עבור לתוכן העמוד
Menu

נשיא איראן: "אין מועד סיום ברור למגפה ועל אנשים להיערך לכך"

רוחאני : ההתמודדות עם נגיף הקורונה תמשך זמן רב • מצבה הכלכלי של איראן "טוב יחסית" • רוחאני : ארצות הברית נכשלה במדיניות "הברך על צוואר איראן" 

ב-8 ביוני דיווחה ממשלת איראן על  2043 מקרי קורונה חדשים. מספר חולי הקורונה שדווחו עד כה רשמית באיראן עומד על למעלה ממאה שבעים אלף. מספר המתים   8351. דובר משרד הבריאות אמר כי מחוז ח'וזסטאן נמצא עדין במצב קריטי והזהיר מפני עליית בתחלואה במחוזות הורמוזגאן, מזרח ומערב אזרבאיג'אן, כורדסטאן כרמאנשה בושהר וסיסתאן ובלוצ'יסטאן.

ב-7 ביוני דיווחה ממשלת איראן על 2,364 מקרי קורונה חדשים. מספר חולי הקורונה שדווחו עד כה רשמית באיראן עומד על למעלה ממאה שבעים אלף חולים ולמעלה משמונת אלפים מתים.

נשיא איראן, חסן רוחאני, השתתף (6 יוני) בישיבת כוח המשימה הלאומי למאבק בנגיף הקורונה. בישיבה סקר רוחאני בהרחבה את התמודדות שרותי הבריאות באיראן עם הנגיף ואת היערכותה של איראן להמשך ההתמודדות עם התפשטות המגפה. כצפוי, חלק הנשיא שבחים רבים לצוותי הרפואה המתמודדים עם הנגיף בפרט ולשירותי הרפואה לאיראן בכלל ואף אמר, כי בעוד בעבר יצאו איראנים לטיפולים בחו"ל הרי שכיום איראנים רבים המתגוררים בחו"ל מגיעים לטיפולים מורכבים ובכלל זאת השתלות באיראן.

יחד עם זאת רוחאני הזהיר את אזרחי איראן כי מגפת הקורונה לא נעלמה וכי ההתמודדות עמה תמשך עוד פרק זמן לא ידוע "על האנשים להכיר בכך שאין מועד סיום ברור למגפה ויידרש עוד זמן רב עד לפיתוח חיסון".

 

כפועל יוצא, הוסיף רוחאני כי על התושבים להטמיע ולהכיר בכך כי שטיפת ידיים, חבישת מסכה וריחוק חברתי אינם רק צעדי השעה והם צפויים להמשך עוד זמן רב. כמו כן אמר הנשיא כי לפי שעה עלינו להימנע מלערוך ומלהשתתף בחתונות, הלוויות עצרות זיכרון, וכינוסי משפחתיים רחבים עד למתן הנחיות חדשות על ידי שרותי הבריאות (הנושא יבחן בישיבה הבאה של מטה הקורונה).

רוחאני חזר בהרחבה רבה על כללי ההיגיינה והריחוק החברתי והדגיש את חשיבות ההקפדה עליה כדי לא לחרוג מהקווים האדומים ומיכולתו של מערך הרפואה לתת מענה הולם הוא גם התייחס לחשיבות הלימוד במרחב הקיברנטי בבתי הספר התיכוניים ובאוניברסיטאות. כלי התקשורת הממלכתיים באיראן ממשיכים לקרוא לציבור לחבוש מסכות, לשמור על היגיינה ועל ריחוק חברתי.

 

בנושא הכלכלי אמר הנשיא רוחאני כי במצבה הנוכחי של איראן אין לנו ברירה אחרת "עלינו לעבוד, על המפעלים שלנו לעבוד, החנויות צריכות להיות פתוחות ןעל התנועה לזרום ככל שיידרש. בה בשעה עלינו להמשיך ולהילחם בנגיף". הנשיא הדגיש כי אסור לאיראן להפסיק את פעילותה שכן זוהי משאת נפשם של "האנטי-מהפכניים" הממשיכים להעביר מסרים אלה ברשתות החברתיות בניסיון להפעיל לחץ על הממשלה.

