עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מאיימת להפחית את שיתוף הפעולה עם סבא"א

נציג איראן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), הזהיר כי את הסוכנות זאת על רקע הדיווחים כי איראן אינה מאפשרת לפקחים להכנס למתקנים שחשודים כמתקני גרעין לשעבר

כאט'ם ע'ריבאבאדי ,נציג איראן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), הזהיר כי איראן תפחית את מידת שיתוף הפעולה שלה עם הסוכנות במידה ומועצת המנהלים של הסוכנות תקבל, "משיקולים פוליטיים" החלטה נגד איראן. לדבריו, כל החלטה פוליטית באמצעות ניצול לרעה של מועצת המנהלים של הסוכנות תוביל להחלשת שיתוף הפעולה בין איראן לבין סבא"א.

ההודעה באה בתגובה לדיווחים לפיהם בריטניה, צרפת וגרמניה הגישו הצעת החלטה הדורשת מאיראן "לשתף פעולה באופן מלא" עם הסוכנות, לקראת כינוסה של הסוכנות. לאחרונה דווח כי בסבא"א הביעו דאגה רבה מחוסר נכונותה של טהראן לשת"פ פעולה באופן מלא עם הבדיקות שמבצעת הסוכנות ובעיקר עם סירובה לאפשר ביקורות של פקחים בכמה ממתקניה הגרעיניים, החשודים, שלפי החשד שמשו אתרים לייצור נשק גרעיני. בדו"ח שפרסמה הסוכנות לאחרונה נכתב כי איראן מנעה במשך חודשים רבים כניסת פקחים למספר אתרים.

נציג איראן הגדיר את המהלך של שלוש המדינות "מצער" ו"לא בונה" ויעץ להן לא לסבך את המצב יותר מיד אם ברצונן להציל את הסכם הגרעין שנחתם ב-2015. הוא הוסיף, כי במקרה ותאומץ החלטה כזאת "החושפת ומשרתת לגמרי את מטרותיה של ארצות הברית, איראן תאלץ לנקוט את הצעדים הדרושים והאחריות תוטל על כתפי אלה שנקטו בצעד פוליטי מזיק שכזה".

הוא אמר כי לסבא"א לא היתה כל עילה לבקר באתר בו אותו בקשה לבדוק והוסיף כי הגם שאיראן משתפת פעולה עם סבא"א בתחומים רבים, הרי שאין פרוש הדבר הענות לכל בקשה מצדה, ובמיוחד לא עם "בקשות המבוססות על טענות שווא שמקורן באויבינו ואף מדינה אחרת הייתה עושה זאת".

הוא הדגיש כי בקשות הגישה לאתרים התבססו על טענות ישראליות ישנות שכבר יושבו מול הסוכנות , שכבר היו "מיושבות", ומספר תצלומי לוויין שבוצעו על ידי "לוויינים מסחריים". נציג איראן קרא לסבא"א ולמדינות החברות למנע מיצירת משבר שלא לצורך. ברוח דומה התבטא גם דובר עבאס מוסוי, דובר משה"ח האיראני (15 יוני) כשקבע, כי על סבא"א להודות לאיראן על שיתוף הפעולה המלא לו היא זוכה ולא להסתמך על מידע מפוברק. הוא האשים את סבא"א בכניעה ללחצים ישראלים ואמריקניים הזהיר "כי איראן תגיב בהתאם לכל החלטה לא קונסטרוקטיבית שתאמץ סבא"א "הפותחת תיקים שכבר נסגרו" בעקבות מידע שהגיש ראש ממשלת ישראל.

באוקטובר אמור האמברגו הנשק המוטל על טהראן לפקוע מתוקף הסכם הגרעין עם איראן אך ארצות הברית כבר פועלת מאחורי הקלעים כדי שזה לא יוסר. ההתבטאויות האיראניות האחרונות בגנות סבא"א, מהוות חלק ממסכת הלחצים האיראנית על הסוכנות בעקבות פרסום הדו"ח האחרון ולקראת ההחלטה הצפויה באוקטובר.

https://tinyurl.com/ISNAiaea216062020