטות לחימה חדשות, דוגמת מל"טים וכי הדבר הוכח במהלך הקרבות באוקראינה, בעיראק ובסוריה "המל"טים שראיתי היום (בבסיס) יכולים למלא תפקיד חשוב בהקשר זה". בהקשר זה אמר מחמוד מוסוי, הסגן לענייני מבצעים של צבא איראן (28 מאי), כי באיראן קיימים מזה זמן רב בסיסים מבצעיים דומים לבסיס המל"טים בהם ביקר באקרי והוסיף, כי בסיסים אלה נועדו לפעולות מחוץ לשטחה של איראן ותפקידם "להנחית מכה ניצחת על האויב" .

באקרי הוסיף, כי איראן אינה מקלה ראש באיומים הניצבים לפתחה "אין אנו סבורים כי האויב ישן, עינינו פקוחות לרווחה ותמיד אנו דרוכים ונחושים". הרמטכ"ל הוסיף, כי "היום הוא יום יוצא דופן ובעל ערך רב עבורי" וכי, ההישגים של המדינה בתחום חשוב זה הולכים וגדלים במהירות.

עבד אלרחים מוסוי מצידו אמר כי יכולת המל"טים של איראן היא הגדולה ביותר באזור וכי לא ניתן לעצור את תנופת הפיתוח והשדרוג שלהם.

 

(באקרי: נדרשות יכולות מתקדמות למכה מקדימה)
(באקרי: נדרשות יכולות מתקדמות למכה מקדימה)

טיל שיוט ראשון המשוגר ממל"ט

סוכנות הידיעות הרשמית של איראן, אירנ"א, הודיעה כי במהלך ביקור הרמטכ"ל נחשפה גם טיל שיוט מסוג ח'ידר- 1 (1Heydar- ) אותו ניתן לשגר ממל"ט לטווח של 200 ק"מ ומהירות פגיעה במטרה של 1,000 קמ"ש. הטיל הוצג על ידי הצבא הרגיל (ארטש). סוכנות הידיעות "תסנים", המזוהה עם משמרות המהפכה, הדגישה כי זהו טיל השיוט הראון מסוגו אותו ניתן לשגר ממל"טים מסוג "פטרס" ו-כמאן- 22 ( (Kaman-22. הרמטכ"ל האיראני אמר כי איראן פתחה מל"ט שיוט מסוג Heidar 2 אותו ניתן לשגר ממסוק.

מל"ט שיוט אסטרטגי חידר-2, תמונה: אירנ"א, 28.5.2022
מל"ט שיוט אסטרטגי חידר-2, תמונה: אירנ"א, 28.5.2022

הכתבה זכתה לתהודה רבה ברשתות החברתיות באיראן ומחוצה לה. גולשים רבים הדגישו, כי הכתבה שודרה ברשלנות וללא כללי ביטחון שדה נאותים וחשפה את מקום הימצאו של הבסיס.בין היתר, הודגש כי התמונות שהופצו כוללות נתונים מובנין (METADATA) וכי ניתן היה לחשב את מסלול טיסת המסוק בו טסו המפקדים שביקרו בבסיס. כמו כן הייתה התייחסות לקריאת מטף הנראה במקון ובו שמו של המחוז בו שוכן הבסיס – אזור דאלאהו Dalahu במחוז כרמאנשאה ,. גולשים אחרים טענו שמדובר בהונאה איראנית.

הכתבה שודרה יום לאחר שהעיתון ניו-יורק טיימס חשף, על סמך 3 גורמים איראנים וגורם אמריקאי כי האירוע שהתרחש ביום ד' 25.5 באחד ממתקני המחקר של משרד ההגנה האיראני באזור פארצ'ין Parchin military complex במרחק של כ-60 קילומטרים מדרום מזרח טהראן, היה למעשה מתקפת כטב"מים מתאבדים מסוג קאודקופטר על הבניין .

משרד ההגנה הודה כי באתר ארע פיצוץ וכי מדובר ב"תקלה תעשייתית" שגרמה למותו של המהנדס הצעיר אחסאן ק'ד-בייגי ( (Ehsan Qadbeygi ופציעת עוד עובד במתקן, מבלי לציין, כי מדובר במתקן לפיתוח כטבמ"מים ומלט"ים.

ברשתות החרתיות בשפה הפרסית נכתב, כי היעד בתקיפה היה אמיר עלי חאג'יזאדה מפקד חיל האוויר והחלל של משמרות המהפכה. יוזכר, כי ביוני 2020 התרחש פיצוץ באותו אזור לגביו טענה איראן כי מדובר ב"פיצוץ במתקן לאחסון גז באזור פארצ'ין שלא היה קשור לאתר הצבאי". באזור פרצ'ין ערכה איראן בראשית שנות ה-200 מספר ניסויים הקשורים למרכיבים הצבאיים של תוכנית הגרעין שלה .

עוד מל"טים בבסיס הסודי ביותר", התמנות: סוכנות פארס 28.5.2022
עוד מל"טים בבסיס הסודי ביותר", התמנות: סוכנות פארס 28.5.2022

איראן תמשיך לפתח, לייצר ולחמש מערכות נשק אוטונומיות באוויר, בים וביבשה באוויר ובים ולהעביר טכנולוגיה ומערכות מוגמרות לידי ארגוני טרור ולבעלות בריתה מקרב מחנה ההתנגדות באזור ויתכן שאף למדינות באמריקה הלטינית איתם היא מקיימת קשרים, כהתרסה מול ארה"ב . במקביל, היא תמשיך לפתח את דוקטרינת המלחמה האסימטרית שלה מול אויביה ולשלב בה מערכות אוטונומיות אוויריות, ימיות ויבשתיות לצד מערכות קיימות דוגמת ספינות מהירות החמושות ברקטות וכן להטיב מערכות נשק אוטונומיות אותן ניתן לשגר מספינות, מטוסים ופלטפורמות יבשתיות ניידות.