עבור לתוכן העמוד
Menu

דמדומי שלטון עבאס: משבר בצמרת

מעמדה של תנועת פת"ח נחלש באופן משמעותי ברחוב הפלסטיני, אך יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס עסוק בהישרדות פוליטית ובמינוי מקורביו לתפקידי מפתח באש"פ •  מחמוד עבאס מכין את ירידתו מהבמה הפוליטית בתקווה שיורשיו העתידיים יבטיחו את שלום משפחתו והאימפריה הכלכלית שהקים עבור שני בניו

בתנועת פת"ח ובצמרת הרש"פ סוערות הרוחות בעקבות כמה אירועים שהיו בשבוע שעבר המבשרים את הדעיכה האיטית של שלטונו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס והתגברות קרב הירושה בצמרת הרש"פ.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

א.התפטרות שר האוצר הפלסטיני-שוכרי בשארה:

שר האוצר הגיש את התפטרותו ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס על רקע המשבר הכספי ברש"פ ועל רקע מחלוקות קשות בינו לבין ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה.

במקביל ממשיכים חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' מקורביו של מחמוד עבאס במאמציהם להדיח מתפקידו את ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה על רקע תפקודו הכושל בהבאת כספי הסיוע מהאיחוד האירופי עבור הרש"פ וכלשונותיו בתחומי החינוך והבריאות, על פי גורמים בפת"ח. יו"ר הרש"פ כבר נתן את "האור הירוק" העקרוני להדחתו ועכשיו הוא ממתין  לעיתוי המתאים לבצע את המהלך.

סוכנות הידיעות של חמאס "שהאב" דיווחה ב-30 במאי כי הנהגת הרש"פ דרשה ממוחמד א-שתייה להתפטר על רקע תפקודו הלקוי ועל רקע תבוסת תנועת פת"ח בבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית.

מכתב המנוי של חוסיין א שייח
מכתב המנוי של חוסיין א שייח

ב.הסמכתו של חוסיין א-שיח' לטפל בסמכויות מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ במקום צאיב עריקאת:

בסוף השבוע שעבר נתן יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מכתב הסמכה למקורבו חוסיין א-שיח' לטפל במשימות של מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ.

את התפקיד מילא ד"ר צאיב עריקאת שמת ממחלת הקורונה, מדובר בתפקיד חשוב בצמרת אש"פ שהינו קרש קפיצה לתפקיד יו"ר אש"פ.

מחמוד עבאס עצמו מילא את התפקיד הזה לפני שנבחר לתפקיד יו"ר הרש"פ.

ההסמכה שנתן מחמוד עבאס לחוסיין א-שיח' עוררה לעג ברחוב הפלסטיני, חוסיין א-שיח' איננו אהוד בלשון המעטה נוכח הפירסומים עליו על מעורבתו במעשי שחיתות והטרדות מיניות.

מה שהוסיף ללעג הייתה העובדה שחוסיין א-שיח' שינה בחשבון הטוויטר שלו את תוארו והכריז על עצמו כמזכ"ל הועד הפועל של אש"פ.

המינוי של המזכ"ל של הועד הפועל של אש"פ מחייב לפי החוק הפלסטיני בחירות פנימיות בועד הפועל, דבר שלא קרה בפועל, ארגון החזית הדמוקרטית פנה ליו"ר הרש"פ בבקשה לקיים דיון בנושא המינויים.

חברים בועד הפועל של אש"פ מתנגדים למינויו של חוסיין א-שיח' לתפקיד, וחלק מהם תומך במועמדתו של בכיר פת"ח, עזאם אלאחמד המעוניין מאוד בתפקיד.

גם אם תתקיים הצבעה, חוסיין א-שיח' לא ייבחר פה אחד, למרות רצונו של מחמוד עבאס, וזאת בגלל המוניטין הגרוע שיש לו ברחוב הפלסטיני, הוא מזוהה כעושה דברם של ישראל וארה"ב, גורם בכיר בפת"ח אמר לי: "חוסיין א-שיח' הוא פקיד קטן של מתאם הפעולות בשטחים האלוף רסאן עליאן".

 

ג. התבוסה המחפירה של תנועת פת"ח בבחירות למועצת הסטודנטים של אוניברסיטת ביר זית:

תנועת פת"ח היא למעשה מפלגת השלטון של הרש"פ ואוניברסיטת ביר זית הינה הברומטר של הרחוב הפלסטיני בגדה.

במשך שנים רבות החזיקה תנועת פת"ח ברוב המושבים של מועצת הסטודנטים באוניברסיטה שמונה 51 מושבים.

בשבוע שעבר זכתה לראשונה תנועת חמאס בניצחון גדול בבחירות.

הרשימה של חמאס המכונה "אל-וופאא' אלאסלאמיה" זכתה ב-5,068 קולות שמעניקים לה  28 מושבים במועצת הסטדנטים, מתוך 51 מושבים, בעוד הרשימה של תנועת פת"ח המכונה "אל-שביבה"  זכתה ב-3,379 קולות שמעניקים לה 18 מושבים במועצה.

הרשימה המזוהה עם החזית העממית זכתה ב-880 קולות שמעניקים לה 5 מושבים.

אוניברסיטת ביר זית הינה "סמל לאומי" של הפלסטינים ונחשבת לאוניברסיטה המובילה בשטחי הגדה, זהו ניצחון גדול ראשון של חמאס בבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטה והוא נחשב ל"ניצחון היסטורי" לאחר הניצחון של תנועת חמאס בבחירות לפרלמנט הפלסטיני ב-2006.

