עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן לא ממהרת לחתום : "עוד חודשיים, בבוא החורף לאירופה, נוכל להשיג הסכם טוב יותר"

עיתון איראני : ארה"ב דחתה שלוש מדרישות הליבה של איראן

איראן ממשיכה לבחון  את תשובת ארה"ב להערותיה ל"מסמך" האחרון" שהעבירה אירופה לעיונה. נראה, כי גם בתוך איראן יש חילוקי דעות לגבי העמדה שיש לנקוט בעיקר לגבי מועד אימוץ ההסכם והאם כדאי להמשיך שמשא ומתן "אל תוך החורף" כדי לגרוף השגים נוספים. מכל מקום נראה כי טהראן אינה ממהרת לחתום ומדגישה, לפחות פומבית, כי הסכם הגרעין אינו משפיע ואינו מהווה חלק, מתוכנית השיקום הכלכלית שלה. פומבית, ציינו דוברים איראנים כי בחינת תשובת ארה"ב "תמשך לפחות עד סוף השבוע".

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

במקביל, נמשכים מאמצי התיווך של קטר בין איראן לבין אירופה וארה"ב. סגן שה"ח הקטרי שוחח בטלפון עם מתאם שיחות הגרעין מטעם האיחוד האירופי, אנריקו מורה (Enrique Mora) ונפגש (27 אוגוסט) בטהראן עם עלי באקרי כאני, העומד בראש צוות המו"מ של איראן. ביוני ארחה קטר מפגש בן יומיים של שיחות לא ישירות בין ארה"ב לאיראן. כמו כן שוחח שה"ח האיראני, חסין אמיר עבדאללהיאן, עם שה"ח של עומאן (בה התקיימו המגעים המקדימים בין איראן לבין ארה"ב לקראת  חתימת הסכם הגרעין ב-2015) ואמר לו כי טהראן תצהיר על עמדתה לאחר בחינת תשובת ארה"ב.

הנרטיבים השקריים נגד ישראל

הסוגיות שנותרו "רגישות וגורליות"

דובר משה"ח האיראני, נאצר כנעאני, אמר (28 אוגוסט) כי טהראן תעביר את תגובתה לאחר "שמומחיה" יסיימו את דיוניהם החשאיים לבחינת פרטי התגובה האמריקנית. הוא שב ואמר כי איראן מתנהלת "באחריות" והגדיר את סבב הדיונים האחרונים בווינה כ"חיובי ובעל מגמת התקדמות…מרבית הסוגיות נפתרו אך אלו שנותרו רגישות מאד, חשובות וגורליות". הוא הדגיש כי טהראן מעוניינת בהסכם, שכן הוא משרת את האינטרסים של איראן. הוא מתח ביקורת על צוות המו"מ בממשלתו של הנשיא הקודם רוחאני ואמר כי צוות המו"מ הנוכחי דן בקווים האדומים שהציבה טהראן במשא ומתן.

(כנעאני: איראן בוחנת את תגובת ארהב")
(כנעאני: איראן בוחנת את תגובת ארהב")

כנעאני התייחס לסוגיית המגעים בין ישראל לבין ארצות הברית סביב הסכם הגרעין ואמר "כי יש להמתין ולראות אם הממשל האמריקני ימשיך להמתין לעמדתו ולסדר העדיפויות של המשטר הציוני או יעניק עדיפות לאינטרסים של העם האמריקני" ובמשתמע יאמץ את ההסכם. מקורות איראנים ציינו כי איראן צפויה למסור את תגובתה עד סוף השבוע. מכל מקום מרבית כלי התקשורת  הכתובה והמשודרת באיראן מדגישים את המאמץ הישראלי לסכל את ההסכם ואת הלחצים הכבדים שמפעילה ישראל על ארצות כדי לא לחתום על הסכם החזרה למסגרת הסכם הגרעין[1].