המסגדים פתוחים למתפללים ונשמרים חוקי הריחוק החברתי, כך גם אירועי התרבות (בתי הקולנוע ואולמות הקונצרטים יפתחו החל מה-21 יוני). רוחאני הוסיף, כי החל מה-21 יוני יחודשו תפילות יום השישי ב"אזורים צהובים" (סיכון נמוך) לאחר ש"באזורים הלבנים" (ללא סיכון) הן כבר חודשו. מכל מקום ההחלטה נתונה בידי מטה תפילות יום השישי.

רוחאני אמר כי לממשלת איראן 4 מחויבויות עיקריות : הגנה על בריאות הציבור, מתן שירותים סוציאליים בסיסיים (מים, גז חשמל), אספקת מוצרים בסיסיים מייצור מקומי וחבילות סיוע לנזקקים. בהקשר זה אמר רוחאני כי משרד הבריאות החל בשלב השלישי של הפעלת שירותי בריאות ממוקדים לאוכלוסיות נזקקות ופגיעות יותר לנגיף (השמנת יתר, אוכלוסייה מבוגרת, אנשים עם בעיות רפואיות).

במהלך ישיבת המטה (6 יוני) הכלכלי אמר רוחאני כי הממשלה מחויבת לסייע לאוכלוסיות העניות והחלשות למרות הסנקציות וההשלכות הכלכליות של מגפת הקורונה ו"חבילות הסיוע למשפחות הנזקקות נועדו לרכך את ההשפעות הקשות של המצב הכלכלי הקשה. קודם לכן בנאום לרגל ציון 31 שנים למות מחולל המהפכה ח'מיני, ומהפכת ה-15 ח'רדאד ב-1963, אמר הנשיא רוחאני כי איראן מציינת גם מאה ימים להתמודדות עם מגפת הקורונה ומצבה הכלכלי "טוב יחסית" הודות לתרומתם של הסקטורים השונים.

נשיא איראן שב וקבע כי המוטו של  מנהיג, איראן, ח'אמנהאי, לשנה האיראנית הנוכחית "תנופה בייצור"  באמצעות  שיתוף פעולה הוא המפתח לפיתרון בעיותיה של איראן ולהנחלת אכזבה לאוייביה. רוחאני דבר (8 יוני) במהלך ישיבה שנועדה ליישם הלכה למעשה את המוטו של המנהיג, המהווה חלק מהתמודדותה של איראן עם משטר הסנקציות האמריקני. רוחאני אמר כי במשך שנות ההתנגדות והסבלנות שהפגינה איראן  , מאז פרשה ארצות הברית מהסכם הגרעין, היא חשה "במדיניות האמריקנית של ברך על צוואר יריביה", בדיוק בדרך בה אנו עדים למתרחש כיום בארצות הברית חניקתו למוות של פלוייד בידי שוטר .

(רוחאני : המוטו של המנהיג – "תנופה בייצור" – הפתרון לבעיותיה של איראן).
(רוחאני : המוטו של המנהיג – "תנופה בייצור" – הפתרון לבעיותיה של איראן).

 

מטרתה של ארצות הברית היתה ליצור בעיות עבור העם האיראני בנקודות הרגישות ביותר (מים אנרגיה, מזון ותרופות) כדי ליצור לחץ פנימי שיביא להתמוטטותה של איראן ולהחלפת המשטר …זו היתה מטרתם מלכתחילה. רוחאני אמר כי הודות למדיניות המנהיג , התנהגות העם האיראני והאחדות והלכידות שהפגינה החברה האיראנית ארצות הברית נכשלה במדיניות "הברך על הצוואר של איראן ועצירת נשמתה". רוחאני הדגיש, כי "כיום לא רק שלאיראן אין בעיות לספק מוצרי מזון בסיסיים (מזון ותרופות ושירותים חיוניים אחרים) היא גם הצליחה לפצות על הצמיחה השלילית בכלכלה למרות התנאים הקשים והסנקציות[1].

[1] http://president.ir/en/115773

 

http://dolat.ir/video/340412