המתיחות במוסדות השונים בשטחים היא גדולה בין תנועת פת"ח לבין תנועת חמאס בעקבות הפיצול הגדול בחברה הפלסטינית והשתלטות חמאס בכוח על רצועת עזה בשנת 2007.

בשנה שעברה ביטל יו"ר הרש"פ את הבחירות הכלליות שהיו מתוכננות לפרלמנט הפלסטיני ולנשיאות בתירוץ כי ישראל איננה מאפשרת עריכת בחירות במזרח ירושלים ולכן לא ניתן לקיימן.

הניצחון של תנועת חמאס בבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית הוא ניצחון חשוב מאוד מבחינתה שיכול להקרין גם על בחירות באוניברסיטאות אחרות בגדה ובבחירות הפנימיות בתוך מוסדות אחרים בשטחי הגדה. בתנועת פת"ח חוששים שהוא עלול להביא ל"אפקט דומינו" שבעקבותיו תשיג חמאס ניצחונות פוליטיים נוספים בשטחי הגדה.

הניצחון הזה מגיע לאחר ההשתלטות של חמאס על הר הבית במהלך חודש רמדאן והוא המשך  למגמה של התחזקות תנועת חמאס במזרח ירושלים ובשטחי הגדה מאז סיום מבצע "שומר החומות".

 

מחמוד עבאס הוא האשם

גורמים בכירים בתנועת פת"ח טוענים כי תוצאות הבחירות באוניברסיטת ביר זית  משקפות "הצבעת ענישה" נגד פת"ח ונגד הרש"פ בגלל התנהלותה המדינית מול ישראל, התיאום הביטחוני והכלכלי עימה והשחיתות שפשתה במנגנוניה.

גורמים בארגוני השמאל הפלסטינים טוענים כי ההפסד של תנועת פת"ח בבחירות באוניברסיטת ביר זית נובע מהזעם של הדור הצעיר על כך שהרש"פ מפרה באופן בוטה את זכויות האדם של  הפלסטינים.

היא הענישה את תושבי הרצועה בשורה של סנקציות שהיא הטילה עליהם, היא פוגעת גם בדמוקרטיה ומפרה את זכויות האדם בנושא חופש ההפגנות וחופש הביטוי, עוצרת את מתנגדיה הפוליטיים בשטחי הגדה ואף נוקטת נגדם באלימות קשה ועינויים.

בצמרת תנועת פת"ח יש תחושות קשות בעקבות ההפסד של התנועה לתנועת חמאס בבחירות באוניברסיטת ביר זית,עשרות  פעילים בולטים בתנועת פת"ח בשטחי הגדה הודיעו על התפטרותם משורות פת"ח בעקבות הניצחון של תנועת חמאס בביר זית.

בכירים בצמרת התנועה מאשימים בחדרי חדרים את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בכישלון תנועת פת"ח בבחירות.

גורמים בכירים בפת"ח אומרים:

" הגיעה העת שאבו מאזן יפרוש מהנהגת התנועה ויאפשר להזרים להנהגה דם חדש שיחזק את מעמדה ברחוב הפלסטיני, אחרת התנועה תמשיך להיחלש ותנועת חמאס תמשיך להתחזק עד להשתלטותה על כל שטחי הגדה כפי שעשתה ברצועת עזה".

ג'בריל רג'וב - לא מקבל את השינויים
ג'בריל רג'וב – לא מקבל את השינויים

מזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב יצא בגלוי נגד הנהגת התנועה מבלי לציין שמות ספציפיים,בראיון לטלוויזיה הפלסטינית אמר רג'וב כי "תנועת פת"ח משלמת מחיר על הטעויות של הרש"פ וכי התנועה תפיק את הלקחים הדרושים מתוצאות הבחירות באוניברסיטת ביר זית".

רג'וב מכוון בעיקר לעבר שני יריביו הפוליטיים חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג', קרב הירושה בצמרת הרש"פ מתגבר ויו"ר הרש"פ מחמוד עבאס החל בשורה של צעדים לחזק את מעמדם של חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' שבהם הוא רואה את יורשיו הפוטנציאלים, למורת רוחם של בכירי פת"ח האחרים.

גם הרחוב הפלסטיני שעוקב באדיקות אחר המתרחש בצמרת הרש"פ מתנגד למהלך הזה של יו"ר הרש"פ – חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' נחשבים לעושי דברן של ארה"ב וישראל והם נחשבים לסמלי השחיתות בצמרת הרש"פ.

ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כבר לא אכפת, הוא יודע שממשל ביידן והאיחוד האירופי תומכים בו, גם ישראל דואגת, באמצעות נוכחות כוחות צה"ל בגדה, לשמור על שלטונו מפני החמאס וגם מדינות ערב המתונות תומכות בו.

הוא אפילו לא כינס את הועדה המרכזית של פת"ח לדון בתבוסה של התנועה בבחירות באוניברסיטת ביר זית.

המשא ומתן עם ישראל תקוע, ויו"ר הרש"פ מחפש רק דרכים לשרוד, הוא בסוף דרכו הפוליטית, הוא מנסה להשפיע על העתיד באמצעות מינוי מקורביו לתפקידי מפתח באש"פ כדי שישמרו על בני משפחתו, יבטיחו את שלומם ולא יפגעו באימפריה הכלכלית האדירה שהקים עבור שני בניו ברגע שיירד מהבמה הפוליטית.

כפי שנאמר : "אחרי המבול".