"צעד קדימה שלושה צעדים אחורה"

בתוך כך טוען העיתון השמרני ג'מהורי אסלאמי בהסתייגות,  כי הגיעו לידיו "על פי ידיעה לא רשמית בערוצי תקשורת" חלקים מ"תשובתה הארוכה והמפורטת" של ארה"ב " להערותיה של טהראן. לטענת העיתון ארה"ב הסכימה לדרישה אחת והיא להגיש את ההסכם לאישור הקונגרס (לא ברור עם גם לסנאט)  כדי שיחייב גם את הנשיא הבא של ארה"ב, אך דחתה שלוש מדרישות "הליבה" של איראן.

מנגד, עפ"י הדיווח, ארה"ב דחתה את דרישתה של טהראן לערבויות אמריקניות שחברות מערביות יסחרו עם איראן. ארה"ב הסכימה אמנם להתיר לכל החברות, למעט אלה הנתונות לסנקציות, לסחור עם טהראן, אך אין היא יכולה להכריח חברות פרטיות לסחור עם המדינה האיסלאמית  "חברות גדולות באירופה ובאסיה העובדות בתחומי הנפט ובניית מכונות, לא נמצאות תחת השליטה שלנו ואין אנו יכולים להורות להן ללכת לעבוד באיראן…בהחלט ייתכן מצב שחלק מחברות ענק לא ירצו מכל סיבה שהיא אשר נראית להן, לעבוד ולהשקיע באיראן.

הדרישה האיראנית השנייה שנדחתה נוגעת למתן ערבויות אמריקניות לחברות בינלאומיות, אירופאיות ואסייתיות, למעט אלה הנתונות לסנקציות אמריקניות,  שיסחרו עם איראן לאחר חתימת ההסכם. איראן דרשה שאם ארה"ב תשוב ותצא מהסכם הגרעין והסנקציות יופעלו מחדש, ינתן פיצוי לחברות אלה. בתגובה עדכנה ארה"ב כי כי הדבר הינו מעבר לסמכויותיו של הנשיא, וכי הוא יכול לדתת ערבות רשמית רק כשהוא מכהן בתפקיד ולא מעבר לכך.

הדרישה האיראנית השלישית הייתה בנוגע לחיבורה מחדש של איראן למערכת העברת הכספים הבינלאומית ה SWIFT (שאיראן הוצאה ממנה ב-2018), כך שתוכל לערוך עסקאות בדולרים . ארה"ב הברית הודיעה כי  היא מסכימה עקרונית לחזרת טהראן, אך תחילה עליה לאמץ ל את הרפורמות הדרושות לשם כך במסגרת ה (Financial Actions Task Force (FATF הדורש שקיפות, מאבק שבשחיתות ופיקוח על כספים המועברים למימון טרור. ודגש, כי בנושא תמיכה אי תמיכה בהצטרפות ל FATF מתנהל באיראן ויכוח בשנים האחרונות שטרם הוכרע ועל כן היא מצויה ברשימה השחורה של ארגון לצד צפון קוריאה. גורמים שונים בטהראן, בעיקר אלה המעניקים סיוע  כספי לגורמי טרור שונים, חוששים מפני מתן שקיפות וחשיפת המערכת האיראנית לבדיקות וחקירות של גורמים חיצוניים.

https://jcpa.org.il/article/%d7%99%d7%95%d7%a8-%d7%94%d7%a8%d7%a9%d7%a4-%d7%a4%d7%95%d7%a2%d7%9c-%d7%9c%d7%94%d7%a9%d7%92%d7%aa-%d7%97%d7%91%d7%a8%d7%95%d7%aa-%d7%9e%d7%9c%d7%90%d7%94-%d7%91%d7%90%d7%95%d7%9d/

העיתון "ג'מהורי אסלאמי" הנוקט קו תקיף לגבי עמדת טהראן במשא ומתן טען בימים האחרונים כי הזמן משחק לטובתה של איראן ועליה להמשיך ולהתעקש על עמדותיה ולהגיע להישגים נוספים גם אם המשא ומתן יתארך "החורף מתקרב ואירופה תרגיש את הקור ואת מחיר הסנקציות". העיתון סבור כי התשובה האמריקנית, כפי שהביא, מצביע על כך שהשיחות נקלעו למשבר. "ארצות הלכה צעד קדימה (אישור ההסכם בקונגרס),  אך צעדה שלושה צעדים אחורה". העיתון מדגיש כי שלושת הסוגיות שנדחו מהוות חלק מהתגמול הכלכלי שמגיע לאיראן כתוצאה מהחתימה על ההסכם ואי הסכמה עליהן תפגע כלכלית באיראן ולא תעניק לה כל רווח כלכלי כתוצאה מהחזרה להסכם ולכן כל עוד לא תיפתרנה לא תהיה חזרה למסגרת ההסכם[2].

(ג'מהורי אסלאמי: צעד קדימה שלושה צעדים אחורה)
(ג'מהורי אסלאמי: צעד קדימה שלושה צעדים אחורה)

העיתון "כיהאן", המשקף את עמדותיו של המנהיג העליון, הביע חשש (27 אוג'), נוכח פרסומים במערב, כי טהראן תוותר בסופו של דבר על הקווים האדומים שלה והדגיש על רקע זה כי מי שזקוק להסכם הוא המערב הנתון במשבר אנרגיה קשה, נוכח המשך המלחמה באוקראינה וחסרונו של הגז הרוסי בשוק העולמי,  ולא איראן. העיתון שב והדגיש את המסר העובר כחוט השני במסרים שמעבירה ההנהגה באיראן והוא שאיראן אינה זקוקה להסכם הגרעין או לחתימה על ה FATF כדי לשקם את כלכלתה, ו"הציע לממשלתו של ראיסי, להמתין חודשיים, עד לבוא החורף לאירופה", כדי להשיג הסכם טוב יותר.

פרסום מסוכן

סוכנות הידיעות הרשמית של איראן IRNA דחתה את הדיווח של "ג'מהורי אסלאמי". לטענת IRAN  " התוכן שפורסם מנותק מהמציאות ומתכניה של התשובה האמריקנית וטעון במידע שגוי…מרבית הטענות שהועלו אינן עומדות כלל על שלחן המשא ומתן". סוכנות הידיעות הרשמית  טענה עוד שנוכח התנאים המסובכים ממילא של המו"מ, אין עוד צורך בפרסומים המסבכים עוד את המצב ומשחקים לידי אוייביה של איראן" [1]  (IRNA   דיווחים מיותרים המשחקים לידי אוייביה של איראן).

בעיצומם של המגעים לקראת הצטרפותה מחדש  של ארה"ב להסכמי הגרעין שבה איראן והזכירה את פסק ההלכה (פתוה)  של המנהיג, ח'אמנהאי, נגד ייצור ושימוש בשק להשמדה המונית. הפתוה אוזכרה במאמר בעיתון "כיהאן", המשקף את דעותיו של המנהיג העליון, שהתייחס תחת הכותרת "ועידת הסקר המגוחכת", לתוצאות הכינוס העשירי של ועידת הסקר של האמנה למניעת תפוצה גרעינית שהסתיימה השבוע. במאמר צויין, כי למרות מאמצי איראן, סוריה ומדינות אחרות נמנע הפורום נמנע מאזכור ישראל. עוד נכתב, כי  "גישה סלקטיבית זו מצד המעצמות הזועקות זאב זאב רק למשמע שמה של  איראן, למרות הפתוה שפרסם המנהיג, מצביעה על הצביעות הרווחת בקרבן ובקרב מוסדות ה-NPT  והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שהפכו את פרויקט הגרעין האיראני לצורכי שלום  לסוגיה פוליטית, למרות פעילותן של מצלמות הפיקוח מסביב לשעון ושלילת כל סטייה".  במאמר נמתחה ביקורת גם על ישראל (הישות הציונית הלא חוקית") המסרבת להצטרף לNPT ופועלת נגד הפלסטינים  ועל "מספר שליטי מדינות ערב לא נבחרים (שחתמו על הסכמי שלום עם ישראל)  המשלימים עם מצב זה ואף משפילים את צווארם תחת העול הציוני"[2].

[1] https://tinyurl.com/IRNANO2JE

[2] https://kayhan.ir/en/news/106276/a-farcical-npt-review-forum

 

[1] https://tinyurl.com/IRNAJCPOA

[2] http://jepress.ir/archive/pdf/1401/06/06/1.pdf

[3] https://tinyurl.com/IRNANO2JE